شناسهٔ خبر: 37537593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

رهبر جنبش مردم لبنان: آمریکا از عراق خارج خواهد شد

صاحب‌خبر -
خرداد: رهبر «جنبش مردم» لبنان گفت: عقب نشینی نیروهای آمریکا بر مبنای توافق نامه میان این کشور با عراق باید در مدت یک سال انجام گیرد اما آمریکا در کمتر از یک سال از عراق خارج خواهد شد.



به گزارش خرداد ،«نجاح واکیم» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت، تاکید کرد: ادامه شکست های آمریکا در منطقه ی خاورمیانه باعث خروج هر چه سریع تر آن از کشورهای این منطقه به ویژه عراق، سوریه و لبنان خواهد شد.

وی افزود: هر چند «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا گفته که مساله ی خروج از عراق مطرح نیست اما مقام ها ی کاخ سفید معنای ضربه تهاجمی و موشکی چهارشنبه گذشته ایران به پایگاه های نظامی خود در عین الاسد و اربیل عراق را خوب می دانند، از این رو روند عقب نشینی خود را با سرعت بیشتر انجام خواهند داد. 

نماینده پیشین مجلس لبنان در پاسخ به این پرسش که پیام اصلی ایران از هدف قرار دادن پایگاه های یاد شده چه بود، خاطرنشان کرد: همان طور که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم گفت، پیام تهران به واشنگتن این است که باید هرچه زودتر از منطقه خاورمیانه خارج شود.

رهبر جنبش مردم لبنان در پاسخ به این پرسش که هدف آمریکا از ترور سردار «قاسم سلیمانی» چه بود، گفت: آمریکا جایگاه و نقش بزرگ سردار سلیمانی و دوستانش را در پایگاه های محور مقاومت در یمن، سوریه، فلسطین، لبنان و عراق می دانست و می خواست با این اقدام تروریستی از آن نقش و جایگاه بکاهد.

این شخصیت مسیحی اضافه کرد: پس از ترور سردار سلیمانی آمریکا پیش بینی نمی کرد واکنش مردم و مقام های ایران به این حجم باشد. ملت ایران با حضور میلیونی خود در آیین تشییع پیکر او اعلام کرد خواهان انتقام از نظامیان آمریکایی در خاورمیانه است.

نجاح واکیم با اشاره به هدف قرار گرفتن پایگاه های نظامی آمریکا در عین الاسد و اربیل عراق توسط سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: ما پیش بینی می کردیم ایران واکنشی از خود نشان دهد اما سرعت این واکنش که پیش از خاکسپاری پیکر سردار شهید سلیمانی انجام گرفت، همه را غافلگیر کرد.

وی با بیان این که آمریکایی ها واکنش گسترده ی ملت، پارلمان و نخست وزیر عراق را پس از ترور «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) نیز پیش بینی نمی کردند، گفت: تلاش آمریکایی ها بر تعمیق نزاع و ایجاد فتنه در عراق بود، اما روند تحولات اخیر برخلاف برنامه و تصور آن ها پیش رفت و هدف آمریکا محقق نشد.

سردار سلیمانی و المهندس به همراه هشت نفر از همرزمانشان بامداد جمعه سیزدهم دی ماه در بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ترور و به شهادت رسیدند.

نجاح واکیم تاکید کرد: واکنش سریع ایران و عراق به این عملیات تروریستی معنای آشکاری دارد و آن آمادگی بالای این کشورها برای پاسخ به تجاوزهای آمریکا است.

رهبر جنبش مردم لبنان گفت: پیش بینی این است که شلیک موشک به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و نیز منطقه ی سبز بغداد گام آخر نخواهد بود و نیروهای مقاومت در دیگر کشورها نیز اقدام های واکنشی انجام خواهند داد.

نجاح واکیم خاطرنشان کرد: سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی یکشنبه گذشته خود گفت که سردار سلیمانی فقط یک فرمانده نظامی برای ایران نبود، بلکه نقش مهمی را در محور مقاومت از یمن تا فلسطین، سوریه، لبنان و عراق ایفا کرد و به همین دلیل تجاوز اخیر آمریکا، تجاوز به همه محور مقاومت بود.

نماینده پیشین مجلس لبنان با اشاره به تهدیدهای تازه ترامپ علیه ایران گفت: فضاسازی رییس جمهوری آمریکا بیشتر مصرف داخلی دارد اما مردم و مجلس نمایندگان این کشور به آن واکنش قوی نشان دادند. تظاهرات بزرگی در مناطق مختلف آمریکا علیه اقدام ها و سیاست های ترامپ انجام گرفت؛ همچنین اختلاف نظرِ تصمیم گیران سیاسی آمریکا تشدید شد.

نجاح واکیم افزود: ترامپ با ترور و تهدیدهایش علیه ایران می خواست موقعیت و محبوبیت خود را در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری نزد مردم آمریکا بالا ببرد اما اکنون فقط می خواهد خود را از باتلاق سیاسی که در آن قرار گرفته است ، نجات دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما