شناسهٔ خبر: 3753740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

روحانی در اجلاس اقتصاد مقاومتی:

سلطه پذیر نیستیم/ معجزه در اقتصاد/ دولت یازدهم دولت آشتی است

رئیس جمهور با بیان اینکه در روابط با همسایگان به دنبال بازی برد- برد هستیم، گفت: روابط با همسایگان به نفع هر دو طرف است. در این تعامل دو طرفه، نه سر کسی را کلاه می گذاریم و نه سلطه کشوری را می پذیریم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام حسن روحانی در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای با تاکید بر نقش استانداران و سفرا، با تاکید بر اینکه دولت به وعده های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود که به مردم در انتخابات داده است پایبند است، گفت: برای اجرای نظرات مردم فهیم ایران در زمینه های مختلف برنامه ریزی می کنیم و هم در زمینه اجرا از همه توان خود برای تحقق آن استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: البته  توان دولت در سایه سرمایه اجتماعی است و اگر این دولت بتواند افکار عمومی مردم و همراهی مردم را جلب و جذب کند به موفقیت خواهد رسید. همچنان که تاکنون این چنین بود و مردم در همه صحنه های حضور داشته و از دولت حمایت کرده اند و تمام موفقیت دولت در سایه همکاری مردم، حضور مردم در صحنه و حمایت های رهبری بوده است.

تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد رساندیم

روحانی افزود: امروز مرکز آمار اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه به ۱۵.۲ رسیده است که ما در ابتدای سال ۹۳ قول داده بودیم که تورم را به ۲۵ درصد برسانیم و امروز تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد رساندیم.

دولت در اقتصاد معجزه کرده است

روحانی با بیان اینکه از نظر کارشناسان داخلی و خارجی این کار دولت از لحاظ اقتصادی شبه معجزه است، گفت: این معجزه برای ملت ایران است و دولت تنها خادم مردم است. بیش از یک سال و نیم از عمر دولت گذشته و در این مدت کار مردم عظیم و بزرگ بوده است چرا که رشد منهای ۹ درصد در سال ۱۳۹۱ و ۹۲ را به رشد مثبت رساندیم و رشد شش ماهه اول سال ۹۴ در مقایسه با شش ماهه سال گذشته ۴ درصد بوده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال نیز این رشد مثبت باشد. بنابراین ما در مسیری که به مردم برای بهبود و معیشت آنان وعده داده بودیم گام برداشتیم.

رئیس جمهور سرمایه اجتماعی را سرمایه دولت دانست و خطاب به استانداران گفت: تمام مسئولین اجرایی که زیر نظر شما هستند از هر جناحی که باشند فرق ندارد  و هر جناحی که بیشتر به مردم خدمت کند آن جناح از نظر ما جناح برتر است و عنوان، مارک، این و آن و الف و ب برای ما مطرح نیست.

کسانی می توانند در سطوح مدیریتی باشند که به 24 خرداد معتقد باشند

وی با بیان اینکه ما حق نداریم هیچ خادمی را از خدمت محروم کنیم گفت: مسئولین اجرایی باید مسئولینی باشند که به رای مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ معتقدند اگر کسی به رای مردم اعتقاد ندارد می تواند در کشور فعالیت کند اما نمی تواند مدیر سطح بالا باشد.

روحانی تاکید کرد ما به سوابق افراد و وابستگی سیاسی و جناحی کار نداریم اما مسئولین باید به رای مردم اعتماد داشته باشند و اگر کسی ۲۴ خرداد را قبول ندارد باید در یک سمت دیگری خدمت کند چرا که سمت زیاد است؛ اما اگر بخواهد مسئول رده بالای کشور باشد، این قابل قبول نیست و مردم این موضوع را نمی پذیرند.

وی بیان داشت: ما بار سنگینی بر دوش داریم و باید به وعده هایی که به مردم دادیم عمل کنیم؛ بنابراین اگر مسئولین اجرایی کشور به خواست مردم و وعده های دولت یازدهم پایبند نباشند اولین ضربه مهم به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی وارد می شود.

رئیس جمهور، امید را سرمایه اجتماعی  و تدبیر را تقویت این سرمایه دانست و گفت: اگر مردم در کنار دولت دست به دست هم دهند ما از همه مشکلات می توانیم عبور کنیم البته ما مشکلات فراوانی داریم و رشد مثبت دو یا سه درصد قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: دولت فعلا بدنبال هموار کردن چاله و چوله هایی است که در گذشته ایجاد شده و ما ابتدا باید مسیر را هموار کنیم تا ماشین سرعت بگیرد و آن زمان که مسیر هموار شد دیگر کسی از ما نمی پذیرد که سرعتمان کم باشد و زمانی که ما به نقطه ای رسیدیم که زمین هموار شد و من خواهم گفت که کی و چگونه به این نقطه می رسیم، آن زمان رونق اقتصادی شروع می شود.

روحانی تعامل سازنده با کشورهای منطقه را یکی از وعده های دولت به مردم نام برد و گفت: تعامل سازنده در روابط خارجی ما با کشورهای همسایه صد درصد شروع شده است اما باید شرایطی فراهم کنیم که جهان هم همین حرکت را به سمت ما داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته ای افزود: مذاکرات هسته ای در چارچوب منافع و عزت ملت قدم به قدم پیش می رود و ترکیب هیات مذاکره کننده این بار نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران با سربازان خط مقدم دیپلماسی که من از  زحمات شبانه روزی آنها آنها سپاسگزاری و تشکر می کنم، در مسیر تعامل با جهان قدم برداشته است و ملت ایران نیز از آنان حمایت و تشکر می کند حالا یک اقلیت اندکی را داریم که از این موضوع مخالفند که ما نباید ناراحت شویم در این کشور دموکراسی و آزادی است و بنا هم بر این نیست که همه چیز را با صد درصد افکار اداره کنیم و ما باید کشور را با اکثریت قابل قبول اداره کنیم.

حمایت مردم از مذاکرات هسته ای بالای 80 درصد بوده است

روحانی با بیان اینکه طبق نظرسنجی ها حمایت مردم از مذاکرات هسته ای تاکنون بالای ۸۰ درصد بوده است، گفت: این مهم است که دولت در مسیری حرکت می کند که اکثریت قاطع مردم از آن حمایت می کنند.

دولت یازدهم دولت آشتی است

رئیس جمهور با بیان اینکه کار دولت فقط اقتصاد و سیاست داخلی نیست گفت: سیاست خارجی برای ما بسیار اهمیت دارد و باید به نقطه وحدت بیشتر در جامعه برسیم و مواظبت کنیم که در جامعه انشقاق بوجود نیاید و فاصله ها را کم کنیم چرا که این دولت، دولت آشتی است و می خواهد گروهها، جناح ها و افکار را به هم نزدیک کند؛ بنابراین حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه ای باشد که به مردم وعده داده ایم و مردم با رای خود آن را مصوب کرده اند.

روحانی همچنین با اشاره به اقتصاد مقاومتی، آن را در روابط با دیگر کشور  دست یافتنی دانست و گفت: بعضی ها فکر می کنند که کشور بدون ارتباط با بیرون به رشد می رسد اینها اشتباه می کنند. می شود بگوییم که یک لقمه نان و پنیر می خوریم و یا  می شود از جیب مردم برداشت کرد و ۹ درصد ثروت مردم را کاهش داد (زمانی که رشد ما منفی ۹ درصد می شود) اما اگر می خواهیم به رشد قابل قبول برسیم و رشد ما بالای ۸ درصد باشد طبق آنچه که در چشم انداز توسعه آمده است، باید با دیگران ارتباط و تعامل سازنده برقرار کنیم.

رشد کشور در گرو توسعه مناسبات خارجی است

وی رشد و توسعه را در سایه تعامل و ارتباط با خارج از کشور دانست و گفت: در تاریخ هم یکی از راههای توسعه کشورها تجارت بوده است حتی در دوران قبل از اسلام هم اگر مکه حرکتی داشت به واسطه تجارت آن در ایام زیارت بود که موجب رشد آن منطقه شده بود. بدون تجارت که شامل اقتصاد، سرمایه گذاری، همکاری های علمی، روابط فرهنگی و تعاملات منطقه ای و بین المللی می شود کشوری به رشد نمی رسد.

وی با بیان اینکه در انزوا، کشوری به توسعه قابل قبول نمی رسد، گفت: هیچ کشوری نمی تواند ایران را منزوی کند اما بدون تدبیر ممکن است منزوی شویم.

باید از موقعیت کم نظیر ایران در حوزه ترانزیت بهره گرفت

روحانی با اشاره به موقعیت ترانزیتی ایران در منطقه ادامه داد: مهمترین مسیر برای خط هوایی مسیر ایران است. خط ترانزیتی ما از لحاظ راه آهن جایگاه خاصی دارد با افتتاح خط راه آهن اینچه برون، چین را به خلیج فارس متصل کردیم و با اتصال راه آهن چابهار به راه آهن سراسری، دنیا را به دریای عمان متصل می کنیم و ایران  از لحاظ موقعیت ژئوپلتیک جایگاه خاصی دارد و باید از این موقعیت کم نظیر ایران در حوزه ترانزیت بهره گرفت.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برتری علمی ایران در قرون گذشته گفت: ایران در گذشته قدرت بزرگی بوده و بزرگترین دانشمندان، ریاضیدانان، منجم و فیزیکدان ایرانی بوده اند و ایران به دیگر کشورها همیشه خیر و برکت رسانده و نه ضرر ؛ ۲۰۰ سال است که ایران علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده است.

وی اولین قدم در سیاست خارجی را روابط خوب با همسایگان دانست و تصریح کرد: روابط با همسایگان از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و امنیتی برای ما مهم است و بسیاری از امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما بدون همسایگان امکان پذیر نیست.

روابط با همسایگان به نفع هر دو طرف است

روحانی با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه دنبال منفعت یک طرفه نیست گفت: بازی برد – برد  که این دولت به آن اعتقاد دارد تنها مختص به مسئله هسته ای نیست و ما هیچگاه نمی خواهیم سر کسی را کلاه بگذاریم ولی سلطه کسی را هم نمی پذیریم. مثلا در زمینه ارتباط با کشورهای همسایه همچون عراق. ما نمی خواهیم که این رابطه تنها به نفع ایران باشد بلکه یک رابطه ای می خواهیم که به نفع دو کشور باشد.

رئیس جمهور افزود: حتی با عربستان سعودی ارتباطی که داریم زائرینی که می روند و یا می آیند، مگر به نفع دو کشور نیست؟ ما می خواهیم گردشگری را توسعه دهیم و ما بدنبال نفع دو طرفه هستیم که بار مسئولیت این بخش بر دوش دولت است که یک بخشی از آن نیز بر دوش استانداران و استانهای مجاور مرزی است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که استانهای مرزی ما موجب توسعه استانهای مرکزی کشورهای همسایه شود و آنها هم به همین گونه عمل کنند.

روحانی گفت: اگر بتوانیم طوری اعتمادسازی کنیم که همسایگان ما بدانند هیچ برنامه ای به ضرر آنان نخواهد بود آنها هم همین گونه با ما رفتار خواهند کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران با همسایگان بسیار صمیمی تر و در سطح بالاتر نسبت به دو سال گذشته است گفت: ما با کشورهای همسایه همچون عراق، ترکیه، سوریه، ترکمنستان هم صادرات داریم و هم واردات حتی در زمینه نفت  و گاز و باید روابطمان با همه کشورها صمیمی باشد.

وی رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری را در سایه برقراری امنیت دانست و گفت: دستگاههای اطلاعاتی و نیروی انتظامی و مرزبانی ما باید در این زمینه همکاری کنند و پیام دولت به کشورهای همسایه این است که توسعه روابط را در تمام ابعاد خواستاریم.

روحانی با اشاره به پیشرفت های کشور در زمینه سلامت و پزشکی گفت: امروز در حوزه سلامت و پزشکی می توانیم به کشورهای همسایه خدمت کنیم و حتی از اروپا و آمریکا برای جراحی به ایران می آیند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با برخی از کشورها ارتباط راهبردی و با برخی از آنها نیز ارتباط صمیمی و مطلوب داریم و ما باید با کشورهایی که ارتباط راهبردی داریم به سمت اعتماد سازی بیشتر و حل و فصل مسائل میان دو کشور حرکت کنیم تا در روابط دو جانبه به یک نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به مسئولیت سفرا و استانداران مرزی برای افزایش ارتباط با کشورهای همسایه گفت: باید برای توسعه استانها از نخبگان محلی استفاده کنید چرا که اینطور نیست دولت عالم به علوم باشد، علم و تجربه ما محدود است. استانداران باید با نخبگان محلی و سفرا نیز با صاحب نظران، دانشگاهیان و مراکز علمی کشورهای همسایه در ارتباط باشند.

روحانی با تاکید بر ضرورت مستقل بودن استانها گفت: استانها باید روی پای خود بایستند و به مرکز در تصمیم گیری ها وابسته نباشند که این نفع کشور است.

رئیس جمهور با تاکید بر نقش بخش خصوصی در رشد و توسعه کشور خاطرنشان کرد: ما باید اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این زمینه خست به خرج ندهیم.

نظر شما