شناسهٔ خبر: 37533651 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لیگ برتر بسکتبال

افزایش مصدومان، فشردگی لیگ یا خشونت تیم‌ها؟

تعداد مصدومان لیگ برتر بسکتبال در هفته‌های اخیر بیشتر از قبل به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فشردگی لیگ برتر بسکتبال به تدریج تاثیر خود را در مسابقات امسال نشان می‌دهد و آمار مصدومیت بازیکنان بیشتر شده است. هر چند نمی‌توان این فشردگی را علت اصلی مصدومیت‌ها عنوان کرد.

در این فصل چند بازیکن با مصدومیت‌های طولانی مدت مواجه شده اند:
وحید دلیرزهان بازیکن شیمیدر که با مصدومیت زانو، ادامه فصل را از دست داد.
محمد فلاحت بازیکن نفت آبادان که در نیم فصل نخست به علت مصدومیت دست، ادامه فصل را از دست داد.
روزبه ارغوان بازیکن شهرداری گرگان به علت مصدومیت دست از آذر امکان همراهی تیمش را نداشته است.
حامد سهراب نژاد بازیکن مهرام تهران بیش از یک ماه به علت مصدومیت پا، موفق به همراهی تیمش نشده است.
احسان دلیرزهان بازیکن تیم اکسون تهران هم به علت مصدومیت بیش از یک ماه بازی نکرد؛ اما دوباره به ترکیب تیمش بازگشت.
مهران رضایی بازیکن نیروی زمینی با مصدومیت زانو از اوایل آذر موفق به همراهی تیمش نشده است.

علاوه بر این مصدومیت‌های طولانی مدت، بازیکنان دیگری هم در مقاطع مختلف فصل دچار آسیب دیدگی شده بودند که همیشه در جریان فصل مسابقات ورزشی دیده می‌شود؛ اما اخبار مصدومیت بازیکنان در هفته‌های اخیر بیشتر از قبل به نظر می‌رسد.

 اعتراض به خشونت بازیکنان 

برخی از مصدومیت‌ها به گفته کادرفنی تیم‌ها به نوع بازی حریفان باز می‌گردد. مسئولان تیم پدافند شهرکرد، هفته قبل با توجه به شکافتن ابروی یک بازیکن و مصدومیت دو بازیکن دیگر در جریان دیدار با توفارقان از نوع بازی یاران حریف شاکی بودند. حماد سامری سرمربی نفت آبادان هم از مصدومیت دو بازیکن خود در جریان دیدار با نیروی زمینی خبر داده و گفته است: «به نظرم کوبل داوری باید از سلامت بازیکنان نیز حراست کند. این گونه اتفاقات چندان خوب نیست و به رغم تذکر چندین باره ام در این مورد، توجهی نشد و تا آخر بازی این مسئله تکرار شد.»

نیما عامری پور بازیکن نفت در این مسابقه با شکستگی بینی به بیمارستان منتقل شد و بازیکنان حریف برخوردی هم با بابک نظافت بازیکن باتجربه نفت داشتند که خوشبختانه مشکل جدی برای این بازیکن پیش نیامد.

 مصدومیت به علل دیگر 

آبادانی‌ها از هفته شانزدهم مقابل شورا و شهرداری قزوین هم مصدومانی داشتند که بحث خشونت حریفان درباره آن‌ها مطرح نبود. وحید حاجیان بازیکن باسابقه نفت آبادان با مصدومیت پاشنه پا مواجه شده که گفته می‌شود به علت وضعیت بد زمین شورا و شهرداری قزوین به وجود آمد.

همچنین محمد ترابی بازیکن نفت آبادان هفته قبل در برخورد غیرعمدی با گابریل بازیکن خارجی شهرداری قزوین مصدوم شده و بازی هفته هفدهم لیگ مقابل نیروی زمینی را از دست داد. این برخورد باعث آسیب گابریل هم شده بود که در ادامه همان مسابقه به بازی برگشت.

یک هفته قبلتر از این اتفاقات، مهدی کامرانی بازیکن با سابقه شیمیدر در دیدار با مهرام تهران بعد از افتادن روی زمین با شکستگی دست از بازی خارج شد و با جراحی این هفته، حدود یک ماه از میادین دور خواهد بود.

شیمیدر علاوه بر کامرانی در هفته هفدهم، درو درغوکاسیان را به علت مصدومیت در اختیار نداشت و ویورلی استین یار خارجی این تیم هم در بازی مقابل توفارقان آذرشهر دچار مصدومیت شد تا سریال بدشانسی‌های نماینده قم ادامه پیدا کند.

مصدومیت‌های هفته هفدهم به اینجا ختم نشده و پای امیر صدیقی بازیکن شهرداری گرگان در بازی مقابل پدافند شهرکرد پیچید. ارسلان کاظمی بازیکن مهرام هم مقابل شورا و شهرداری قزوین برای دقایقی دچار مشکل شد؛ اما در کوارتر چهارم به بازی برگشت.

 مصدومیت‌ها قابل پیشگیری است؟ 

خستگی و سفر‌های متوالی تیم‌ها در جریان فصل می‌تواند عامل برخی مصدومیت‌ها باشد که چندان قابل پیشگیری نیست. لیگ ۱۴ تیمی امسال، راه دیگری به جز برگزاری فشرده مسابقات باقی نمی‌گذارد و در این میان شاید تیم‌های ایرانی با الگو گرفتن از برخی تیم‌های NBA بتوانند به بازیکنان خود در هفته‌های سبکتر استراحت دهند. این راهکار هم با توجه به چند برد غیرمنتظره تیم‌های پایین جدولی مقابل تیم‌های قویتر در این فصل چندان عملی نیست و تیم‌هایی که قصد استراحت دادن به بازیکنان ستاره خود را داشتند، در مواردی بعد از یک نیمه با نزدیک شدن نتیجه مسابقه، مجبور به استفاده از همان بازیکنان شدند.

در هر حال آسیب دیدگی بازیکنان جزئی از ورزش حرفه‌ای است که اجتناب از آن به خصوص در ورزش پربرخورد بسکتبال ممکن نیست؛ اما در میان عوامل مختلف مصدومیت به نظر می‌رسد در مواردی که بازیکنان برخی تیم‌ها در جریان مسابقه با خشونت بازی می‌کنند، مدیریت داوران می‌تواند جلوی مصدومیت‌های احتمالی ناشی از برخورد‌های این بازیکنان را در جریان بازی بگیرد.

نظر شما