شناسهٔ خبر: 3752113 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

همکاری در زمینه فناوری اطلاعات بین ایران وسومالی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در دیدار با وزیر پست و ارتباطات سومالی بر ضرورت همکاری در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بین دو کشور تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در دیدار با وزیر پست و ارتباطات سومالی بر ضرورت همکاری در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی در این دیدار با تبریک روی کار آمدن دولت و نخست وزیر جدید سومالی، گفت: آمادگی داریم با این دولت همکاری های دو جانبه بین المللی داشته باشیم.

وی با بیان آنکه خوشبختانه روابط ایران و سومالی از پیشینه خوبی برخوردار بوده است، ابراز امیدواری کرد که در ابعاد مختلف به خصوص ICT، روابط دو کشور گسترش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمله تروریستی دو روز گذشته در کشور سومالی، گفت: ایران همواره برای کشورهای اسلامی از جمله سومالی احترام متقابل قائل است و حملات تروریستی را محکوم می کند.

واعظی بر گسترش روابط دو کشور در بخش های پست، پست بانک، مخابرات، IT، فضایی و محصولات ICT تأکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم پس از این دیدار همکاریهای دوجانبه را بین دوکشور گسترش دهیم.

وی با بیان آنکه در ایران در زمینه شبکه ملی اطلاعات، کارهای بزرگی انجام شده، افزود: اینترنت و فناوریهای ارتباطی در کنار مزایا و بهره گیری های اجتماعی، همواره به عنوان پدیده ای نوظهور، با انواع و اقسام جرایم مواجه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر موضوع امنیت در حوزه فضای مجازی تأکید کرد و افزود: یکی از ابزارهای مهم جاسوسی در دنیای امروز استفاده از شبکه های مجازی و لازم است با همفکری و برخورداری از تجربیات مشترک، نسبت به پایش و امنیت شبکه اقدام شود.

واعظی ادامه داد: در دنیای امروز تجهیزات ICT از بخش های حیاتی کشورها است که اگر منقطع شود لطمات بسیار زیادی به کشور وارد خواهد شد ولازم است در این زمینه در صیانت و حفاظت کامل صورت گیرد.

وی همچنین بر اهمیت رگولاتوری، صدور پروانه، نظارت بر اپراتورها، مدیریت و کنترل فرکانسها تأکید کرد و افزود: ایران در این زمینه تجربیات خوبی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ایران، در زمینه تلفیق IT و پست و همچنین ارائه خدمات جدید، تلاشهای بسیاری انجام شده و این موضوع زمینه مناسب مشترکی برای توسعه همکاری ها بین دو کشور است.

واعظی پست بانک را زاییده شبکه پستی در ایران خواند و افزود: جهت گیری پست بانک، خرده بانکداری است و بیشتر در مناطق کوچک، روستاها مناطق مرزی، محروم و ایجاد کسب و کار در زمینه کشاورزی و دامداری فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: در زمینه فعالیت های فضایی، ماهواره و سنجش از راه دور و همچنین تحقیقات آمادگی داریم با سومالی همکاریهای مشترک داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت همکاری در مجامع بین المللی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران و سومالی مشترکات خوبی با هم داشته اند می توانند در کنفرانس های بین المللی از جمله ITU رایزنی های دوجانبه داشته باشند.

واعظی گفت: برخورداری از بخش خصوصی در اجرای پروژه های ICT بین دو کشور ضروریست و ایران آمادگی دارد در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری و سخت افزاری رایزنی های متقابل با سومالی داشته باشد.

غولد حسین قاسم وزیر پست و ارتباطات سومالی نیز که برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به ایران سفر کرده است، گفت: این سفر اولین سفر کاری من بعد از قبول مسئولیت وزارت ارتباطات در سومالی است و ما در کشورمان نیاز به امنیت و مبارزه با تروریسم داریم.

وی با محکوم کردن حملات تروریستی در کشورهای اسلامی، افزود: افزایش تامین امنیت در سومالی از طریق گسترش فناروی اطلاعات، مخابرات و شبکه های امنیتی قابل انجام است.

حسین قاسم، بر ضرورت رایزنی های دوجانبه ایران و سومالی تأکید کرد و افزود: تشکیل بازار مشترک بین دو کشور در زمینه ICT بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل بانکی و انجام آن از طریق اینترنت، IT و ارائه تسهیلات برای مردم سومالی، گفت: در زمینه IT و ارتباطات اینترنتی می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

وزیر ارتباطات سومالی اظهار داشت: استفاده از فرودگاهها، ارسال هوایی مرسولات پستی و برخورداری از امنیت در کشورها حائز اهمیت است و مدیریت اینترنت از الزامات برخورداری از فناوری اطلاعات در هر کشور است.

وی روابط و مشترکات تاریخی ایران و سومالی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و خواستار تبادل علمی بین دانشگاههای کشور و افزایش دانش بین ایران و سومالی شد.

نظر شما