شناسهٔ خبر: 37519872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

حاشیه های سقوط هواپیمای اوکراینی

صاحب‌خبر - گروه حوادث- سقوط هواپیمای اوکراینی در پرند تهران، حاشیه های متفاوتی را در برداشت به گونه ای که در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت و درحالی ادعاهایی مانند اصابت موشک به آن از سوی آمریکایی ها درباره علت سقوط مطرح شد که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به استنادات علمی و تخصصی به این گونه ادعاها پاسخ داد با وجود این با دعوت ایران هیئت هایی از کشورهای کانادا، اوکراین و آمریکا نیز می توانند در بررسی های کارشناسی جعبه سیاه هواپیما حضور یابند که اقدامات لازم در این باره صورت گرفته است. در همین حال انتشار فیلمی از شیئی نورانی در رسانه های خارجی و فضای مجازی که ادعا می شود لحظه برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی است بر این گونه شائبه ها افزود به طوری که دستمایه جدی سیاستمداران برخی کشورها نیز قرار گرفت و آن ها را به موضع گیری همراه با شک و تردید واداشت. این گونه افراد مانند رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کانادا سعی کردند با موضع گیری «اصابت اشتباهی موشک» این ماجرا را به آماده باش پدافند هوایی ایران بعد از شلیک موشک های ایرانی به پایگاه عین الاسد ربط دهند. اعزام تیم 10 نفره کانادایی به ایران در همین حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد: یک تیم کارشناسی 10 نفره از کانادا برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی این حادثه تاسف بار عازم ایران هستند. سید عباس موسوی تاکید کرد: نتایج بررسی های فنی براساس مقررات ایکائو و با مشارکت نمایندگان اوکراین، بوئینگ و با حضور متخصصان ناظر از سایر کشورهای خسارت دیده به اطلاع عموم خواهد رسید. مخالفت مهندس ایرانی با پرواز بوئینگ به گزارش خراسان، در میان همه اظهارنظرهای کارشناسان و مسئولان، خبر مخالفت مهندس ایرانی با پرواز هواپیمای اوکراینی مورد توجه جدی رسانه ها قرار گرفت. بنابر گزارش نسیم آنلاین، یک منبع آگاه در فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرد: هواپیما نقص فنی داشت و مهندس ایرانی «طبق فرم موجود» اجازه پرواز نداد اما مهندس اوکراینی ایرلاین، با این نظر مخالفت کرد و با بیان این که مشکلی برای پرواز نیست، اجازه پرواز هواپیما را داد. بنابر این گزارش، طبق قوانین، نظر کارشناسی فرد ایرلاین به نظر کارشناسی فرودگاه ارجحیت دارد بنابراین نظر کارشناسی فرد ایرلاین اعمال شد و پرواز صورت گرفت. پرواز با یک ساعت تاخیر براساس این گزارش، شب حادثه هواپیما دچار اشکال فنی بود و همان شب پوسته روی موتور هواپیما (کالینگ هواپیما) برای انجام تعمیرات توسط گروه اوکراینی باز شده بود که به همین دلیل پرواز مذکور با یک ساعت تاخیر انجام شد و همان موتور نیز آتش گرفت. ربیعی: «اصابت موشک» دروغ بزرگ است در برابر همه ادعاهای مطرح شده از سوی کشورهای خارجی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، سقوط هواپیما بر اثر شلیک موشک ضد هوایی را به کلی تکذیب کرد. علی ربیعی گفت: این یک عملیات روانی است و در آینده مشخص می شود که این ادعا دروغی عاری از حقیقت است و هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را به عهده نخواهد گرفت. پاسخ ایران به حاشیه های سقوط هواپیما در همین حال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که ادعای سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی سامانه پدافندی ایران ادعایی غیرمنطقی و امکان‌ناپذیر است، گفت: تلاش می‌کنیم زودتر از یکی دو ماه آینده نتیجه بررسی علل سقوط هواپیمای اوکراینی را اعلام کنیم. علی عابدزاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر سقوط هواپیمای اوکراینی به‌علت اشتباه سامانه پدافندی ایران گفت: این اظهارات منطقی نیست و چنین مسئله‌ای برای این سانحه امکان‌پذیر نیست. وی افزود: سازمان بین‌المللی هواپیمایی، رابطه ساختار‌های نظامی و غیرنظامی را برای کشور‌ها مشخص کرده و ارتباط ما با ساختار‌های نظامی کشور تابع مقررات سازمان بین‌المللی هواپیمایی است. عابدزاده ادامه داد: در زمان حادثه هشت تا 9 هواپیما پیرامون فرودگاه امام خمینی(ره) در حال پرواز داشته‌ایم و ده‌ها فروند نیز در ارتفاع 25هزارپایی به بالا وجود داشته است. وی گفت: مگر می‌شود پدافند به هواپیمایی شلیک کند که هشت‌هزار پا ارتفاع دارد همچنین این فضا فضایی نبوده است که این اتفاق بیفتد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هواپیمای اوکراینی پس از این که ساعت 6:13 از فرودگاه بلند می‌شود پنج دقیقه بعد و در ساعت 6:18 به زمین می‌خورد. وی گفت: در این فاصله از برج مراقبت فرودگاه امام جدا و تحویل برج مراقبت مهرآباد می‌شود و اجازه می‌گیرد تا ارتفاع 21 هزار پا بالا برود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: خلبان این هواپیما در شرایط ثبات از مهرآباد اجازه ارتفاع 21 هزار پا را گرفته و تا ارتفاع هشت هزار و 100 پایی را نیز رفته است. وی اظهار کرد: شاهدان دیده‌اند که آتش در هواپیما وجود داشته و یک دقیقه در هواپیما بوده است درحالی که اگر به هواپیما موشک می‌خورد بلافاصله منفجر می‌شد. عابدزاده همچنین ادامه داد: هواپیما درحالی که رو به شمال می‌رفته، اما رو به جنوب‌شرقی سقوط کرده است و این نشان می‌دهد هواپیما می‌خواسته به فرودگاه برگردد. وی افزود: هواپیما با سر به زمین نخورده بلکه با شکم به زمین خورده و پس از بلند شدن به جای دیگری پرتاب شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: آمریکا، برای جلوگیری از ضرر بیشتر شرکت بوئینگ این ادعا‌ها را مطرح می‌کند. عابدزاده اظهار کرد: فرانسه، کانادا و آمریکا نمایندگان خود را برای بررسی سانحه معرفی کرده‌اند و تیم اوکراین نیز صبح پنج شنبه وارد تهران شد و جلساتی را با آن‌ها داشته‌ایم. وی درباره اظهاراتی مبنی بر خودداری ایران از دادن جعبه سیاه به کشور دیگری گفت: این حرف درست و براساس استاندارد‌ها نیست، زیرا مسئول خواندن جعبه سیاه ایران است و ما توانایی خواندن آن را داریم. عابدزاده ادامه داد: البته می‌توانیم از اوکراین نیز کمک بگیریم، اما جعبه سیاه چیز پیچیده‌ای نیست. وی ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی کنار لاشه هواپیمای اوکراینی را کذب محض خواند و گفت: این دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی گفته می‌شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این که چرا خلبان، آتش‌سوزی در هواپیما را به برج مراقبت اعلام نکرده است افزود: احتمال دارد در کابین خلبان دود وارد شده باشد و خلبان به‌جای صحبت کردن با برج مراقبت، تلاش کرده است هواپیما را نجات دهد. وی گفت: ممکن است خلبان به‌جای فشار دادن کلید و صحبت با برج مراقبت همه حواس خود را معطوف به نجات هواپیما کرده باشد البته همه چیز در جعبه سیاه ضبط شده است. عابدزاده همچنین با یادآوری این که هواپیمای نو نیز به تعمیر قطعات نیاز دارد، گفت: این تعمیرات را یا خود شرکت‌های هواپیمایی با نیرو‌های فنی خود انجام می‌دهند یا خدمات را از شرکت‌های داخلی ما می‌خرند. وی افزود: هواپیمای اوکراینی در زمان بلند شدن مشکلی نداشته است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اخباری مبنی بر درخواست رئیس جمهور اوکراین از انگلیس برای بررسی سانحه گفت: تیم اوکراینی که وارد ایران شده چنین موضوعی را مطرح نکرده است. وی افزود: آنالیز کردن اطلاعات جعبه سیاه و صدای ضبط‌شده خلبان، اهمیت بسیار زیادی دارد و باوجود صدمه دیدن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی، قابل خواندن است و آسیبی که به آن رسیده قابل ترمیم است.

نظر شما