شناسهٔ خبر: 37518820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبریک

واکنش‌ها به سقوط هواپیمای اوکراینی

اشاره: یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 - 800 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد پس از 6 دقیقه به علت نقص فنی و پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند. در این ارتباط نمایندگان کشورهای کانادا، امریکا و فرانسه به ایران آمدند تا در این باره تحقیق کنند. برخی منابع خبری که اهداف سیاسی خاصی را دنبال می کنند در روزهای گذشته دلیل سقوط این هواپیما را برخورد یک شی پرنده در آسمان اعلام کردند. دیروز در جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری توضیح و تاکید کردند که موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی اصابت نکرده‌ و علت سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

نمایندگان کانادا، امریکا و فرانسه عازم ایران شدند
 سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: طبق هماهنگی انجام شده بین وزارت امور خارجه‌های ایران و کانادا یک هیات 10 نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان این کشور در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی عازم ایران هستند.عباس موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای تسهیل امور مربوط کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه غم انگیز دچار حادثه شده اند دریغ نخواهد کرد و نتایج بررسی های فنی هم بر اساس مقررات ایکائو و با مشارکت نمایندگان اوکراین، بوئینگ و با حضور متخصصان ناظر از سایر کشورهای خسارت دیده پس از تکمیل به طور شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید.
به گزارش ایرنا،  نمایندگان رسیدگی به سوانح هوایی کشورهای آمریکا، کانادا و فرانسه در ارتباط با سقوط هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین به منظور شرکت در جلسات بررسی سقوط این هواپیما که در سازمان هواپیمایی کشورمان تشکیل خواهد شد، به تهران سفر خواهند کرد.


اظهارات غیر تخصصی
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در جمع خبرنگاران گفت: در دو روز گذشته اخباری توسط سیاستمداران آمریکایی و کانادایی به استحضار جهان رسیده که غیر تخصصی است. با اطمینان می گوییم که به این هواپیما موشکی اصابت نکرده است، هواپیما بیش از ۱.۵ دقیقه در آتش در حال پرواز بوده و محل سقوط هواپیما نشان می دهد که خلبان تصمیم به بازگشت داشته است.
عابدزاده در خصوص علت عدم تماس خلبان برای تغییر مسیر با برج مراقبت گفت: خلبان باید هواپیما را نجات می داده و فرصت تماس نداشته است و بعد از اوج گرفتن (TAKE OFF) با برج مراقبت مهرآباد تماس گرفته و اجازه صعود به ارتفاع ۲۶ هزار پا را درخواست کرد. این که گفته می شود موشک به هواپیما برخورد کرده است، نمی تواند از نظر علمی درست باشد این که شئی به هواپیمایی برخورد کند و هواپیما نیز در مدت بین ۶۰ تا ۷۰ ثانیه در هوا پرواز کند، قابل قبول نیست.
وی درباره چگونگی سقوط این هواپیما گفت: خلبان توانست این پرواز را انجام دهد و به ارتفاع حدود 8 هزار پایی برسد با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفته و اجازه ارتفاع 21 هزار پایی را از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد دریافت کرد اما در همان ارتفاع 8 هزار پایی آتش گرفت و این مساله را شاهدان عینی نیز دیدند. هواپیما تقریبا یک دقیقه قبل از سقوط آتش گرفته بود و باتوجه به شواهد موجود و اینکه در هنگام اصابت هواپیما به زمین نوک هواپیما به سمت جنوب شرقی یعنی فرودگاه امام خمینی بوده است نشان می‌دهد این هواپیما قصد داشته با همان حالتی که هواپیما آتش گرفته بود جان مسافران را نجات دهد و به سمت فرودگاه برگردد اما موفق نشد. شرکت بویینگ در ارتباط با بویینگ 737 مکس که ممنوع‌ از پرواز شده، ضرر و زیان زیادی متحمل شده است و فکر کنید اگر چنین مساله‌ای در 737-800 بویینگ هم به اثبات برسد این شرکت هواپیمایی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیاست زیان هنگفتی می‌بیند. می‌تواند نقص فنی باعث سقوط هواپیما شده باشد.

ارزیابی جعبه سیاه 
مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در لابراتوری در فرودگاه مهرآباد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر ایران نتواند اطلاعات آن را استخراج کند با هدف جلوگیری از صدمه به اطلاعات از روسیه، فرانسه، کانادا یا اوکراین برای تحلیل جعبه سیاه استفاده می‌کند.
حسن رضایی‌فر روز جمعه در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: به دستور مقامات سعی بر این است که جعبه سیاه هواپیما امروز در لابراتوری مناسب در فرودگاه مهرآباد تهران مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بررسی شود آیا امکان بازسازی و تحلیل اطلاعات آن در داخل کشور وجود دارد یا خیر؟
وی با اعلام این که هیات اوکراینی نیز موافقت کرد که امروز در مهرآباد جعبه سیاه مورد ارزیابی قرار بگیرد، افزود: ایران توافق نامه هایی با کشورهای روسیه و فرانسه برای دانلود و تحلیل اطلاعات جعبه سیاه دارد و در صورتی که نتوانیم اطلاعات آن را دانلود کنیم از چهار کشور روسیه، اوکراین فرانسه یا کانادا کمک می گیریم.وی همچنین خبر داد که کانادا، فرانسه، روسیه و اوکراین برای دانلود اطلاعات جعبه سیاه اعلام آمادگی کرده اند اما تمام تلاش ایران این است که جعبه سیاه در داخل کشور و به دست متخصصین داخلی استخراج و تحلیل شود.رضایی فر یادآور شد: هیات ویژه اوکراینی نیز اعتقاد دارد که جعبه سیاه آسیب دیده است اما نوار حافظه و نوارمکالمات در هر دوجعبه سیاه به احتمال زیاد سالم است. دو جلسه امنیتی و تخصصی در محل سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد که این جلسات در خصوص تصمیم گیری برای نحوه دانلود و تحلیل اطلاعت جعبه سیاه هواپیما بوده است.مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: متخصصین شرکت های هواپیمایی قشم ایر، ماهان و آسمان با مجهزترین نرم افزارها و سخت افزارهای جعبه سیاه آماده همکاری هستند و این توانایی در داخل کشور وجود دارد. پرواز از اوکراین وارد تهران شد و دو خلبان این پرواز به هتل مراجعه کرده و استراحت می کنند و خلبانی هم از چند شب پیش در هتل مستقر بوده است و بعد از حدود سه ساعت استراحت هر سه خلبان  برای اینکه پروازداشته باشند، مراجعه می کنند.

حواشی قبل از پرواز  
مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دلیل تاخیرپروازی و ممانعتی که  برای این هواپیما بوده بحث لودینگ هواپیما بوده است زیرا هواپیما پُر از مسافر بود و مسافران نیز مقاصد دیگری داشتند، بار مسافر به دلیل تمام شدن تعطیلات سال نو میلادی زیاد بوده است. خلبان برای پرواز مراجعه می کند و به طور همزمان عملیات مسافرگیری و نیز انتقال بار انجام شده است و به دلیل قرار گرفتن در فصلی که ممکن است فضای فرودگاه مقصد با شرایط بد آب و هوایی روبه رو باشد به طور معمول خلبان ها مقداری سوخت اضافه برای فرودگاه های جایگزین دریافت می کنند. خلبان تصمیم داشت سوخت مورد نیاز برای فرودگاه های جایگزین فرودگاه اوکراین را به همراه داشته باشد، پس از مراجعه خلبان به هواپیما مشاهده می کند که مقدار سوخت دریافتی و حجم بار از وزن مجاز برای اوج گیری بالاتر است.این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: براین اساس خلبان می بایست تصمیم گیری کند که یا بارتخلیه یا مسافر پیاده یا سوخت تخلیه شود که به طور معمول از بار مسافر کم می کنند و در اینجا خلبان خود تصمیم می گیرد و از عوامل پرواز درخواست می کند مقداری از بار مسافران تخلیه شود تا به وزن مجاز رسیده و بتواند اوج گیری کند.رضایی فر افزود: تاخیرها و ممانعت از پرواز بر اساس این امر بوده که به درخواست خلبان مقداری از بار مسافران تخلیه تا با پرواز بعدی به فرودگاه اوکراین ارسال شود .وی با تاکید براینکه این امر مشکل فنی نیست، ادامه داد: این یک هماهنگی عملیاتی به منظور افزایش ایمنی پرواز است که انجام شد و در همه فرودگاه های جهان چنین رویه ای وجود دارد.

بیمه
وی درباره پرداخت خسارت نیز گفت: ما پیمان‌های مختلف را داریم، پیمان شیکاگو یا پیمان ورشو و باید کشور اوکراین مشخص کند عضو کدام پیمان است و بیمه نامه هواپیما از کدام شرکت است؟ ما درخواست بیمه نامه هواپیما را کرده‌ایم تا بحث خسارت‌های مسافران را در نظر بگیریم. همچنین شرکت بهره‌بردار هواپیما متصدی پرداخت خسارت به اموال عمومی است که در این سانحه صدمه دیده است. شرکت اوکراین اینترنشنال از بیمه پوششی استفاده کرده است. درباره بحث پرداخت ارزی یا ریالی در کمیته‌ای تصمیم‌گیری می‌شود.رضایی خاطرنشان کرد: این سانحه یک سانحه مرگبار بزرگ است. سایت سانحه بسیار عظم است. بررسی سانحه ممکن است یک سال تا دو سال طول بکشد و خواندن جعبه سیاه یک تا دو ماه هم به طول می‌انجامد. ما خواهش می‌کنیم فضای عمومی را آرام کنید تا کار بدون هیچ شک و تردیدی و در حداقل زمان انجام شود.

برچسب‌ها:

نظر شما