شناسهٔ خبر: 37492368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

از 29 دی اجرا خواهد شد؛

اجرای طرح کاهش محدوده های انتشار آلاینده های هوا در مشهد/خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه 50 هزارتومان جریمه می شوند

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه شهروندانی که خودروهای آنها معاینه فنی ندارد باید هرچه سریع تر نسبت به انجام معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند، گفت: طرح کاهش محدوده های انتشارآلاینده های هوا L.E.Z از 29 دی ماه جاری اجرا و خودروهای بدون معاینه فنی هر 24 ساعت از سوی پلیس راهور50 هزارتومان جریمه می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، هادی عطارزاده طوسی در نشست خبری اجرای طرح کاهش محدوده های انتشارآلاینده های هوا L.E.Z که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست ، دبیر شورای ترافیک استان، جانشین فرمانده پلیس راهور مشهد و مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: طرح L.E.Z بر اساس مصوبه شورای همتای استان از 29 دی ماه در تمام نقاط شهر اجرا و براساس آن تمامی خودروها باید دارای برگه معتبر معاینه فنی خودرو باشند.

وی اضافه کرد: بر این اساس از 29 دی ماه پلیس راهور از طریق 109 دوربین ثبت تخلفات، پلاک خودروها را به صورت الکترونیک رصد وخودروهای فاقد معاینه فنی معتبر را اعمال قانون خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مراکز فنی خودرو آماده انجام معاینه فنی هستند، اظهارکرد: شهر مشهد دارای 18 خط فعال انجام معاینه فنی است و شهرهای نزدیک نیز 15 خط معاینه فنی فعال دارند لذا مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عطارزاده تصریح کرد: اطلاع رسانی به شهروندان طی روزهای گذشته آغاز و از رسانه ها نیز درخواست می شود برای مشارکت شهروندان در اجرای طرح برای کاهش آلودگی هوا نسبت به اطلاع رسانی عمومی اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: امسال روزهایی که هوای مشهد در وضعیت ناسالم قرارداشته نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش داشت که این موضوع نشان می دهد که شرایط آلودگی هوا در حال بدتر شدن است، امیدواریم با مشارکت مردم و دستگاه های ذی ربط شاهد هوای بهتری باشیم.

وی گفت: طی سال های اخیر به دنبال توسعه حمل ونقل عمومی بوده ایم که در این راستا هم خط دو قطار شهری تکمیل شد، لذا از شهروندان توقع داریم همانطورکه حمل ونقل عمومی توسعه پیدا می کند از آن استفاده کنند.

وی افزود: همچنین مطالعات استفاده از تراموا در حال انجام است، علاوه بر این قرارداد برقی شدن اتوبوس ها و تاکسی های مشهد چندی پیش منعقد شده است که امیدواریم با اجرای طرح های محدودیت تردد خودروهای شخصی و استفاده از تکنولوژی روز در آینده شاهد کاهش آلودگی هوا شهر باشیم.

ثبت ۲۳۷ هزار پذیرش در مراکز معاینه فنی مشهد از ابتدای سال تاکنون

همچنین مرتضی هدشی رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی و کاهش آلودگی هوای شهرداری مشهد در این جلسه اظهار کرد: در تعداد مراجعه به مراکز فنی، ۷۰ درصد خودروها نمره قبولی و ۳۰ درصد مردود شده‌اند.

وی با بیان اینکه «در مراکز معاینه فنی، ایمنی و آلایندگی خودروها مورد بررسی قرار می‌گیرد»، ادامه داد: از ابتدای امسال تا ۱۷ دی ۲۳۷ هزار مورد پذیرش در مراکز معاینه فنی مشهد به ثبت رسیده است که ۱۶۷ هزار و ۲۶۲ مورد، موفق به دریافت معاینه فنی شده‌اند و در حوزه آلایندگی،۴۰ درصد از خودروهای مراجعه‌شده، مردود شده‌اند.

رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی و کاهش آلودگی هوای شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «در حال حاضر سامانه یکپارچه معاینه فنی را داریم»، بیان کرد: خودرو قبل از ورود به سالن توسط دوربین‌های پلاک‌های اصالت خودرو سنجیده می‌شود و به محض ورود به سازمان توسط پلاک‌خوان دوباره کنترل می‌شود و با این کار، تخلفات به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده‌است.

هدشی اذعان کرد: منکر خطای اپراتورها نیستیم، اما دستگاه‌های نظارتی هم  به شکل ۲۴ ساعته و مداوم نمی‌توانند در مراکز حضور داشته باشند، اما مکانیزم‌های مشخصی باید کنترل شود و مراجعه مکرر و مستمر و جلسات اطلاع‌رسانی مدیران مراکز باید باشد تا به کاهش تخلفات کمک شود.

خودروهای فاقد برگه معاینه فنی معتبر از 29 دی هر 24 ساعت یکبار 50 هزارتومان جریمه می شوند

جانشین پلیس راهور خراسان رضوی نیز در گفت:طی 9 ماه گذشته 39 هزارخودرو به دلیل نقص سیستم روشنایی و دودزایی و77 هزار خودرو به دلیل نداشتن معاینه فنی خودرو اعمال قانون شده اند.

سرهنگ حسنعلی امامی اضافه کرد: همچنین 820 فقره پلاک خودروهایی که دودزا بوده اند، اخذ شده است تا نسبت به رفع نقص اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان مدیریت و نظارت بر حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد نیز 70 هزار خودرو سنگین اعمال قانون شده اند.

امامی ادامه داد: بر اساس طرح کاهش محدوده های انتشار آلاینده های هوا L.E.Z از 29 دی ماه همه خودروها باید داری برگه معتبر معاینه فنی خودرو باشند زیرا نداشتن معاینه فنی اعمال قانون را به دنبال خواهد داشت.

جانشین پلیس راهور خراسان رضوی گفت: امیدواریم که شهروندان تا 29 دی نسبت به انجام معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند در غیر این صورت و براساس قانون پلاک های خودروهای فاقد معاینه فنی خودرو توسط دوربین ثبت و هر 24 ساعت یکبار به مبلغ 50 هزارتومان جریمه خواهند شد.

نظر شما