شناسهٔ خبر: 37481075 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

احتمال آزاد سازی واردات خودرو درسال آینده

اقتصاد ایران: با توجه به‌پیگیری‌های برخی نمایندگان مجلس احتمال می‌رود واردات خودرو درسال ۹۹ آزاد شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، درحالی‌که چندی‌پیش درلایحه بودجه سال ۹۹  بحث تمدید ممنوعیت واردات خودرو عنوان شده بود، دبیر انجمن واردکننده‌های خودرو معتقد است با پیگیری چندنماینده مجلس احتمال ازسرگیری واردات خودرو  قوت گرفته است.

درادامه نظرات مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو را  می‌خوانیم. 

 لایحه بودجه ردیفی برای درآمد دولت از مسیر واردات خودرو درنظر نگرفته است؛ آیا احتمال تغییر درلایحه بودجه سال 99 وجود دارد؟

عده‌ای از نمایندگان مجلس به‌دنبال این هستند که واردات خودرو در سال ۹۹ از سر گرفته شود. درنتیجه این کار، بازار از انحصار صددرصدی خارج خواهد شد. دولت، واردکنندگان خودرو و تقاضا برای خودروهای وارداتی را کاملا نادیده گرفته است؛ اما باید دید نمایندگان چه‌تصمیمی درلایحه بودجه اتخاذ خواهند کرد. احساس می‌کنم آزادسازی واردات خودرو درسال 99 صورت گیرد. 

تاثیر خودروهای وارداتی روی نرخ داخلی‌ها چگونه خواهد بود؟

خودرو وارداتی تعیین‌کننده قیمت نمونه‌های تولید داخلی است. همین حالا نیز اگر تعرفه خودروهای وارداتی را صفر کنیم، یک خودرو ۲۰ هزار دلاری ۲۶۰ میلیون تومان خواهد شد. با چنین‌قیمت‌هایی مردم به‌سمت خودروهای داخلی نمی‌روند و بنابراین این ایده به‌وجود می‌آید که جلو واردات خودرو گرفته شود تا قیمت داخلی‌ها در حاشیه امن باشد. 

 آیا برای آزادسازی واردات شرط‌هایی گذاشته خواهد شد؟

البته پیش‌ازاین  احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان دراین‌باره گفته بود «خودروسازان و این انجمن تقاضای بسته شدن واردات خودرو را نداشتند.» ما دربحث قیمت‌گذاری به‌شدت آسیب دیدیم و سال گذشته ایران‌خودرو و سایپا هرکدام هشت‌هزار میلیاردتومان زیان کردند و امسال نیز درشش‌ماه نخست سال هرخودروساز بالغ بر پنج‌هزار میلیاردتومان زیان دیده است. این موارد ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است و مجبوریم خودروها را با زیان بفروشیم. حاضریم واردات حتی با تعرفه کمتر آزاد شود اما خودروسازان از قیمت‌گذاری معاف شوند./دنیای خودرو

نظر شما