شناسهٔ خبر: 37473604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر امور خارجه در حاشيه هيئت دولت

اگر آمریکا دست از پا خطا کند حتماً پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اگر امریکا دست از پا خطا کند حتماً به آن پاسخ خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،آقای محمدجواد ظریف در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره همراهی دولت انگلیس و آلمان با تروریسم دولتی امریکا افزود: روز گذشته در تماسی که وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان با من داشتند، بنده غیر قبول بودن این اقدام، آن هم در برابر کسی که غرب، امنیتش را به او مدیون بوده و کسی که با داعش جنگیده و کسی که اگر او نبود آن‌ها باید در خیابان‌های شهر‌های خود با داعش می‌جنگیدند به آن‌ها تذکر دادم و هر دو نفر گفتند که در اقدام امریکا مشارکتی نداشته اند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4374757"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2616154/4374757?width=350&height=250"></script></div>


وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش کشور‌های منطقه اظهار داشت: کشور‌های منطقه به شدت نگران این ماجراجویی بسیار خطرناک امریکا هستند و دیروز وزیر امور خارجه عمان که برای شرکت در اجلاس به ایران آمده بود، ما در اجلاس خود نشان دادیم که همان طور که امریکا به دنبال جنگ و خشونت است، ما بر عکس امریکایی‌ها به دنبال گفتگو در این منطقه هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4374760"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2616154/4374760?width=350&height=250"></script></div>


وزیر امور خارجه ادامه داد: البته امریکا پایان خودش را در منطقه با این میزان از نفرت عمومی که علیه آن‌ها در حال شکل گیری است رقم زده است.
آقای ظریف اظهار داشت: امریکا روز‌های آخرش را در این منطقه می‌گذراند و حتماً آینده‌ای در این منطقه نخواهد داشت، این نتیجه واقعی خون پاک شهید سلیمانی است که ان شاءالله پای امریکا را از این منطقه قطع خواهد کرد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌بایست در برابر اقدام دولت امریکا واکنش نظامی نشان می‌داد که دادیم، اما این پایان کار نیست، پایان کار خروج امریکاست که نیاز به اقدام نظامی ندارد و نتیجه حرکت خود امریکایی‌ها است، در واقع نتیجه حماقتی است که در این حرکت مغرورانه و ابلهانه از خود نشان دادند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران دیگر حمله نظامی نخواهد داشت، اظهار داشت: تصمیم این موضوع با من نیست، ولی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اگر امریکا دست از پا خطا کند حتماً پاسخ خواهد داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4374766"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2616154/4374766?width=350&height=250"></script></div>


آقای ظریف تصریح کرد: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شده، اما همان طور که حضرت آقا فرمودند این یک سیلی به امریکایی‌ها بود و انتقام، خروج امریکا از منطقه خواهد بود.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4374771"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2616154/4374771?width=350&height=250"></script></div>


وی با بیان این که وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شوند نتیجه بسیار خطرناکی دارد، اظهار داشت: آقای ترامپ افرادی را دور خودش دارد که متأسفانه نادانی و غرور را با هم ممزوج کرده اند و نتیجه آن این شده که این حرکت‌های خبط را از خود بروز دادند.
وزیر امور خارجه افزود: مردم ایران در چند روز گذشته یک بار دیگر ما را وامدار خود کردند و آمدند تا خون شهید سلیمانی را با حضور در صحنه نشان دهند و نشان دادند که شهید سلیمانی بین مردم ایجاد وحدت می‌کند و این قدرت امروز باید امریکا را به این باور برساند که تا امروز اشتباه می‌کرده است.
آقای ظریف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره آمار دقیق تلفات نظامیان پایگاه عین الاسد گفت: من هنوز آماری ندارم و آمار را مقامات نظامی اعلام می‌کنند، اما آن چه مسلم است این است که جمهوری اسلامی ایران یک پایگاه امریکایی را در منطقه که از آن پایگاه علیه سردار سلیمانی و مقاومت اقدام شده مورد حمله قرار داده است.
وی با بیان این که اقدام جمهوری اسلامی ایران یک هدف مشروع از جهت حقوق بین الملل است، اظهار داشت: اقدام ما در اجرای حق دفاع مشروع ما در برابر یک اقدام نظامی تروریستی بوده و ما اقدام دفاع مشروع خود را انجام داده ایم.
وزیر امور خارجه در پایان در خصوص پیغام به امریکایی‌ها توسط حافظ منافع شان در ایران افزود: ما به محض انجام عملیات، از طریق حافظ منافع امریکایی ها، پیغام لازم را به آنان دادیم.

هیچ پاسخی نمی‌تواند متناسب با شهادت سردار سلیمانی باشد
ظريف با تاکید بر اینکه هیچ پاسخی نمی‌تواند متناسب با شهادت سردار سلیمانی باشد، گفت: اگر آمریکا اشتباهی مرتکب شود، با اراده مردم ایران رو به رو خواهد شد.

محمدجواد ظریف ضمن تبریک به مناسبت پاسخ سپاه پاسداران به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، اظهار داشت: سپاه پاسداران همان طور که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران است، پاسخ به یک پایگاه متجاوز در منطقه را به عنوان اقدام نظامی مقابل اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد سلیمانی و همراهانشان انجام دادند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4374752"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2616154/4374752?width=350&height=250"></script></div>


وزیر امور خارجه ادامه داد: همان گونه که گفته بودیم پاسخ جمهوری اسلامی پاسخ مشخص و متناسب با اقدام آمریکایی‌ها خواهد بود؛ البته هیچ چیز متناسب با شهادت سردار سلیمانی نیست، اما پاسخ علیه مراکز نظامی آن هم یک مرکز نظامی اشغالگر که بعد از اعلام مجلس عراق دیگر صلاحیت و مشروعیت حتی به شکل ظاهری در عراق ندارد، انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا عقل به خرج دهد و توجه کند که آن‌ها که تاکنون به او مشورت داده اند مشورت‌ها غلط بوده است، گفت: آمریکا باید جلوی این ضرر استراتژیک را برای خودش بگیرد در این صورت اقدام درستی انجام داده و در غیر این صورت اگر اشتباهی مرتکب شود، اشتباهش با اراده مردم ایران که حضور خودشان را در مراسم شهادت سردار سلیمانی نشان دادند، مواجه خواهند شد.

نظر شما