شناسهٔ خبر: 37463866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در مجمع «گفت‌و‌گوی تهران» چه گذشت؟

ایران لنگر صلح و امنیت خواهد ماند

اشاره: ایالات متحده آمریکا برای سفر وزیر امور خارجه کشورمان ویزا نداد. ظریف در پیامی توییتری نوشت: «ویزا صادر نکردن برای من که نقض معاهده ۱۹۴۷ مقر سازمان ملل است، در مقایسه [باموارد زیر] رنگ می‌بازد: تهدید پمپئو درباره گرسنگی دادن به مردم ایران (جنایتی علیه بشریت)؛ قلدری ترامپ درباره میراث فرهنگی (جنایت جنگی)؛تروریسم اقتصادی و ترور بزدلانه، اما آن‌ها از چه چیزی می‌هراسند؟ حقیقت؟» وزیر امور خارجه ایران دیروز در مراسم افتتاحیه «مجمع گفت‌و‌گویی تهران» گفت: «ایران لنگر صلح و امنیت خواهد ماند. راه حل بحران‌های کنونی اراده سیاسی، تجمیع توانایی‌های منطقه ای و تغییر شجاعانه با یک تلاش دسته جمعی است. منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفت‌وگوی فراگیر و جامع درون منطقه‌ای است. تنها اربابان زر و زور منافع خود را در جنگ و شکاف می‌بینند و از گفت‌وگو بیزارند.» در ادامه گزیده ای از سخنان وی را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

سلیمانی «ندای» استقلال‌طلبی منطقه
ظریف در مراسم افتتاحیه «مجمع گفت‌و‌گویی تهران» با اشاره به ترور حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان خطای راهبردی آمریکا این کار را قماری بزرگ دانست و گفت: «حضور شمارا در تهران و در ساختمانی که از امروز به نام شهید سرافراز «سپهبد قاسم سلیمانی» شناخته خواهد شد خوش‌آمد می‌گویم؛ از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در مجمع گفت‌و‌گوی تهرآن‌که در حساس‌ترین شرایط منطقه ما و به‌منظور هم‌اندیشی برای خروج از پارادایم خطرناک تجاوز، افراط و خشونت تشکیل‌شده است، سپاسگزارم و مایلم چند نکته را با شما اندیشمندان و صلح‌طلبان در میان بگذارم. ترامپ برای اهداف کوته‌بینانه سیاست داخلی خود یک منطقه و حتی جهان را به آتش و خون کشیده‌ است. امروز در حالی در میان شما هستم که به‌واسطه جنایت و تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا یکی از دوستان شجاع، باتدبیر، خردورز و آرمان‌خواهم را ازدست‌داده‌ام. ایالات متحده آمریکا بار دیگر به همگان ثابت کرد که هیچ تعهد و احترامی به قواعد و قوانین امرِ بین‌المللی ندارد. این همان رویکرد روان‌پریشانه و ضد حقوق بین‌الملل است که وقیحانه تهدید به حمله به میراث فرهنگی ایرآن‌که میراث مشترک تمدن و فرهنگ بشری است می‌کند. شهید قاسم سلیمانی «ندای» استقلال‌طلبی منطقه‌ای بود که دهه‌هاست به‌واسطه شهوت بی‌پایان اربابان زر و زور بین‌المللی و متحدین نادان و فرصت‌طلبشان در منطقه به شرایط ناگواری از تجمیع مشکلات و گرفتاری‌های چندلایه دچار شده است.

حمله به حاکمیت ملی عراق
ظریف گفت: آنچه در آغازین ساعات روز جمعه ۱۳ دی‌ماه اتفاق افتاد، نه‌تنها حمله به حاکمیت ملی عراق و ترور وحشیانه و بزدلانه سردار سرافراز ایران بود، بلکه هدف قرار دادن یکی از ارکان «تأمین‌کننده امنیت» این جغرافیای دستخوش توطئه‌های گوناگون، از القاعده گرفته تا داعش و جبهه النصره بود. گروهک‌هایی که دست پرورده ایالات متحده آمریکا و مستخدمین منطقه‌ای‌اش هستند و بزرگ‌ترین دشمن خود را سردارانی چون قاسم سلیمانی می‌دانند. جای تعجب نیست که رئیس‌جمهور بی‌ادب و گستاخ آمریکا با ارتکاب خطایی راهبردی برخاسته از حماقت و تکبر، بزرگ‌ترین فاتح نبرد علیه تروریسم و افراط‌گرایی و «صلح‌سازترین ژنرال» منطقه در چند دهه اخیر را ترور می‌کند، و البته این بار قمار بزرگی کرده است و بداند وعده الهی تخلف‌ناپذیر است که حق پیروز است؛ «و الله غالب علی امرِ»

بزرگ‌ترین دروغ تاریخی
نماینده دیپلماسی ایران بیان کرد: تنها به این آمار توجه کنید که هزینه سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا در دوران رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با افزایش یک تریلیون دلاری به ۸ تریلیون دلار رسیده است. این جدا از خون‌ها و جان‌های معصوم بی‌شماری است که با این سوء محاسبات ریخته و ازدست‌رفته‌اند. بعید می‌دانم بر کسی پوشیده باشد که بسیاری از رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا و این بار ترامپ، برای اهداف کوته‌بینانه سیاست داخلی خود، یک منطقه و حتی جهان را به آتش و خون کشیده‌ است. متأسفانه امروز با بزرگ‌ترین دروغ تاریخی روبرو هستیم، که ایالات متحده آمریکا بااین‌همه کشتار و خونریزی، به دنبال خیر و صلاح جمعی و صلح و امنیت در جهان و منطقه است.

تجاوزهای بی‌پایان ایالات 
متحده آمریکا
ظریف بابیان اینکه منطقه ما به دلیل تجاوزهای بی‌پایان ایالات متحده آمریکا و درگیری‌های چند سال اخیر دچار وضعیت جنگ بی‌پایان، افراطی‌گری و خشونت شده است، تصریح کرد: به دلیل نگرش و رفتار ایالات متحده آمریکا و دنباله روان آن، جنگ که به‌عنوان یک استثناء در روابط بین‌الملل شناخته‌شده، متأسفانه به یک هنجار و قاعده در منطقه تبدیل‌شده است. این حلقه معیوبی است که باید توسط کنشگران منطقه، و تمامی آن‌هایی که متعهد به صلح و آرامش هستند، شکسته شود. متأسفانه این اختلال شناختی و سوء محاسبات صرفاً به ایالات متحده منحصر نیست و برخی متحدین و همفکران منطقه‌ای آن نیز به دلیل وابستگی مطلق به بیگانگان و خرید مشروعیت و امنیت از خارج، همین مسیر غلط و فاجعه‌بار را در پیش‌گرفته‌اند، مسیری که به شکاف‌ها و نبردهایی انجامیده است که امروز بیش از هر زمان دیگری قابل‌مشاهده است: از نبرد هنجارها گرفته تا برخورد راهبردها. تأسف‌بارتر آن‌که این شکاف و نبردهای در جریان منطقه‌ای، فضای تنفس را برای نیروهای شر در داخل و خارج منطقه فراهم آورده است که با سوءاستفاده از این شرایط و از طریق برساختن تهدیدهای جعلی و ناامن‌سازی‌های مصنوعی به گسترش حضور نامشروع و غیرقانونی نظامی خود در منطقه بپردازند، که مهم‌ترین بروز آن در درد و رنج بی‌پایانی است که ملت‌های مظلوم منطقه از افغانستان تا عراق و سوریه و یمن و لیبی تحمل می‌کنند. از سوی دیگر فروش صدها میلیارد دلار سلاح‌های ویرانگر به منطقه است که معادل یک‌چهارم کل فروش سلاح در جهان است.

گفتگوی میان منطقه‌ای
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اختلالات و کمبودهایی که امروزه در منطقه شاهد آن هستیم، از قحطی «گفتگوی میان منطقه‌ای» گرفته تا فقدان تعاملات ساختاری و نهادینه‌شده، همه نشانه‌های بارزی از این واقعیت است که شرایط منطقه رو به بهبود نیست. این تجمیع و تعمیق بحران‌ها شاید برای برخی بدین معنی باشد که منطقه در یک بن‌بست مفهومی و عملی قرارگرفته است. اگرچه راه حل بحران‌های کنونی به‌ظاهر دور به نظر می‌رسد اما درواقع «نزدیک و در دسترس» هستند. برای این‌که این "دور" را "نزدیک" کنیم علاوه بر اراده سیاسی و تجمیع توانایی‌های منطقه ای، نیازمند یک تغییر پارادایمی هستیم. تغییری که علاوه بر شجاعت، یک تلاش دسته جمعی را لازم دارد. پارادایمی که امروز بر منطقه ما تحمیل‌شده و دانسته یا ندانسته، توسط برخی در منطقه بازتولید می‌شود، بر این اصل قرارگرفته است که سلاح آمریکایی و جنگ، امنیت می‌آورد. به باور من آنچه در پهنه جغرافیایی غرب آسیا و خلیج‌فارس امنیت آورده و صلح پایدار تولید می‌کند، ارتقاء همبستگی درون منطقه ای، تفاهم مشترک و روابط مبتنی بر همکاری است.

صلح هرمز
ظریف تأکید کرد: سنگ بنای هر حرکت معناداری در این منطقه از فهم متقابل آغاز می‌شود و مفاهمه نیز نیازمند گفتگو است. آنچه امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است، یک گفتگوی فراگیر و جامع درون منطقه‌ای است. این بنای طرحی است که ایران سال‌ها در چارچوب سازمان ملل متحد به دنبال آن بوده است. طرحی که امروز با ابتکار رئیس‌جمهوری محترم ایران به‌عنوان پویش «صلح هرمز» شناخته می‌شود. اربابان زر و زور منافع خود را در جنگ و شکاف می‌بینند و از گفت‌وگو بیزارند و با تمام وجود حتی با ترور به دنبال جلوگیری از آن هستند. اخراج ایالات متحده آمریکا از منطقه غرب آسیا، سرنوشت محتوم استفاده افسارگسیخته واشنگتن از ابزارهای جنگ، تحریم و ترور است. ایالات متحده آمریکا جواب قاطع و حتمی گستاخی خود را در زمان و مکانی که حداکثر درد را احساس کند، خواهد گرفت. این پیام را به منطقه ارسال کنم که تهران همچنان لنگر صلح و امنیت و محور توسعه منطقه‌ای خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران راه حل گراست و کلیه کشورهای منطقه باید محور راه حل در پرونده‌های متعدد منطقه ای باشند. البته روشن است در این مسیر همراهی همه همسایگان و گام‌های روشن همگان ضروری است. امنیت با سکان‌داری در حریم همسایه حاصل نمی‌شود. باور ما، امنیت برای همه است.

گفت‌وگو ظریف با رسانه‌های‌ آمریکا
وزیر امور خارجه در حاشیه مجمع گفت‌وگوی تهران در ‌مصاحبه‌های جداگانه با چهار رسانه مطرح آمریکایی و شبکه الجزیره مواضع ایران درباره تحولات جاری منطقه را تبیین کرد. محمدجواد ظریف دیروز در حاشیه برگزاری «مجمع گفت وگوی تهران» با رسانه‌های داخلی، چهار رسانه آمریکایی (سی.ان.ان - ای.بی.سی- سی.بی.اس - ان.پی.آر) و شبکه الجزیره به‌طور جداگانه گفت وگو و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص تحولات جاری در منطقه و برجام تشریح کرد.ظریف صبح دیروز هم در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عدم صدور ویزا از سوی آمریکا برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است به درخواست نماینده ویتنام در مقر سازمان ملل متحد برگزار شود، این اقدام را نشانه ورشکستگی مقامات و دولت‌آمریکا عنوان کرد.وزیر امور خارجه گفت: نشست (شورای امنیت) درباره ترور سردار سلیمانی نیست. این نشست، نشستی است که از مدت‌ها قبل به پیشنهاد معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ویتنام که در ماه ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده‌دارند، برگزار می‌شود.

چرا ویزا ندادند؟
ظریف در این خصوص این نشست گفت: توافق من برای حضور در این نشست از مدت‌ها قبل بوده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند این تصور را ایجاد کنند که ما این نشست را بعد از ترور شهید سردار سلیمانی درخواست کرده‌ایم و آن‌ها فرصت نداشتند. چراکه به دبیر کل گفته‌اند که ما فرصت صدور ویزا را نداشتیم. درحالی‌که درخواست ویزای ما چندین هفته قبل رفته بود و این درخواست به‌تازگی نبوده است. حتماً فرصت کافی برای صدور آن را داشتند.وی با اشاره به‌دروغ پردازی وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: آنچه وی مانند همیشه به‌دروغ می‌گوید که فرصت نداشتیم، به دلیل وحشت آن‌ها از این است که یک نفر بیاید و واقعیات را برای مردم آمریکا بیان کند و این اشتباه را انجام می‌دهند که دنیا در نیویورک خلاصه نمی‌شود شما از تهران هم می‌توانید با مردم آمریکا صحبت کنید.

نظر شما