شناسهٔ خبر: 37461988 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تشییع تاریخی پیکر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران شهیدش در پایتخت

ققنوس و اقیانوس

صاحب‌خبر -
تشییع پیکر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران شهیدش ابومهدی المهندس، وحید زمانی‌نیا، حسین پورجعفری، شهرود مظفری‌نیا و‌هادی طارمی در تهران رستاخیز به پا کرد. رستاخیزی که در آن زنان و مردان، مسئولان و مردم عزادار، شهر را سیاهپوش کردند تا نه فقط با سردار حماسه‌آفرین‌شان وداع کنند که وحدت خود را با آرمان او و نهضت مقاومت به نمایش بگذارند. پس از جمعیت تحیر برانگیز تشییع کنندگان در مشهد و اهواز عجیب نبود که خیابان‌های تهران جمعیت میلیونی را شاهد باشند که پس از مراسم تشییع بنیانگذار انقلاب امام خمینی (ره) نظیر نداشت.
دریای بیکران مردمی سیاهپوش که پرچم‌های قرمز و سیاه برافراشتند تا دنیا بداند انتقام خون شهیدان حتمی است.
وعده وداع ساعت 8 بود اما تشییع کنندگان از ساعتی پس از اقامه صلاة صبح به خیابان آمده بودند. وقتی پیکر شهدا به صحن دانشگاه رسید از شرق و غرب خیابان انقلاب و خیابان‌های اطرافش تا کیلومترها جمعیت موج می‌زد. در صحن دانشگاه اما این مقتدای سردار بود که بر پیکر او و یارانش نماز اقامه کرد. رهبر معظم انقلاب در حالی که بغض در صدایش و اشک از دیدگانش جاری بود برای بدرقه یکی از شجاع‌ترین و خالص‌ترین فرماندهانش نماز خواند. در صفوف متراکم نمازگزاران بسیاری از مسئولان کشوری و لشکری، سفرا و شخصیت‌های منطقه‌ای حضور داشتند. سفرای ترکیه، فلسطین، افغانستان، عراق، سوریه و کاردار سفارت عمان در تهران از جمله سفرا و دیپلمات‌های حاضر در مراسم تشییع بودند.
جمعیت میلیونی حاضر در مراسم نیز با اقتدا به رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز اقامه کردند و سپس شعارهایی چون «ای رهبر آزاده انتقام انتقام» و «ابوالفضل علمدار خامنه‌ای نگه‌دار» سر دادند.  پس از اقامه نماز این زینب فرزند سپهبد سلیمانی بود که در جایگاه ایستاد و در رثا و منقبت شهدای مقاومت سخنرانی کرد.
زینب به رئیس جمهوری امریکا هشدار داد: «امروز سلیمانی‌های مقاومت پیام دادند. عموی عزیزم سیدحسن نصرالله پیام خود را داد. اسماعیل هنیه، زیاد نَخاله، بشار اسد، ابوحسن عامری و عبدالملک حوثی که هر کدام به تنهایی چون پدرم برای نابودی امثال تو کفایت می‌کنند، پیام‌شان را خواهند داد.»
 اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، میهمان ویژه مراسم امروز بود. او در سخنانی با یادآوری اینکه این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد، شهید قاسم سلیمانی را شهید قدس نامید. 
تشییع پیکر شهدا  از مسیر خیابان انقلاب تا میدان آزادی به دلیل تراکم جمعیت ساعت‌ها به طول انجامید. مردم تهران با شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «علمدار نیامد»، «ای لشکر صاحب زمان آماده‌ایم آماده‌ایم»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با امریکا»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «لبیک یا حسین»، «لبیک یا خامنه‌ای»، «ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم»، «منتظر حکم جهاد رهبریم»، «امریکا در چه فکریه ایران پر از بسیجیه» و... حاج قاسم و یارانش را بدرقه کردند.

پیکر شهدا فردا به خاک وطن سپرده می‌شود
پیکرهای مطهر سپهبد قاسم سلیمانی و مشاورش سرتیپ جعفری نیا پس از تشییع در قم و کرمان، فردا در گلزار شهدای کرمان به آرامش ابدی خواهند رسید. پیکر شهیدان «هادی طارمی» و «وحید زمانی نیا» از محافظان سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده جبهه مقاومت که همراه با او در عملیات تروریستی دولت امریکا در بغداد به شهادت رسیدند نیز  فردا در بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده می‌شود. به گ فته یک منبع مسئول، مراسم تشییع پیکر شهید‌ هادی طارمی از اعضای تیم حفاظت سپهبد شهید قاسم سلیمانی با حضور اقشار مختلف مردم صبح سه‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح از میدان جانبازان واقع در بلوار الغدیر در محله شادآباد منطقه ۱۸ تهران واقع در جنوب غربی پایتخت آغاز شده و تا میدان الغدیر در همین محله ادامه خواهد یافت. پیکر شهید سرگرد طارمی سپس به بهشت زهرا منتقل خواهد شد تا در قطعه ۱۵ گلزار شهدا در کنار برادر شهیدش – جواد طارمی – که در جبهه‌های دفاع مقدس به شهادت رسیده بود، به خاک سپرده شود. پیکر پاسدار شهید وحید زمانی‌نیا نیز ساعت ۹ صبح از مقابل ستاد فرماندهی سپاه سیدالشهدای استان تهران واقع در بلوار امام حسین(ع) شهرری آغاز شده  و پس از عبور از بلوار امام حسین(ع)، خیابان فداییان اسلام و میدان اصلی شهرری وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) می‌شود. پیکر مطهر این  شهید والا مقام پس از اقامه نماز و طواف گرد مضجع حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و امام‌زادگان مدفون در این آستان برای خاکسپاری به قطعه ۵۳ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) انتقال خواهد یافت.

نظر شما