شناسهٔ خبر: 37440050 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

لبخند گلدن گلوب به «روزی روزگاری هالیوود»، تازه‌ترین فیلم کوئنتین تارانتینو

«1917» میهمان ناخوانده‌ای که به فصل جوایز قدم گذاشت

وصال روحانی

پاتریشیا آرکت با اشاره به تهدید ترامپ برای حمله به 52 نقطه فرهنگی در ایران: ما بار دیگر روی لبه جنگ ایستاده‌ایم یکشنبه شب، پرونده هفتاد و هفتمین جوایز گلدن گلوب بسته شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، مهم‌ترین سوژه برگزیدگان هنگام سخنرانی‌شان انتقاد به ترامپ و سیاست‌های او بود.

صاحب‌خبر -

 البته در میان تمام اتفاق‌های قابل پیش‌بینی، فقط می‌توان از موفقیت غافلگیرکننده «1917» صحبت کرد که میهمان ناخوانده فصل جوایز لقب گرفت و تا روز پنجشنبه که اکران گسترده‌اش را آغاز کند، در صدر خبرها باقی خواهد ماند و به احتمال فراوان فروش خارق‌العاده‌ای را در هفته نخست اکرانش پشت سر خواهد گذاشت.
دانستنی‌های جشن هفتاد و هفتمین دوره
جوایز گلدن گلوب همواره پیش‌درآمد مراسم اسکار به حساب آمده‌اند و کم و بیش تکلیف جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا را مشخص کرده‌اند، با تکیه بر جوایز این دوره می‌توان به موفقیت «روزی روزگاری هالیوود» و «1917» در اسکار 2020 هم چشم دوخت.
«روزی روزگاری هالیوود»، ساخته کمدی کوئنتین تارانتینو و در حقیقت کنایه کارگردان به شهرک رؤیاسازی‌های کاذب هالیوود است. این فیلم با دریافت سه جایزه از سایرین پیش افتاد و جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.
در حالی که «داستان ازدواج» پیشتاز نامزدهای این دوره از گلدن گلوب تقریباً با دست خالی از سالن بیرون رفت، این فیلم تازه سام مندس بود که عنوان غافلگیری بزرگ را به خود اختصاص داد. فیلم «1917» به کارگردانی مندس که با تمرکز بر جنگ جهانی اول ساخته شده، با تصاحب دو جایزه بهترین فیلم درام و بهترین کارگردان (برای مندز) شگفتی‌ساز اصلی این مراسم و پیروز اصلی هفتاد و هفتمین دوره گلدن گلوب بود. سام مندز که در سال 1999 با اولین ساخته بلند سینمایی‌اش به‌نام «زیبای امریکایی» جوایز اصلی اسکار را ربوده بود، پس از دریافت جایزه‌اش برای فیلم «1917» گفت: «ساختن یک فیلم بزرگ و موفق بدون ستاره‌های نامدار کار واقعاً سختی است و به همین سبب مسرورم که این فیلم با بردن جوایز اصلی گلوب از این الزام اجتناب‌ناپذیر عبور و آن را منتفی کرد.»
«داستان ازدواج» فقط جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای لورا دون به دست آورد تا بتوان از ناکامی‌اش صحبت کرد. هرچند عنوان ناکام‌ترین، شایسته «ایرلندی»، ساخته مارتین اسکورسیزی است که حتی یک تک‌جایزه هم نبرد. در بخش سریال‌های تلویزیونی هم «فلیبگ» از شبکه آمازون و «وراثت» و «چرنوبیل» از کمپانی اچ‌بی‌او پیشتاز جوایز بودند.
 انتقاد اهالی سینما از سیاست
از سوی دیگر، انتقاد بازیگران و دریافت‌کنندگان جایزه به سیاست‌های ترامپ و مباحث اجتماعی روز را هم نمی‌توان نادیده گرفت. پاتریشیا آرکت، نیکول کیدمن، الن دی جنرس، راسل کرو و دیگران در صحبت‌های خود به این مسائل اشاره‌های مستقیم داشتند. با وجود این، صحبت‌های پاتریشیا آرکت، که برای «اکت» جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را دریافت کرده بود، به‌صورت مستقیم به تهدید ترامپ اشاره داشت. این بازیگر پس از دریافت جایزه با انتقاد از اظهارات تهدیدآمیز اخیر ترامپ به تشدید تنش‌ها بین امریکا و ایران گفت: «رویدادهای تاریخی بزرگ‌تری از آنچه شب گلدن گلوب را می‌سازد، در حال وقوع است. ما داریم می‌بینیم بار دیگر روی لبه جنگ ایستاده‌ایم. رئیس جمهوری امریکا توئیت و تهدید می‌کند که ۵۲ سایت شامل سایت‌های فرهنگی ایران را بمباران می‌کند و زندگی جوانان ما را که در سراسر جهان سفر می‌کنند به خطر می‌اندازد. مردم نمی‌دانند که اگر این بمب‌ها فرود آیند روی سر بچه‌های خودشان می‌ریزد. از شما التماس می‌کنم برای اینکه به فرزندانمان و فرزندان آنها فردایی بهتر بدهیم در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کنیم و از هر کسی که می‌شناسیم خواهش کنیم تا در انتخابات شرکت کند.»
شرکت در انتخابات، آتش‌سوزی در استرالیا، نگرانی درباره آینده، اصلی‌ترین سوژه برگزیدگان سینمای جهان بود. البته در این میان تنها کسی که ترجیح داد به جای حضور در مراسم، کاری دیگر انجام دهد راسل کرو بود. کرو که برای بازی در مینی سریال «بلندترین صدا» عنوان بهترین بازیگر مرد در این بخش را از آن خود کرد، در مراسم حاضر نبود و علت غیبتش، حضور در استرالیا عنوان شد. این بازیگر پیام خود را به جنیفر آنیستون سپرده بود. آنیستون گفت راسل کرو در استرالیاست تا در برابر آتش‌سوزی بزرگ آنجا از خانه و خانواده‌اش محافظت کند. راسل کرو نیز در برابر نظرات ترامپ موضع‌گیری کرد و گفت: «اشتباه نکنید. تراژدی‌ای که استرالیا را دربرگرفته بر اثر تغییرات زیست محیطی صورت گرفته است. وی از مردم خواست تا به انرژی‌های تجدیدپذیر روی بیاورند.»
زل ویگر و فاصله‌ای 16 ساله
رنه زل ویگر، هنرپیشه امریکایی که جایزه بهترین بازیگر زن درام را با غلبه بر رقبایی نامدار مثل چارلیز ترون و اسکارلت یوهانسون تصاحب کرد، گفت 16 سال فاصله افتادن بین جایزه قبلی او از گلدن گلوب و این جایزه نشان می‌دهد که در این حرفه هیچ‌کس پیر نمی‌شود. ویگر که جایزه قبلی‌اش در سال 2004 را برای بازی در «کوهستان سرد» وسترن کلاسیک آنتونی مینگلای فقید به‌دست آورده بود، جایزه امسال خود را به سبب فرو رفتن هنرمندانه‌اش در قالب جودی گارلند، هنرپیشه معروف فیلم‌های کمدی- اجتماعی و موزیکال سال‌های 1938 تا 1960 در فیلم «جودی» کسب کرد.
حرف‌های متفاوت «جوکر»
همان‌طور که انتظار می‌رفت، خواکین فینیکس، بازیگر نقش «جوکر» جایزه بهترین بازیگر مرد درام را در دست گرفت. فینیکس که برای بازی در نقش اصلی فیلمی ضدسیستم این جایزه را کسب کرد، در سخنرانی مبسوطش با تشکر از انتخاب غذاهای گیاهی برای این مراسم گفت: «باید به این درک برسیم که بین دامداری و تغییرات آب‌وهوایی ارتباط هست. این حرکتی بسیار مهم بود که غذاهایی که امشب سرو می‌شود همه گیاهی است. این واقعاً پیامی پرقدرت است.» البته بازیگر در ادامه نگاهی هم به دنیای سیاست انداخت و گفت: «رأی دادن خیلی خوب است اما گاهی باید خودمان را مسئولیت‌پذیرتر بدانیم و به ایجاد تغییر در زندگی خودمان بپردازیم و از خودمان مایه بگذاریم. امیدوارم که بتوانیم این کار را انجام دهیم. نباید با جت خصوصی به پالم‌اسپرینگز برویم یا برگردیم. من سعی خواهم کرد بهتر باشم و امیدوارم شما هم همین کار را بکنید.»
وقتی تعارف سر از سینما درمی‌آورد
تام هنکس که جایزه سیسیل بی‌دومیل را برای یک عمر خدمت در دنیای سرگرمی از آن خود کرده بود، ترجیح داد در صحبت‌هایش سر شوخی را باز کند و گفت آدم مهمی نیست و برای دیدن آن همه آدم معروف حاضر در سالن حاضر بود پول کلانی هم بدهد و حتی شستن اتومبیل‌های آنان را از نزدیک ببیند. صحبت‌های برد پیت پس‌ از دریافت جایزه نقش مکمل نیز در همین مایه‌ها بود و گفت دی‌کاپریو، همبازی‌اش در این فیلم نوعی شریک جرم هم بوده ولی آمادگی‌ داشته که همراه با او در فیلم معروف تایتانیک دچار فاجعه و در اقیانوس غرق شود. بازیگر «روزی روزگاری هالیوود»، پس‌از تقدیر از دیگر نامزدهای این بخش که شامل آل پاچینو، جو پشی، تام هنکس و آنتونی هاپکینز بود، از آنها به‌عنوان استادان خودش و خدایان بازیگری یاد کرد و در پایان صحبت‌هایش کمی جدی شد و گفت: «اگر فردا فرصتی برای مهربان بودن با کسی را به دست آوردید، حتماً از آن استفاده کنید. فکر می‌کنم همه به آن نیاز داریم.»

فهرست برگزیدگان گلدن گلوب

برندگان سینما
بهترین فیلم درام: 1917
بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: روزی روزگاری هالیوود
بهترین فیلم خارجی‌زبان: «انگل‌» ساخته بونگ جون هو
بهترین فیلمنامه: کوئنتین تارانتینو،«روزی روزگاری هالیوود»
بهترین کارگردانی: سام مندس برای «1917»
بهترین بازیگر مرد درام: خواکین فینیکس برای «جوکر»
بهترین بازیگر زن درام: رنه زل ویگر برای «جودی»
بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی: تارون اجرتون برای «راکت‌من»
بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: آکوافینا برای «وداع»
بهترین بازیگر مرد مکمل: برد پیت «روزی روزگاری در هالیوود»
بهترین بازیگر زن مکمل: لورا درن برای «داستان ازدواج»
بهترین فیلمنامه موزیکال یا کمدی: کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود»
بهترین موسیقی: هیلدور گودنادوتیر برای «جوکر»
بهترین ترانه: «دوباره خودم را دوست خواهم داشت» التون جان از فیلم «راکت‌من»
بهترین فیلم انیمیشن: «حلقه گمشده»
برندگان تلویزیون
بهترین سریال درام: «جانشینی» از اچ‌بی‌او
بهترین سریال موزیکال یا کمدی: «فلی‌بگ» آمازون پرایم
بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: «چرنوبیل» اچ‌بی‌او
بهترین بازیگر مرد سریال درام: برایان کاکس برای «جانشینی»
بهترین بازیگر زن سریال درام: الیویا کلمن برای «تاج»
بهترین بازیگر مرد سریال موزیکال یا کمدی: رامی یوسف برای «رامی»
بهترین بازیگر زن سریال موزیکال یا کمدی: فیبی والر-بریج برای «فلی‌بگ»
بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: راسل کرو برای «بلندترین صدا»
بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: میشل ویلیامز برای «فاسی وردون»
بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: استلان اسکارسگارد برای «چرنوبیل»
بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: پاتریشیا آرکت برای «اکت»

 

نظر شما