شناسهٔ خبر: 37439756 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دلار به قعر ۳ ماهه فرستاده شد

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: بازارهای جهانی پس از اظهارات بی منطق و از روی زیاده خواهی رئیس جمهور ایالت متحده امریکا در روز گذشته واکنشهای کم سابقه ای را از خود نشان دادند بطوریکه دلار به کمترین ارزش سه ساله خود رسید و در مقابل طلای سیاه و زرد در بازارها با جهش قیمتها مواجه بوده اند.بر اساس این گزارش،شاخص دلار در نخستین روز از معاملات هفتگی با افزایش تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن  نسبت به روز قبل خود در سطح پایین تری بسته شد. فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک باقی مانده است.به گزارش رویترز،به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش‌ها، بسیاری از کشورها خواهان خویشتنداری طرفین و کاهش تنش‌ها شده اند. پس از رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های بی سابقه علیه این کشور کرده است که این موضع بلافاصله با مخالفت برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان مواجه شد. پس از این اتفاقات شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روزگذشته با کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۵۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹۵ دلار اعلام شد.در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.سین مک‌لین، استراتژیست ارزی در موسسه «پپر استون» گفت: نمی دانیم چه خواهد شد اما باید صبر کنیم. شرایط خیلی حساس و شکننده است.در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۲۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸۸ دلار مبادله شد. یورو نیز سرانجام صعودی شد و به ۱.۱۱۶۲ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۸۲ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۰۷ دلار سنگاپور مبادله شد.تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۰۸.۱۲۱۶ ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می شود. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۹۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۷۳ یوان چین اعلام شد.
خیز طلای جهانی برای صعود به ۱۶۰۰ دلار
همچنین قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی اقدامات خصمانه آمریکا که تقاضا برای خرید دارایی‌های امن را تقویت کرد، به بالاترین حد در هفت سال اخیر صعود کرد.بنابر این گزارش،هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۷ درصد رشد کرد و به ۱۵۷۷ دلار و ۹۸ سنت رسید. اوایل معاملات قیمتها ۱.۸ درصد صعود کرده و تا مرز ۱۵۷۹ دلار و ۷۲ سنت رسیده بودند که بالاترین قیمت از ۱۰ آوریل سال ۲۰۱۳ بود.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۸ درصد رشد کرد و به ۱۵۸۰ دلار و ۹۸ سنت رسید. قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی حمله هوایی آمریکا در بغداد که در جریان آن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به شهادت رسید و اعلام این خبر که نگرانی‌ها نسبت به التهاب بیشتر در خاورمیانه را برانگیخت، به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر صعود کرده بود و برای کل هفته ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرد که دومین رشد هفتگی متوالی بود.به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت «فیلیپ فیوچرز»، مسائل ژئوپلیتیکی در حال حاضر به عامل اصلی موثر بر بازار تبدیل شده اند. تنشها در خاورمیانه به حدی افزایش پیدا کرده که قیمت طلا را بالا برده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به درخواست عراق برای خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از این کشور، روز یکشنبه تهدید کرد اگر نیروهای آمریکایی مجبور شوند عراق را ترک کنند، این کشور را هدف تحریمهای شدیدی قرار خواهد داد. ترامپ همچنین تهدید کرد اگر تهران در واکنش به شهادت سردار سرلشکر سلیمانی، دست به حمله بزند، واشنگتن تلافی خواهد کرد. براساس گزارش رویترز، ریسک گریزی بازار از قیمت طلا که اغلب در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت کرده است.بازارهای سهام آسیایی در واکنش به تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی از بالاترین رکورد خود در ۱۸ ماه گذشته فاصله بیشتری گرفتند و قیمتهای نفت صعود کردند.به گفته لو، اگر طلا مقاومت در سطح ۱۵۸۵ دلار را بشکند، تا مرز روانی مهم ۱۶۰۰ دلار پیش خواهد رفت.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱.۵ درصد افزایش، به ۲۰۱۷ دلار و ۶۷ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۲.۲ درصد افزایش، ۱۸ دلار و ۴۵ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با یک درصد افزایش، به ۹۹۰ دلار و پنج سنت رسید.
ورود قیمت نفت به کانال 70 دلار
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تهدید رئیس جمهور آمریکا به وضع تحریم‌ها علیه عراق، بیش از دو درصد افزایش پیدا کرد و نفت برنت از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با یک دلار و ۶۷ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش، به ۶۴ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از آوریل بود.قیمتهای نفت روز جمعه پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، بیش از سه درصد صعود کرده بودند. این اقدام ددمنشانه آمریکا بیم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که ممکن است باعث مختل شدن عرضه نفت این منطقه شود را برانگیخته است.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه تهدید کرد اگر نیروهای آمریکایی مجبور شوند عراق را ترک کنند، این کشور را هدف تحریم‌های شدیدی قرار خواهد داد. به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، یک تحلیل‌گر نفتی در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: در صورتی که افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا باعث اختلال در عرضه نفت از خاورمیانه شود، قیمت نفت می‌تواند تا ۸۰ دلار جهش کند. بازارهای نفت پس از حمله هوایی آمریکا در بغداد که منجر به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی شد، بسیار ملتهب هستند. تحلیل‌گر گروه اوراسیا که یک گروه مشاور تحلیل ریسک سیاسی است، در یادداشتی تحقیقاتی پس از شهادت سردار سلیمانی نوشت: «یک چیز روشن است؛ ایران پاسخ خواهد داد. ما انتظار داریم برخوردهای نظامی سطح متوسط و سطح پایینی تا یک ماه در عراق اتفاق بیفتد. نظامیان تحت پشتیبانی ایران به پایگاه‌های آمریکا حمله خواهند کرد و برخی از سربازان آمریکا کشته خواهند شد. آمریکا هم با حمله‌های درون عراق پاسخ خواهد داد.» او ادامه داد: قیمت نفت حول ۷۰ دلار باقی خواهد ماند اما اگر درگیری‌ها به مناطق نفتی جنوب عراق یا کشتی‌رانی نفت در تنگه هرمز کشیده شود، قیمت تا ۸۰ دلار بالا خواهد رفت.
ریزش شدید بورس‌های منطقه
بورس‌های عربی تحت تاثیر وقایع اخیر کماکان ریزشی هستند.به گزارش ایسنا به نقل از عرب نیوز، بورس‌های عربی به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه با ریزش‌های سنگینی بسته شدند.پارلمان عراق دیروز در مصوبه‌ای مهم رای به اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور و بستن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا شد. حتی برخی از گروه‌های عراقی از دولت این کشور خواسته‌اند سفارت امریکا در بغداد را نیز تعطیل کند.در طرف دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که آمریکا تنها در صورت دریافت هزینه ساخت پایگاه‌های خود از عراق عقب خواهد نشست و در صورت اصرار بغداد به اخراج نظامیان آمریکایی، این کشور با تحریم‌هایی مواجه خواهد شد که قبلا سابقه نداشته است.وراش باندری، مدیر سبد دارایی در موسسه « مال کپیتال» گفت: سقوط شاخص‌ها اتفاق غیرمنتظره ای نبود. این کشورها درست وسط تنش‌ها قرار گرفته اند.در معاملات بورس‌های عربی، شاخص بورس ریاض عربستان ۲.۱ درصد سقوط کرد. در مصر سقوط از این هم شدیدتر بود و با سقوط ۴.۴ درصدی شاخص بورس قاهره، این شاخص در پایین‌ترین سطح خود از ماه سپتامبر ایستاد. در کویت نیز شاخص بورس این کشور ۴.۱ درصد سقوط کرد که در این بین سقوط ۵.۱ درصدی نماد بانک ملی کویت از همه مشخص تر بود. در امارات نیز شاخص بورس ابوظبی ۱.۴ درصد و شاخص بورس دوبی ۳.۱ درصد سقوط کردند.محمد زیدان، استراتژیست بازار در موسسه «تینک مارکت» گفت: واضح است که ترس از گسترش تنش‌ها به بورس‌ها کشیده شده است. فکر می کنم که روند ریزش شاخص‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.در قطر شاخص بورس دوحه کار خود را با ریزش ۲.۱ درصدی خاتمه داد. در بحرین نیز شاخص بورس منامه ۲.۳ درصد ریزش کرد.در ترکیه نیز روند معاملات کاملا تحت تاثیر وقایع اخیر قرار گرفت و شاخص بورس استانبول ۱.۹۴ درصد نسبت به سطح روز گذشته خود پایین‌تر رفت.
 

برچسب‌ها:

نظر شما