شناسهٔ خبر: 37407560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تشییع پیکر شهید سلیمانی در کربلای معلی و برگزاری مراسم متعدد در ایران

استقبال از پیکر شهدا در میدان الحسنین(ع)

صاحب‌خبر -

مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای حشد شعبی دیروز از فرودگاه المثنی در بغداد و سپس طواف در حرمین امامین کاظمین (ع) آغاز شد و با انتقال به میدان الحسنین(ع) در الجادریه و مقر حشد شعبی در نزدیکی منطقه الخضرای بغداد و با حضور مقامات عراقی ادامه یافت. به گزارش ایسنا، پس از آنکه هزاران نفر از ساکنان بغداد، تعداد زیادی از رهبران حشد شعبی و مسئولان سیاسی در میدان الحسنین(ع) برای استقبال از پیکر شهیدان حضور یافتند، پیکر شهدا به کربلای معلی انتقال یافت.
در همین حال یک مقام امنیتی عراق اعلام کرد بالگردهای آمریکایی بر فراز منطقه الخضرا، دو منطقه کراده و الدوره و دو پل الطابقین و الجادریه درست در محلی که مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان حشد شعبی و دیگر شهیدان حشد برگزار شد، اقدام به گشتزنی کردند.
در همین رابطه مهدی تقی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در مراسم دیروز گفت: «پرواز هواپیماهای آمریکایی در آسمان بغداد نقض گسترده حاکمیت عراق است و عادل عبدالمهدی باید به این بی‌پروایی پاسخ دهد.»
در جریان مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و المهندس در شهر کاظمین هزاران عراقی شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» سر دادند.
در مراسم تشییع سردار سلیمانی و شهدای حشد شعبی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق، ‌هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و جانشین احتمالی المهندس، ابو آلاء الولائی دبیرکل گردان‌های سید الشهدا، عمار حکیم رئیس جریان اپوزیسیون حکمت و همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه هزاران نفر دیگر از مردم عراق حضور داشتند.
تشییع‌کنندگان عراقی دست‌نوشته‌هایی به زبان انگلیسی در دست داشتند که در آن بر مخالفت خود با حضور آمریکا در کشورشان و اولویت اخراج نیروهای آن تأکید می‌کرد.
آنها همچنین در مصاحبه با خبرنگار شبکه المیادین تأکید کردند خاکی که سلیمانی و المهندس از آن به وجود آمده‌اند، هزاران تن مثل آن دو را به وجود خواهد آورد و «تا زمانی که از آمریکا انتقام نگیریم، آرام نمی‌گیریم.» عراقی‌های عزادار گفتند: «دشمن اصلی ما در منطقه آمریکا و هم‌پیمانانش هستند. عشایر عراق تحت امر مرجعیت بوده و منتظریم پارلمان، قانون اخراج آمریکایی‌ها را تصویب کند.»

تجمع مردم در تهران
مردم تهران عصر شنبه با حرکت از مقابل دانشگاه تهران و با اجتماع در میدان فلسطین به یاد سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی عزاداری کردند.
به گزارش ایرنا، عصر شنبه میدان فلسطین مملو از عاشقان و دلدادگانی بود که به یاد سردار قاسم سلیمانی اشک ماتم می‌ریختند و با حضور پرشور خود یاد این سردار دل‌ها را گرامی داشتند.
هیأت‌های مذهبی و همچنین اقشار مختلف مردم تهران به صورت خودجوش خود را به این مکان رساندند و با در دست داشتن پرچم ایران، تصاویر رهبری و شهید قاسم سلیمانی حماسه‌ای دیگر خلق کردند.
حاضران درخواست انتقام سخت از آمریکا و اسراییل می‌کردند، همچنین نوجوانی درحالی‌که تصویر شهید سلیمانی در دستش بود، در فراقش اشک می‌ریخت، اینها صحنه‌هایی زیبا از عزاداری مردم تهران در میدان فلسطین بود.
مادری که فرزند شهیدش را در جنگ هشت ساله دفاع مقدس از دست داده بود و از ظهر دیروز شنبه در محل میدان فلسطین حضور داشت، درحالی‌که در غم از دست دادن قاسم سلیمانی اشک ماتم می‌ریخت، گفت: «سردار سلیمانی پدر معنوی همه رزمندگان اسلام چه در ایران ،  سوریه، عراق و لبنان بود.» این مادر شهید با بیان اینکه آمریکا و اسراییل از ما عصبانی هستند، افزود: «ترور این فرمانده بزرگ اسلام اوج عصبانیت دشمنان را نشان داد و از مسئولان می‌خواهم از خون قاسم سلیمانی و همه شهدا دفاع کنند.»
همچنین دانش‌آموزانی که  گروهی در این مراسم شرکت‌کردند، اعتقاد داشتند باید انتقام سختی از آمریکا گرفت.

سردار تا آخر در دل دانشجویان است
هیأت‌های مذهبی دانشجویان ضمن عزاداری در این مراسم قطعنامه‌ای قرائت و تأکید کردند سردار قاسم سلیمانی تا آخر در دل‌های دانشجویان باقی خواهد ماند و مسئولان باید انتقام سختی از این واقعه تلخ بگیرند.
در بخش دیگری از قطعنامه دانشجویان دانشگاه تهران آمده که به فضل الهی پیروزی نزدیک است و تمامی ملت ایران به‌ویژه دانشجویان با هوشیاری در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی می‌ کنند.
همزمان در تهران دانشجویان دانشگاه تهران دیروز پس از برپایی نماز ظهر و عصر، با برگزاری تجمع در محوطه مسجد دانشگاه ضمن در دست داشتن پلاکاردها و تصاویری از سردار سلیمانی شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل»، «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»، «انتقامی سخت در راه است»، «شعار ما یک کلام انتقام»،  «قبله باقی است اگر قبله‌نما را کشتند» و «راهت ادامه دارد» سر دادند.
مراسم عزاداری هیأت‌های مذهبی در شهرهای دیگر هم برگزار و یاد شهید سردار قاسم سلیمانی گرامی داشته شد.

برچسب‌ها:

نظر شما