شناسهٔ خبر: 37403283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا از عاملان حملات یازده سپتامبر حمایت نظامی و سیاسی می‌کند/ ترامپ به‌زودی متوجه خسران بزرگش در انتخابات و معادلات منطقه خواهد شد

کارشناس امور منطقه و استاد دانشگاه لبنان با بیان اینکه مانور نظامی آمریکائی­‌ها در عراق نقض حاکمیت این کشور است، تأکید کرد: ترور فرماندهان مقاومت نقض قوانین بین المللی بوده و سر خط اخراج نیروهای آمریکایی از سراسر منطقه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

«محمد شمص»،‌ نویسنده و کارشناس امور منطقه و استاد دانشگاه لبنان در پی شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس و «أبومهدی المهندس»، جانشین فرمانده حشدالشعبی در مصاحبه با خبرنگار ایلنا گفت: « عملیات ترور سردار سلیمانی و أبومهدی المهندس تنها حمله به ایران و عراق نبود بلکه حمله به محور مقاومت بود».

وی تاکید کرد: این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورها و قوانین بین‌المللی بود. سردار سلیمانی یک فرمانده نظامی ایرانی بود که به صورت رسمی و قانونی به عراق سفر کرده و در فرودگاه بین‌المللی بغداد حضور داشت و بالطبع حضور او به درخواست رسمی دولت عراق برای مشاوره نظامی به منظور مبارزه با تروریسم بوده است. سفر او قانونی بوده و هیچ نقض قانون بین المللی وجود نداشته است.

شمص در ادامه افزود: شهید «أبومهدی مهندس» نیز مرتکب هیچ نقض قانونی نشده بود، او جانشین فرمانده سازمان حشدالشعبی بود و همه می­‌دانیم که حشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق و تحت نظارت مستقیم نخست وزیر این کشور است. بنابراین این حمله، نقض توافق امضا شده بین واشنگتن و بغداد بوده و نیروهای آمریکایی به هیچ عنوان اجازه ندارند که بدون هماهنگی با ستاد مشترک عملیات و دولت عراق عملیات نظامی در خاک این کشور انجام دهند اما چنانکه می­‌دانیم این حمله بدون هماهنگی با دولت عراق صورت گرفت و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق نیز آن را محکوم کرد.

وی در ادامه گفت: در حقیقت مواضع متناقض آمریکا نتیجه ترس و نگرانی از قدرت ایران و محور مقاومت است. دولت آمریکا  و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور امروز به شدت از حجم سنگین پاسخی که ایران به این حمله و حضور نیروهای آمریکایی و منافع این کشور خواهد داد، واهمه دارند. به همین دلیل واشنگتن با دستپاچگی به گروه­‌های بسیاری ابتدا هیأت­‌های عمانی و سپس هیأت قطری به ریاست وزیر خارجه این کشور و نیز سفیر سوئیس در تهران در همین زمینه متوسل شده و  به ایران پیغام مذاکره و گفت‌وگو داده است.

شمص افزود: حتی شاید آمریکا تسهیلاتی برای کاهش تحریم‌­های اعمال شده و رفع آنها ارائه دهد و دست به دامن ایران شده تا به عملیات در بعد بسیار کوچک برای تلافی این عملیات اکتفا کند. البته من نمی‌­دانم مقصود واشنگتن از عملیات محدود چیست؟ سردار سلیمانی یکی از مهم­ترین فرماندهان امنیتی و نظامی ایران و مرد شماره یک خاور میانه بود پس چگونه ایران به پاسخ محدود و مختصر به این عملیات اکتفا می‌­کند؟

این تحلیلگر لبنانی گفت: مواضع آمریکا دچار آشفتگی و تزلزل شده و هر بار حرف متناقضی می‌­زند به ویژه اینکه ترامپ با موج مخالفان داخلی چون «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری پیشین و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور و دموکرات‌­های کنگره مواجه است. آنها انتقادهای سختی درباره این عملیات به ترامپ داشته و آن را با مواضع آمریکا متناقض دانسته‌اند. اعضای کنگره در حال حاضر از ترامپ می­‌خواهند که نیروهای آمریکا در خاورمیانه به ویژه از عراق و سوریه را خارج کرده و به کشور بازگرداند، ‌چرا که توان حمایت از آنها در مقابل پاسخ ایران و محور مقاومت را ندارد.

وی گفت: در سطح رسانه­‌ها و افکار عمومی آمریکا نیز این خشم شدید و بیم و نگرانی وجود دارد که خروج نیروهای ایرانی و مقاومت برای انتقام از خون سردار سلیمانی و أبومهدی مهندس سر خط اخراج همیشگی آمریکا از کل منطقه خاور میانه باشد. همچنین پاسخ ایران می­‌تواند شکست همیشگی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را رقم بزند.

این تحلیلگر لبنانی تصریح کرد: ترامپ تلاش می­‌کند با بهانه­‌های واهی چون پیشگیری از حوادث تروریستی تهران یا اینکه سردار شهید علیه نیروهای آمریکائی مبارزه کرده و آنها را در سالیان گذشته کشته است، جنایت خود را توجیه کند اما این بهانه‌­­ها و ادعاهای واهی سودی به حال او ندارد، چرا که جامعه بین الملل و ناظران و فعالان سیاسی و همه کشورهای جهان می­‌دانند که جنایت ترامپ، تجاوز آشکار به حق حاکمیت ایران و عراق بوده و این جنایتی است که نهادها و سازمان­های بین‌المللی آن را به دلیلی نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرده‌­اند.

وی تأکید کرد: بنا بر این همه توجیهات ترامپ و دولت آمریکا که ایران از تروریسم حمایت کرده یا در حملات یازده سپتامبر مشارکت داشته افترا و دروغی بیش نبوده و خود آنها به خوبی می­‌دانند که عاملان حملات تروریستی سعود‌ی‌­ها بوده که در حال حاضر حمایت همه جانبه لجستیک و نظامی و سیاسی از آنها به عمل می­‌آورند.

شمص گفت: منطقه امروز وارد مرحله جدیدی از درگیری و تنش شده که سرآغاز خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از سراسر منطقه خواهد بود و گام به گام عملی خواهد شد. همه منتظر پاسخ ایران هستند. به اعتقاد من نه تنها ایران بلکه محور مقاومت و کل کشورهای منطقه به این جنایت پاسخ خواهند داد و پایگاه­‌های نظامی آمریکا و نیروهای این کشور به ویژه در عربستان و أبوظبی در تیر رس موشک­‌های ایران و محور مقاومت قرار خواهند گرفت.

به زودی جبهه­‌های محور مقاومت از غزه و فلسطین و لبنان گرفته تا سوریه و عراق و یمن و منطقه خلیج فارس برای مبارزه مستقیم با نیروهای اشغالگر به پا خواهند خواست.

وی گفت: طبیعتا هیچ‌کس خواهان جنگ نیست، ‌ایران به دنبال جنگ نیست اما با بهره‌مندی از نیروهای خود و حمایت متحدانش در سراسر منطقه، پاسخ مناسبی به حجم این جنایت خواهد داد.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: در حقیقت جنایت ترامپ، تلاشی برای بهبود وضعیت خود در مبارزه انتخاباتی و بهره‌برداری شخصی به نفع رقابت سیاسی خود بوده است، همه می­‌دانیم که نظرسنجی­‌های اخیر آمریکا از ریزش آرای ترامپ بین رأی دهندگان آمریکایی حکایت می­‌کند به همین دلیل وی به یک عملیات نظامی برای بالا بردن سطح آرای خود نیاز داشت و می‌­توان اظهارات وی در دوره تبلیغات «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین این کشور را به یاد آورد که می­‌گفت اجازه ندهید اوباما با ایران وارد جنگ شود تا در انتخابات پیروز شود.

شمص گفت:‌ ترامپ بر این باور است که مقابله نظامی با ایران و خسارت به محور مقاومت می­‌تواند برگ برنده‌­ای برای او در انتخابات باشد اما به اعتقاد من این عملیات بزدلانه و احمقانه به ضرر ترامپ در انتخابات تمام خواهد شد به ویژه زمانی که پاسخ ایران و محور مقاومت آغاز شود و نیروهای آمریکائی در منطقه را مورد هدف قرار دهد.

وی تأکید کرد: «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید سپاه قدس فقط یک جمله پس از شهادت سردار سلیمانی گفت و همان یک جمله کفایت می‌­کند که:‌ «آمریکا باید منتظر تکه­‌های سربازانش در منطقه باشد». این عبارت بازتاب فراوانی در آمریکا و منطقه داشته و زمانی که آمریکا با اجساد سربازانش در عراق و سوریه مواجه شود، ترامپ انتخابات را از دست خواهد داد.

این تحلیلگر لبنانی تأکید کرد: ترامپ گمان می‌­کند که ایران به دنبال جنگ نیست و مدارا می­‌کند و پاسخی در سطح محدود به این جنایتش خواهد داد اما هنگامی‌که سربازانش را یکی پس از دیگری در عراق و سوریه از دست داد، متوجه خسران بزرگش در انتخابات و معادله سیاسی منطقه خواهد شد.

شمص در پایان تأکید کرد: مانورهای زمینی و هوایی آمریکا در عراق مسلما بر اساس توافق امنیتی بین دو کشور و عدم اجازه این مانورها بدون هماهنگی با دولت و ستاد مشترک عملیات کاملا مطرود است در حقیقت آمریکایی­‌ها در عراق به راحتی قوانین و حاکمیت این کشور را نقض می­‌کنند.

وی گفت: پارلمان عراق امروز تشکیل جلسه می­‌دهد و اراده محکمی برای تصویب قطعنامه اخراج نظامیان آمریکا از این کشور دارد. اکثریت نمایندگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند و اگر پارلمان طرح آن را تصویب و به دولت ارائه کند، حضور آمریکایی‌­ها در این کشور غیر قانونی بوده و با مقابله جدی و مستقیم مردم و نیروهای مسلح و حشدالشعبی مواجه خواهند شد.

نظر شما