شناسهٔ خبر: 37399952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اینستاگرام پست‌های حاوی نام و تصویر سردار سلیمانی را حذف کرد

ترور مجازی

صاحب‌خبر -
سایت خبری «یاهونیوز» در گزارشی نوشت: در روز جمعه بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت(hard revenge) در اینستاگرام منتشر شده است


​​​​​​​با انتشار خبر شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در بامداد جمعه، فضای مجازی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و ساعتی از انتشار خبر نگذشته بود که به‌دنبال واکنش کاربران نسبت به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، نام این شهید و هشتگ سردار سلیمانی ترند اول توئیتر شد.
کاربران که از خبر شهادت سردار آزرده خاطر بودند، این غم عظیم را با قرار دادن عکس‌های این شهید به‌عنوان پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توئیتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و... نشان دادند و ازسوی دیگر شروع به گذاشتن پست‌های مختلف درباره سردار در شبکه‌های اجتماعی کردند و شهادت وی را تسلیت گفتند که در میان آنها بسیاری از افراد مشهور، مقامات و هنرمندان، چهره‌های ورزشی و... دیده می‌شد. اما چیزی نگذشت که کاربران در کمال تعجب متوجه حذف پست‌هایی شدند که محتوای آن به  شهید قاسم سلیمانی مربوط بود و جالب اینجاست که تنها چهره‌های شاخص اینستاگرام هدف این اقدام مغرضانه اینستاگرام نبودند و پست‌های تعداد زیادی از کاربرانی که چندان پرفالوور نبودند نیز پاک شد.
البته این اقدام اینستاگرام بی‌پاسخ نماند و کاربران که این عمل را غرض ورزی مدیران اینستاگرام می‌دانستند، نسبت به این موضوع واکنش جدی نشان دادند. درواقع با وجود فشارهای دولت   امریکا بر اینستاگرام برای حذف مطالب مربوط به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، کاربران ایرانی با انتشار هزاران پست مربوط به سردار سلیمانی، این شبکه اجتماعی را دچار چالش جدی کردند چرا که به موازات حذف پست‌های منتسب به خبر شهادت سردار سلیمانی توسط اینستاگرام، کاربران باز هم دست به کار شده و پست‌های جدید از این شهید در شبکه اجتماعی اینستاگرام قرار دادند به گونه‌ای که می‌توان گفت اینستاگرام در قرق کاربران ایرانی قرار گرفت.
موضوع جالب اینجاست که بسیاری از توئیت‌های منتشر شده توسط کاربران ایرانی در روز جمعه که البته بارها هم بازنشر شده‌، به زبان انگلیسی نوشته شده است و بسیاری معتقدند این کاربران عملاً مخاطبان انگلیسی زبان را هدف قرار دادند تا بتوانند پیام خود را درباره شهادت سردار سلیمانی انتقال بدهند و ازسوی دیگر میزان محبوبیت وی در ایران بیش از پیش نمایان شود.
یاهو، زاکربرگ و ...
اما رسانه‌های خارجی چه نگاهی به انبوه پیام‌های ایرانیان از سراسر جهان به منظور حمایت از سردار شهید قاسم سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشته اند؟ در پاسخ باید گفت که سایت خبری «یاهونیوز» در گزارشی نوشت: در روز جمعه بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت(hard revenge) در اینستاگرام منتشر شده است. در این گزارش همچنین آمده است که «توئیتر نیز یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران ایرانی برای نشان دادن تأثر خود از ترور سردار سلیمانی بوده است، به گونه‌ای که در روز جمعه حدود 7هزار حساب توئیتری مطالبی با محتوای ترور  وی منتشر کرده‌اند.» دلیل مقابله اینستاگرام با پست‌های مربوط به‌شهادت سردار سلیمانی و حذف چنین پست‌هایی چه بود؟ به گفته مهر ازآنجا که اینستاگرام زیرمجموعه فیس‌بوک است، مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک درباره چرایی حذف چنین پست‌هایی گفت: «ما مطابق مقررات وضع شده در ارتباط با تحریم‌های امریکا اقدام می‌کنیم و در قبال تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران متعهد هستیم.»

نظر شما