شناسهٔ خبر: 37394918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آخرین تحولات خاورمیانه؛

انجام تحقیقات درباره خدمه پرواز سردار سلیمانی به عراق/جمع آوری امضا در پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج آمریکایی ها/ انگیزه‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی/ هشدار لاوروف به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

جمع آوری امضا در پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج آمریکایی ها، انگیزه‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی، هشدار لاوروف به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی، توصیه آمریکا به اتباع خود در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و گفت‌وگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انجام تحقیقات درباره خدمه پرواز سردار سلیمانی به عراق نیز اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

جمع آوری امضا در پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج آمریکایی ها، انگیزه‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی، هشدار لاوروف به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی، توصیه آمریکا به اتباع خود در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و گفت‌وگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انجام تحقیقات درباره خدمه پرواز سردار سلیمانی به عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ اسکای نیوز عربی امروز ادعا کرد که سازمان اطلاعات عراق تحقیقاتی درباره خدمه پرواز هواپیمایی که سردار حاج قاسم سلیمانی را به بغداد منتقل می‌کرد، آغاز کرده است.

این رسانه به نقل از مسئولان امنیتی عراق ادعا کرد: یک تبعه سوری و یک تبعه عراقی بازداشت شدند و تحقیقات درباره خدمه پروازی که سردار سلیمانی را به عراق آورد شروع شده است.

سازمان اطلاعات عراق نیز در حال بازجویی از کارکنان فرودگاه بغداد، بعد از ترور سرداران شهید قاسم سلیمانی و المهندس است.

مقامات رسمی عراق تاکنون این خبر را تایید نکرده‌اند.

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، بامداد دیروز جمعه در حمله هوایی نیرو‌های آمریکا به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسید.

متعاقب این حمله، پنتاگون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور سردار سلیمانی «به دستور رئیس جمهور ترامپ صورت گرفته است».

جمع آوری امضا در پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج آمریکایی‌ها

فاضل الفتلاوی، نماینده ائتلاف فتح روز شنبه از جمع آوری بیش از هشتاد امضا برای تصویب قانون یا مصوبه‌ای برای بیرون راندن نظامیان آمریکایی از این کشور در پارلمان عراق خبر داد.

وی از نمایندگان پارلمان عراق خواست که اسامی فراکسیونی که مخالف بررسی طرح اخراج نیرو‌های آمریکا در پارلمان هستند را فاش و رسوا کنند.

نماینده ائتلاف فتح بیان کرد: فراکسیون الصادقون بیش از هشتاد امضا برای گنجاندن موضوع حمله به حشد شعبی در جلسه مجلس و تصویب قانون یا مصوبه‌ای برای بیرون راندن نیرو‌های آمریکا از عراق جمع کرده است.

انجام تحقیقات درباره خدمه پرواز سردار سلیمانی به عراق/جمع آوری امضا در پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج آمریکاییها/ انگیزه‌‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی/ هشدار لاوروف به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

وی گفت: اقدامات جنایتکارانه ای که نیروهای آمریکایی انجام می‌دهند برای کشوری که متهم به تروریست پروری و حمایت از تروریسم در عراق و منطقه است، جای شگفتی ندارد. نیروهای ملی در داخل پارلمان شدیداً خواهان اخراج این نیروها از عراق و کشف گروههای سیاسی که مخالفت تصویبند، هستند.

انگیزه‌‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی

با اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده است، دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» را به این دلیل صادر کرده است که این فرمانده ایرانی قصد اجرای عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را داشت، ممکن است این تصمیم برای گریز وی از زیر بار سنگین استیضاح باشد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز شانزدهم دسامبر ۱۹۹۸ (۲۵ آذر ۱۳۷۷)، درست سه روز پیش از استیضاحش در کنگره آمریکا دستور انجام عملیاتی نظامی در عراق را صادر کرد.

دو دهه بعد از این اقدام کلینتون، در حالی که چیزی به استیضاح ترامپ در مجلس سنای کنگره آمریکا نمانده است، رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر می‌کند. ترامپ نیز همانند کلینتون اصرار دارد انجام این حمله در راستای منافع ملی آمریکا صورت گرفته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، به شهادت رساندن سردار سلیمانی نه ‌تنها اقدامی «بازدارنده» نبود بلکه اوضاع خاورمیانه را بدتر نیز خواهد کرد. به ‌نظر می‌رسد، انگیزه‌های مهم ترامپ از صدور دستور ترور سردار سلیمانی، بالا بردن رأی خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ و منحرف کردن اذهان آمریکایی‌ها از استیضاحش باشد.

«مارک ویسبرات» اقتصاددان آمریکایی و معاون اندیشکده مرکز پژوهش‌ اقتصاد و سیاست در واشنگتن در این باره گفت، احتمال رأی مثبت سنا به محکوم کردن ترامپ بسیار اندک است، اما انگیزه کسب رأی بیشتر در انتخابات محتمل است.

ویسبرات گفت، محبوبیت «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ که بیش از یک میلیون کشته بر جای گذاشت، افزایش یافت.

وی افزود: «تنها باری که ترامپ محبوب بخش عظیمی از رسانه‌ها در آمریکا شد، زمانی بود که دستور انجام عملیات نظامی در سوریه را صادر کرد».

ویسبرات در ادامه گفت:‌ «از دیدگاه ترامپ، این بهترین شانس او برای انتخاب مجددش به ‌عنوان رئیس‌جمهور است. گمان نمی‌کنم او نگرانی زیادی درخصوص استیضاح داشته باشد، می‌توانید آن را تضمین بنامید».

انجام تحقیقات درباره خدمه پرواز سردار سلیمانی به عراق/جمع آوری امضا در پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج آمریکاییها/ انگیزه‌‌های شخصی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی/ هشدار لاوروف به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

ممکن است اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی محبوبیت و تعداد رأی او را برای مدتی افزایش دهد اما از سوی دیگر می‌تواند به متشنج شدن اوضاع منجر شود. پس از حمله بوش به عراق نیز نمایش دادن تابوت سربازان آمریکایی در رسانه‌ها ممنوع شد. دیدن چنین تابوت‌هایی در رسانه‌ها، مورد تمایل هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا نیز نخواهد بود.

هشدار لاوروف به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

خبرگزاری اینترفکس روسیه از گفت‌وگوی تلفنی مایک، پامپئو وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد.

بر اساس این گزارش، در این گفت‌وگو، لاوروف به پامپئو گفته است که «ترور سردار سلیمانی پر از عواقب جدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای است و باعث دور جدید تنشها در غرب آسیا خواهد شد.»

توصیه آمریکا به اتباع خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

شبکه الجزیره از درخواست آمریکا از اتباع خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر داد.

الجزیره اعلام کرد: آمریکا به اتباع خود در عربستان، امارات، قطر، بحرین و کویت توصیه کرده است با توجه به تنش در منطقه جانب احتیاط و هشیاری را رعایت کنند.

گفت‌وگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران بر لزوم تنش زدایی در منطقه تاکید کرد.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب در حساب توییتری خود به گفت‌وگو با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اشاره کرد.

وی در این زمینه نوشت: «درگفت‌وگو با محمدجواد ظریف درباره تحولات اخیر، عدم تشدید تنش‌ها، خویشتنداری و اجتناب از تنش بیشتر تاکید کردم. من همچنین با وزیر خارجه ایران درباره اهمیت حفظ برجام که برای امنیت جهانی مهم است، رایزنی کردم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه جمعه نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف چرخه خشونت‌ها در عراق شد.

وی در این بیانیه گفت، چرخه کنونی خشونت در عراق پیش از آنکه از کنترل خارج شود باید متوقف شود.

نظر شما