شناسهٔ خبر: 37370032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ظریف: پاسخ به اقدام تروریستی آمریکا حق ایران است

وزیر امورخارجه گفت: ایران حق قانونی دارد که در هر زمان و به هر شکلی که خود صلاح بداند پاسخ اقدام تروریستی آمریکایی‌ها را بدهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محمد جواد ظریف در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه یک سیما با بیان اینکه گرفتار شانتاژ و جوسازی‌های آمریکایی‌ها نخواهیم شد افزود: سفیر سوئیس صبح امروز پیام نابخردانه‌ای را از طرف آمریکایی‌ها منتقل کرد که عصر امروز با احضار وی جواب قاطعی را به صورت مکتوب، مناسب و بسیار محکم به نامه گستاخانه آمریکایی‌ها دریافت کرد.

وی درباره نتیجه نشست شورای عالی امنیت ملی درباره اقدام تروریستی آمریکایی‌ها در شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: آمریکایی‌ها خطای محاسباتی در مشورت‌های بسیار نابجایی که از طرف برخی سران مرتجع و وابسته منطقه و رژیم صهیونیستی به آن‌ها داده شد مرتکب شدند و این اقدام خطرناک را که گرفتار آن شده اند انجام دادند.

آقای ظریف افزود: سیاست‌های تروریست پرور رژیم صهیونیستی کشور‌های مرتجع وابسته منطقه و آمریکایی‌ها عموماً به وسیله هوشیاری و رشادت‌های سردار سلیمانی خنثی شد و آن‌ها کینه بسیار عمیقی از سردار داشتند.

وی گفت: در مذاکرات بین المللی مربوط به سوریه برخی وزرای امورخارجه کشور‌های کوچک منطقه با وضعی از سردار نام می‌بردند که نشانه کینه آن‌ها از این شهید بود.

وزیر امورخارجه افزود: در گروه بین المللی حمایت از سوریه که پنج سال پیش برگزار شد و ۲۵ کشور در آن حضور داشتند برخی مقامات کشور‌های منطقه راجع به نیروی قدس و سردار سلیمانی با وحشت صحبت می‌کردند، زیرا سردار سلیمانی طرح‌های آن‌ها را برای حاکمیت تکفیری‌ها و تروریست‌ها در منطقه نابود کرده بود.

آقای ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها گرفتار مشورت‌های غلطی شدند که به آن‌ها داده شد گفت: آن‌ها به علت سرمایه گذاری عظیمی که برای ایجاد شکاف و اختلاف در جهان اسلام از طریق گروه‌های تکفیری انجام داده بودند و سردار سلیمانی در مقابل آن‌ها ایستاده بود نسبت به ایشان کینه داشتند و دست به این اقدام بسیار خطرناک زدند.

وی افزود: یک بعد این اقدام تروریستی آمریکا شکستن حاکمیت عراق است.

آقای ظریف گفت: آمریکایی‌ها از فضای عراق که کشوری مستقل و به گفته بسیاری قلب جهان عرب و در میان این کشور‌ها سربلند است بدون خواست مردم عراق اقدام به شهادت نه تنها سردار ما بلکه یکی از قهرمانان و چهره اسطوره‌ای عراق کردند.

وزیر امورخارجه افزود: آقای ابومهدی المهندس در کنار حاج قاسم سلیمانی داعش را شکست داد و بر این اساس مرجعیت عالی عراق بیانیه داد که آمریکا حاکمیت عراق را برای شهادت قهرمانان نقض کرد.
 
وی گفت: این اقدام تروریستی خشم بیشتر مردم عراق را نسبت به آمریکایی‌ها در پی خواهد داشت و امروز در عتبات فریاد‌ها بر ضد آمریکا بلند بود.

آقای ظریف افزود: این فریاد‌ها پایانی ندارد و آغازی بر مقابله با آمریکایی است که دست به کار بسیار خطرناکی زده است.
 
<div id="video-display-embed-code_261154" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/758216/261154?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت: ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی اقدام بزدلانه تروریستی بود.

آقای ظریف افزود: بزدلی از این اقدام تروریستی آمریکا می‌بارد، زیرا آن‌ها توانایی برخورد با حاج قاسم را در حالت عادی نداشتند و ناگزیر بودند ایشان را به این روش به شهادت برسانند.

وی گفت: شهید عماد مغنیه و سید عباس موسوی نیز به همین روش به شهادت رسیدند و این روش بزدلان است که از تروریسم دولتی استفاده می‌کنند.

وزیر امورخارجه افزود: آمریکا در چند سال گذشته تروریسم اقتصادی را بر ضد ملت ایران اعمال کرده و مردم عادی را هدف قرار داده است و اکنون تروریسم دولتی را به آن اضافه کرده است.

آقای ظریف با بیان اینکه اقدام آمریکا از نظر بین المللی قابل پیگیری است گفت: گزارشگر ویژه سازمان ملل در این باره موضع گیری کرد و گفت: اقدام آمریکا از نظر حقوق بین المللی غیرقابل قبول و محکوم است.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در افغانستان با القاعده و در سوریه و عراق با داعش و جبهه النصره جنگید و مردم این کشور‌ها می‌دانند آزادیشان مدیون جان فشانی و رشادت‌ها و عملکرد راهبردی سردار سلیمانی است افزود: این مردم از اقدام تروریستی و وحشیانه آمریکایی‌ها کینه و نفرتی دارند که در آینده خود را نشان می‌دهند.

آقای ظریف گفت: پاسخ به اقدام تروریستی آمریکایی‌ها و خطای آن‌ها خارج از اختیارات جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا اقدامی کرد که نتیجه آن را بدون اینکه ما اقدامی کنیم خواهد دید.

وی افزود: آمریکایی‌ها یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاهت به شهادت رسانده و به طور رسمی این مسئولیت را پذیرفته اند بنابراین جمهوری اسلامی ایران حق قانونی دارد که در هر زمان و به هر شکلی که خود صلاح بداند پاسخ آمریکایی‌ها را بدهد.

وزیر امور خارجه گفت: مردم عراق در خیابان‌های عراق و در مجلس این کشور خواستار خروج آمریکایی‌ها خواهند شد.

آقای ظریف افزود: حضور آمریکایی‌ها در منطقه به ویژه از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون جز بدبختی، تروریسم و خشونت چیزی برای منطقه نداشته است.

وی گفت: ترامپ اذعان کرد آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرد، اما جز بیچارگی برای خود و منطقه نداشت و موجب تأسف است که از زمانی که وی روی کار آمده نیز یک تریلیون خودش روی هزینه‌های قبلی گذاشته است و اکنون رقم هزینه آمریکایی‌ها هشت تریلیون دلار شده است.

آقای ظریف افزود: این هزینه فقط موجب منفورتر شدن آمریکایی‌ها در منطقه شده است و مردم آمریکا احساس ناامنی بیشتری می‌کنند.

شهادت سلیمانی و افزایش احساس ناامنی نظامیان و تروریست‌های آمریکایی

وزیر امور خارجه گفت: اقدام تروریستی ترامپ موجب شده است که مردم امریکا احساس امنیت کمتری کنند، زیرا بازار سهام امریکا با رکود روبرو شد و قیمت نفت نیز افزایش یافت. آقای ظریف در ادامه گفتگو با شبکه اول سیما افزود: شهادت سردار سلیمانی موجب شده است نظامیان و توریست‌های امریکایی احساس ناامنی بیشتری کنند و عواقب اقدام تروریستی امریکا بر عهده مقامات این کشور است.

وزیر خارجه گفت: عواقب اقدامات تروریستی امریکا به مدت زیادی ادامه می‌یابد، زیرا احساسات و عواطف مردم منطقه ترمیم پذیر نیست. وی افزود: از زمان شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی اقدامات متعددی را آغاز کرده ایم و با دبیر کل سازمان ملل تلفنی صحبت کردم. آقای ظریف گفت: نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت تهیه شده و تماس‌هایی با برخی وزرای امور خارجه کشور‌ها برای بررسی این مسئله پیش بینی شده است. وی افزود: در حال طراحی دیگر کار‌های حقوقی و بین المللی هستیم و همه نمایندگی‌های ما برای مشورت‌های سیاسی و اقدام‌های حقوقی بسیج شده اند.

آقای ظریف با بیان اینکه جامعه جهانی با بلای جدید یکجانبه گرایی امریکا روبرو است گفت: این کشور احساس می‌کند با زورمداری، قلدری و قانون شکنی می‌تواند سیاست‌های خود را به پیش ببرد و این قابل تحمل و پذیرش برای دنیا نیست. وی افزود: ممکن است کشور‌ها به علت نگرانی‌هایی که از امریکا برای اقدامات زورمدارانه این کشور دارند با انفعال رفتار کنند، اما این واقعیت است که همه دنیا در برابر حرکت‌های امریکا احساس نگرانی می‌کنند.

آقای ظریف گفت: امسال هفتاد و پنجمین سال تصویب منشور ملل متحد و تأسیس سازمان ملل است، اما ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل بر ضد همه اهداف ملل متحد سخنرانی می‌کند و این نشان دهنده واقعیت بسیار خطرناکی برای جامعه بین المللی است.
 
وزیر امور خارجه افزود: آثار یکجانبه گرایی امریکا را در تحمیل تحریم‌ها نه تنها بر ضد ایران بلکه بسیاری از کشور‌ها از جمله متحدانش مانند آلمان نیز می‌بینیم.
 
آقای ظریف گفت: در کینه‌ای که امریکایی‌ها نسبت به سردار شهید قاسم سلیمانی داشتند فاصله‌ای میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نیست، اما این اقدام تروریستی کار انتخاباتی ترامپ برای خود و نتانیاهو بود و می‌خواست از فشار استیضاح فرار کند.

وی افزود: حزب رقیب در امریکا این اقدام تروریستی ترامپ را حرکت سیاسی داخلی می‌بیند و امریکا به محلی برای تحقق اهداف شخصی ترامپ تبدیل شده است.
 
آقای ظریف با بیان اینکه امریکا محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه را می‌داند گفت: امریکا حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند، زیرا احساس می‌کرد هیمنه آمریکا در منطقه به هم ریخته است. وی افزود: امریکایی‌ها اکنون نگران عواقب اقدام تروریستی خود هستند و تلاش می‌کنند با فضاسازی سیاسی و حرکت‌های دروغین بگویند ما در پی تنش نیستیم و در پی دیپلماسی هستیم.
 
آقای ظریف گفت: وزیر امور خارجه امریکا از صبح تاکنون چند بار برای بیان این موضوع تماس تلفنی برقرار کرده است. وی افزود: امریکایی‌ها کسانی هستند که از دیپلماسی خارج شده و به آن پشت کرده اند و در پی مذاکره نبودند بلکه می‌خواستند نظرات خود را تحمیل کنند.
 
وزیر امور خارجه گفت: دیگر کسی این ژست‌ها را از امریکایی‌ها نمی‌پذیرد، اما اینکه امریکایی‌ها این ژست را می‌گیرند نشان می‌دهد از عواقب اقدام تروریستی خود نگران شده اند. آقای ظریف افزود: امریکا با اشتباهات محاسباتی در حال حذف خود از منطقه است. وی گفت: عقلای امریکایی این را درک می‌کنند که چه کار خطرناک و ابلهانه‌ای را سردمداران امریکا در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب شده اند.

آقای ظریف با بیان اینکه نمی‌توان بی نظیر بودن سردار سلیمانی را پنهان کرد افزود: سردار سلیمانی چهره‌ای هوشمند، بسیار با درایت، باهوش و متفکر بود که جایگزینی آن سخت است و نمی‌توانم باور کنم این برادر خوب رفته است.
 
وزیر امور خارجه گفت: البته ۴۰ سال است آموخته ایم که این اقدامات تروریستی به عکس خود تبدیل می‌شود و امام راحل فرمود هر پرچمی که بر زمین می‌افتد صد‌ها هزار نفر پرچم را بلند می‌کنند.
 
آقای ظریف افزود: فاجعه هفت تیر و شهادت شهید بهشتی و یارانش ضربه بسیار بزرگی به جمهوری اسلامی ایران بود، اما نه تنها موجب متزلزل شدن انقلاب اسلامی نشد بلکه نهال انقلاب را قدرتمند و تنومندتر کرد.
 

وی گفت: در دیداری که صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم ایشان فرمودند اگرچه این حادثه بسیار تلخ بود، اما زمینه‌ای است برای دریافت برکات جدید الهی به برکت خون این بزرگمردی که جهان وی را از دست داد.
 
آقای ظریف افزود: سردار شهید قاسم سلیمانی سرباز صلح بود و برای مبارزه با تروریسم و خشونت جنگید.
 
وی با بیان اینکه به علت روابط بسیار خوبی که با این شهید داشتم روابط بسیار خوبی نیز با سردار اسماعیل قاآنی دارم.
 
وزیر امور خارجه گفت: امروز دو بار سردار قاآنی را ملاقات کردم و پس از انتصاب وی به فرماندهی نیروی قدس تلفنی نیز با وی تماس گرفتم و به ایشان اطمینان دادم که همان روابطی که با سردار سلیمان داشتیم با ایشان نیز خواهیم داشت.

آقای ظریف افزود: توقع ادامه دشمنی‌های امریکا را در صحنه‌های مختلف داریم، اما مردم هوشیار ایران نشان داده اند همواره پای انقلاب اسلامی ایستاده و کنار مسئولان بوده اند و اشتباهات و کوتاهی‌های ما را درک کرده و حمایت خود را از انقلاب اسلامی ادامه داده اند.
 
وی گفت: اقدامات تروریستی امریکا اراده ملت ایران را متزلزل نمی‌کند و آنچه که بالندگی جمهوری اسلامی ایران و مقاومت تضمین می‌کند این است که این حرکت‌ها مردمی است و به قدرت‌های پوشالی وابستگی ندارد.
 
آقای ظریف افزود: حرکت مقاومت بر باور‌ها و احساس وابستگی مردم به کشورشان و بر اساس خواست مردم در تعیین سرنوشتشان شکل گرفته و این خواست در میان ملت‌های منطقه بسیار قوی است.
 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران سرآمد این حرکت است گفت: در اقدام تروریستی اخیر امریکایی‌ها خون ایرانی‌ها و عراقی‌ها به دست اشقیای امریکایی ممزوج شد و این ارتباط مستحکمی را میان دو ملت ایران و عراق ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: مردم عراق گلایه‌ها و مشکلاتی دارند، اما خادمان خود را خوب می‌شناسند و می‌دانند شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس برای آن‌ها چه کرده اند.
 
آقای ظریف گفت: مردم عراق فردا در تشییع سرداران شهید نشان می‌دهند صحنه واقعی عراق چگونه است.
وی افزود: حاج قاسم سلیمانی عاشق شهادت بود و در شش سال گذشته در جلسات هفتگی‌ای که صبح زود با یکدیگر داشتیم احساس می‌کردم ایشان خیلی خواهان شهادت است.
 
آقای ظریف گفت: این جلسات اگر هم اختلاف نظری در آن وجود داشت با معانقه گرم آغاز و با معانقه گرم‌تر تمام می‌شد.
 
وی افزود: سردار سلیمانی بسیار صادق، آرام، باهوش و بسیار افتاده بود و هیچ وقت ندیدم در حال ذکر نباشد.
 
آقای ظریف گفت: این شهید، دیپلماتی باهوش بود و کار‌هایی در نزدیک کردن گروه‌های مختلف انجام داده که بی نظیر است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران برخی نمی‌دانند روابط با گروه‌های جهادی و مقاومت چگونه است ما با آن‌ها روابط رئیس و مرئوسی نداریم بلکه روابط، برادری و اغنایی است.
 
آقای ظریف گفت: حاج قاسم با یک دیپلماسی بسیار برجسته در شرایط و بزنگاه‌های بسیار حساس می‌توانست با گروه‌های مختلف صحبت و به حل اختلاف آن‌ها کمک کند.
 
وی افزود: سردار سلیمانی با نظم بسیار و تفکر دیپلماتیک و راهبردی در جلسات شرکت می‌کرد و بسیار فرد معتدل و رقیق القلبی بود، اما هیچگاه احساساتی نشد و بر اساس احساسات تصمیم نمی‌گرفت.
 
آقای ظریف با بیان اینکه تصمیم‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همیشه بر اساس منطق، عقلانیت و درایت بود گفت: دیدار سردار سلیمانی با ولادمیر پوتین برای حضور جدی روسیه در سوریه بسیار مؤثر بود.
 
وزیر امور خارجه افزود: روس‌ها در سوریه برای منافع خودشان هستند، اما دیپلماسی سردار شهید سلیمانی دیپلماسی بسیار موفقی با روس‌ها بود و با آن‌ها همکاری تنگاتنگی داشتیم.
 
آقای ظریف گفت: سفری نبود که بخواهم به مسکو بروم و پیش از آن با سردار سلیمانی هماهنگ نباشم.

وی افزود: در مذاکرات گروه حامیان سوریه نیز وقتی به ژنو، بروکسل یا آستانه می‌رفتیم مشورت‌های تنگاتنگی با سردار سلیمانی داشتیم که چگونه از همه عوامل بین المللی استفاده کنیم.
 
آقای ظریف گفت: دیپلماسی و میدان دو عنصر مکمل یکدیگر هستند و هر زمان این کار را کردیم و به صورت تکمیلی کمک هم بودیم موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم و به پیشبرد اهداف کشور کمک کردیم.
 
وی افزود: همیشه نگران بودم که سردار سلیمانی زیاد و آسان سفر می‌کند و چند بار در همین ماشینی که ایشان به شهادت رسید کنارش نشسته بودم، اما این شهید هیچگاه ترسی نداشت.

آقای ظریف گفت: اقدام تروریستی امریکایی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های آن‌ها از جمله سیاست فشار حداکثری بر ملت ایران شکست خورده است و این ملت توانسته بزرگترین قدرت نظامی دنیا را چند بار ناکام کند.
 
وزیر امور خارجه افزود: اقدام تروریستی بر ضد سردار سلیمانی نشان دهنده ناتوانی امریکا در رویارویی با ملت ایران حتی در جنگ رو به رو است. آقای ظریف گفت: اینکه اقدام به ترور سردار سلیمانی کردند برای این بود که نمی‌توانستند با ایشان روبه رو مقابله کنند.
 
وی با بیان اینکه باید توان ملت ایران را باور کنیم افزود: ضربه بزرگی خوردیم، اما توان ملت ایران از این ضربه‌ها بسیار بزرگتر است و این ملت است که سلیمانی را ساخت و از این مردم، سلیمانی‌ها برخواهد خاست.
 
آقای ظریف گفت: برکت خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آینده بسیار زیباتری را برای جمهوری اسلامی ایران و مقاومت رقم خواهد زد.

نظر شما