شناسهٔ خبر: 37367850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

بازتاب شهادت سردار سلیمانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان:

انتقام سخت از بی‌شرمی آمریکایی‌ها

صاحب‌خبر -

دیروز و در پی حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی درنزدیکی فرودگاه بغداد، سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده فداکار شجاع و بی نظیر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مجاهدت، فداکاری و نقش آفرینی‌های ماندگار و پر افتخار در راه اعتلای اسلام و دفاع از قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیم السلام و سرافرازی ایران عزیز، به شهادت رسید.
درحالیکه دولت، پارلمان و ارتش عراق انجام حمله در خاک این کشور توسط تروریست‌های آمریکایی را غیرقانونی و نقض حاکمیت این کشور خوانده‌اند، مایک پامپئو مدعی شد که حمله به سردار سلیمانی قانونی بود.
نکته قابل توجه گستاخی مقامات آمریکایی است چناچنه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز حمله تروریستی ارتش این کشور به سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس را قانونی خواند و گفت که عدم اقدام در برابر ایران خطرناک بود.
پامپئو مدعی شده است که به دنبال جنگ با ایران نیستیم اما اجازه نخواهیم داد زندگی شهروندان آمریکایی در خطر قرار بگیرد.
وی در ادامه با تکرار ادعاهای مکرر مقامات آمریکایی مدعی شد که قاسم سلیمانی مسئول جان تعداد زیادی درعراق بود
وزیر خارجه آمریکا همچنین از بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد. وی گفته، بیانیه فرانسوی‌ها در مسیر اشتباهی بود.
امیلی دی‌مونچالین معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا در مصاحبه‌ای درباره ترور سردار سلیمانی گفته: آنچه اتفاق افتاد همان چیزی بود که از آن می‌ترسیدیم. تنش بین ایران و آمریکا در حال افزایش است.
وزارت امور خارجه فرانسه همچنین اعلام کرده، پاریس در پشت صحنه، جهت تقویت ثبات در خاورمیانه پس از انجام حمله هوایی آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی، تلاش خواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که خطر حملات سایبری ایران به آمریکا را تحت نظر داریم.
وزیر خارجه آمریکا پیش از این در حساب توئیتری خود نوشته بود: با یانگ جیه چی از مقامات ارشد چین درباره تصمیم دونالد ترامپ برای حذف (سردار)قاسم سلیمانی در واکنش به تهدید جان آمریکایی‌ها صحبت کردم. من(دراین گفت‌وگو) بر تعهدمان به تنش زدایی تاکید کردم.

امیدوارم ترور ژنرال سلیمانی سرآغاز تغییر نظام ایران باشد
به دنبال عملیات تروریستی نظامیان آمریکا علیه فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که به شدت رویکرد ضد ایرانی دارد، این اقدام را یک ضربه قاطعانه علیه ایران خطاب کرد.
وی در توییتی نوشت: به همه کسانی که در از بین بردن قاسم سلیمانی مشارکت داشتند، تبریک می‌گویم. این ضربه‌ای قاطع علیه فعالیت‌های شرورانه نیروهای قدس سپاه ایران در سراسر جهان بود.امیدوارم این سر آغاز تغییر نظام ایران باشد.
به دنبال شهادت سردار سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه در عراق در عملیات تروریستی ارتش آمریکا، جمهوریخواهان آمریکا نیز ابراز خشنودی کرده و این عملیات تروریستی را اقدام درستی خوانند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) صبح جمعه مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.
پنتاگون در این بیانیه بی‌اساس مدعی شد، سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود.
البته ابعاد شهادت سردار سلیمانی با تحلیل های متفاوتی از سوی محافل سیاسی و رسانه ای جهان همراه بود چنانچه یک تحلیلگر روس در این زمینه گفت که پاسخ تلافی جویانه به کشته شدن (شهادت) سردار سلیمانی می‌تواند چند مرحله‌ای و با مشارکت نیروهای طرفدار ایران در منطقه باشد.
سناتور کنستانتین کاساچف رئیس کمیته امور خارجی سنای روسیه نیز در واکنش به ترور سردار سلیمانی گفت که این خبر سختی بود.
کاساچف با بیان اینکه آمریکا با ترور سردار سلیمانی همه امیدها برای حل کردن مشکلات هسته‌ای را از بین برد مدعی شد: احتمال دارد تهران تولید تسلیحات اتمی را سرعت ببخشد.
پریماکوف قانونگذار روسیه نیز در این زمینه گفت، با توجه به این که سردار سلیمانی یک مقام رسمی بود،این انتظار می‌رود که ایران واکنش تلافی جویانه نشان دهد.
وزارت امور خارجه روسیه نیز در همین زمینه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را اقدام «غیر مسئولانه خواند. آلیستر برت نماینده مجلس انگلیس و وزیر خارجه سابق این کشور در امور خاورمیانه در مصاحبه‌ای در واکنش به ترور سردار سلیمانی گفت: حمله‌ای مانند این، سطح تقابل بین ایران و آمریکا را به سطحی کاملا متفاوت سوق می‌دهد.
برت مک‌گورک فرمانده سابق ائتلاف داعش در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما ضمن استقبال از انجام این ترور گفت ،چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این فرض را بر این بدانیم که در وضعیت جنگ با ایران هستیم.
پایگاه خبری آتلانتیک در گزارشی نوشت، قاسم سلیمانی همه هنر دیپلماتیک و نظامی ژنرال پترائوس، ژنرال مک کریستال و برت مک گورک را یکجا داشت.
در این گزارش که به قلم اندرو اکسام یک افسر سابق ارتش آمریکا و تحلیلگر مسائل خاورمیانه نوشته شده آمده است؛ من ادعا نمی‌کنم که متخصص ایران هستم ولی خوب می‌دانم که قاسم سلیمانی که بود و چقدر مهم بود چرا که او بیشتر وقتش را در جهان عرب سپری کرده، و اتحاد بین ایرانی‌ها با عراقیها، لبنان تا یمن و سوریه را حفظ کرده است. از نقطه نظر نظامی و دیپلماتیک، سلیمانی به اندازه دیوید پترائوس، استن مک کریستال و برت مک گورک بود و نقش این سه نفر را یکجا داشت.
پایگاه آتلانتیک با بیان اینکه با ترور سردار سلیمانی، ایران مرد غیرقابل جایگزینی را از دست داده است نوشت، قاسم سلیمانی یک سوپروایزر بزرگ بود و یک دشمن جدی آمریکا و متحدانش در منطقه بود.
از سویی دیگر برخی تحلیلگران خارجی به بررسی واکنش‌های محتمل ایران به اقدام تروریستی جدید آمریکا که به شهادت رسیدن سردار سلیماتی منجر شد پرداخته و به بسته شدن احتمالی تنگه هرمز اشاره کردند.
به نوشته وبگاه شبکه خبری سی.ان.ان تحلیلگران موسسه اوراسیا در این زمینه گفتند که واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی، احتمالا شامل بستن خطوط کشتیرانی در خلیج فارس خواهد بود.
از دیدگاه این تحلیلگران، ایران احتمالا حمله علیه خطوط کشتیرانی تجاری در خلیج فارس را از سر می‌گیرد و شاید عملیات نظامی موقتی را به اجرا گذارد.
به نوشته سی.ان.ان، بنابر اعلام وزارت انرژی آمریکا تنگه هرمز که دریای عمان و خلیج فارس را پیوند می‌دهد مهمترین گلوگاه جهان است. مقدار حامل‌های انرژی که از تنگه عبور می‌کند نیز بسیار شگفت آور است و تقریبا ۸۰ درصد از نفت خام آن به مقصد آسیا منتقل می‌شود و اقتصاد جهانی بدون این منابع لطمه می‌خورد.
به گفته شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، در سال ۲۰۱۸ روزانه حدود ۲۲.۵ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز گذشت.
پیشتر نیز یک تحلیلگر آمریکایی با هشدار به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود که ایران قدرت بستن تنگه هرمز را دارد.
یونا شپ تحلیلگر آمریکایی در تحلیلی نوشت، حتی بستن جزئی و بخشی از این آبراه راهبردی می‌تواند سبب صعود شدید بهای جهانی نفت شود.
وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که می‌تواند به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر شود، خواستار خویشتنداری طرفین درگیر شد.
در این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه هند منتشر شده، آمده است: ما مطلع شده‌ایم که یک فرمانده ارشد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی کشته شده است. افزایش تنش‌ها در منطقه جهان را نگران کرده است. صلح، ثبات و امنیت در منطقه برای هند از حداکثر اهمیت برخوردار است. جلوگیری از تشدید تنش‌ها در شرایط کنونی حیاتی است. هند همواره از خویشتنداری حمایت کرده و همچنان به این کار ادامه خواهد داد.

خوشحالی ترامپ و پامپئو چندان طولانی نخواهد بود
سفیر ایران در ترکیه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی گفت: این بدترین خطای ترامپ بود و خوشحالی ترامپ و پمپئو چندان طولانی نخواهد بود.
محمد فرازمند در خصوص عملیات تروریستی آمریکا و شهادت سردار قاسم سلیمانی با بیان اینکه این یک حمله تروریستی احمقانه بود که از سوی ترامپ و نزدیکان دولت ترامپ انجام گرفت، اظهار داشت: این بدترین خطای ترامپ بود و خوشحالی ترامپ و پامپئو چندان طولانی نخواهد شد. وی افزود: ما بارها تکرار کرده بودیم که آغاز کننده جنگ نیستیم، اما این خطای بزرگ آمریکا پاسخی خواهد داشت که مسئولیت آن با آمریکایی‌هاست و آنها تاوان خواهند پرداخت.
سفیر ایران در ترکیه گفت: قاسم سلیمانی به دعوت مقامات عراقی به این کشور رفته بود و آنجا مهمان بود و آمریکایی‌ها برای این اقدامشان باید بترسند.
فرازمند در خصوص نتیجه این اقدام طرف آمریکایی با بیان اینکه ما معتقد بودیم که درهای دیپلماسی باید باز بماند اما آمریکایی‌ها این در را بستند، تصریح کرد: آنها با شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران به این سیاست روی آوردند و یک شخصیت نظامی رسمی ایران را ترور کردند. منتظر تصمیم تهران در این خصوص هستیم.
از طرفی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق و دبیرکل حزب الدعوه این کشور در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس پیامی صادر کرد.

انتقام ایران از آمریکا امری اجتناب‌ناپذیر است
یک رسانه آلمانی انتقام ایران از آمریکا به‌دلیل ترور سردار سلیمانی به‌دستور ترامپ را امری غیر قابل اجتناب دانسته تأکید کرد که ترامپ با این گونه سیاست‌های خود وارد مسیر خطرناکی شده که برای خروج از آن راهی وجود ندارد.
آر.ان.دی. آلمان در مطلبی به شهادت سردار قاسم سلیمانی پرداخته نوشت: با این اقدام آمریکا، مناقشات بین ایالات متحده و ایران به‌شدت تشدید خواهد شد.
این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: ژنرال قاسم سلیمانی در تهران اعتباری در حد مقام معاون رئیس جمهور این کشور را داشته و انتقام این اقدام آمریکا از طرف ایران امری غیر قابل اجتناب به‌نظر می‌رسد.
نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که؛ آیا این اتفاق یک نقطه عطف و تحول بزرگ است؟ آیا این شروع جنگی بزرگ در خاورمیانه است؟ البته چند ساعت بعد از این اتفاق خیلی زود است که ابعاد و دامنه کامل این اتفاق را مورد ارزیابی قرار دهیم. اما در هر صورت کشته شدن یکی از ژنرال‌های بلندپایه تهران عامل تشدید دراماتیک اوضاع خواهد بود. در حال حاضر بحث‌های زیادی درباره انتقام احتمالی ایران در آمریکا وجود دارد. ایران می‌تواند نیروهای آمریکایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا در لبنان را هدف قرار دهد، حتی یک حمله موشکی از طرف ایران علیه اسرائیل هم بعید به‌نظر نمی‌رسد.
همه این‌ها در حال حاضر حدس و گمان‌هایی است که زده می‌شود. البته یک چیز کاملاً آشکار است و آن این است که در سومین روز از سال نوی میلادی و ۱۱ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک تحول اساسی در دوران ریاست جمهوری ترامپ رخ داده است. مناقشات در خاورمیانه دیگر دونالد ترامپ را رها نخواهد کرد.
ترامپ در انتخابات دور قبل با یک برنامه انزواطلبانه و این وعده که نیروهای آمریکایی را از مناطق بحرانی جهان خارج می‌کند پیروز شد. حالا تحولات با سرعتی نفس‌گیر در جهات دیگری حرکت می‌کند.
جبهه‌گیری‌ها و مناقشات بین آمریکا و تهران که با خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای در بیش از یک سال پیش آغاز شد و بعد از طی مراحل زیاد امروز با حمله آمریکا علیه فرمانده بلندپایه ایرانی تشدید شده به‌صورت روزافزون افزایش یافته و عواقب غیر قابل پیش‌بینی دارد. ایالات متحده آمریکا سردار قاسم سلیمانی را عامل کشته شدن صدها نیروی خود می‌داند. اما در ایران این ژنرال بلندپایه عملاً در حد معاون رئیس جمهور این کشور بود، از این رو خشم‌ها درباره این اقدام آمریکا در ایران بالا است.
نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: حقیقت شوم و فاجعه‌بار این است که ترامپ با سیاست فشار حداکثری خود علیه تهران وارد مارپیچی از تنش‌ها شده است که راهی برای خروج از آن وجود ندارد. این امکان وجود دارد که یک رهبر بلندپایه با مهارت بالا و با کمک متحدان و دیپلماسی مناسب بتواند راه خروجی از این اوضاع بسیار خطرناک را بیابد. اما در این باره تردید زیادی وجود دارد که ترامپ رهبری در این حد و اندازه باشد.
شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالیقدر عراق در خطبه‌های نماز جمعه در شهر نجف اشرف گفت: حوادث پی در پی رخ می‌دهد و بحران‌ها شدیدتر می‌شود و کشور در خطرناک‌ترین مرحله خود به سر می‌برد. مواضع نیروهای عراقی در شهر القائم الأنبار هدف قرار می‌گیرد و ده‌ها تن از هموطنان مبارز ما به شهادت می‌رسند.
وی با اشاره به حوادث تأسف بار عراق در بغداد طی روزهای گذشته افزود: تجاوز وحشیانه به نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی علیه داعش شد نقض آشکار حاکمیت عراق و کنوانسیون‌های بین المللی است.
نماینده آیت الله سیستانی اظهار داشت: این حوادث بیانگر این است که کشور اوضاع بسیار دشواری دارد و ما از طرف‌های ذیربط می‌خواهیم که خویشتنداری خود را حفظ کرده و عاقلانه رفتار کنند.

نظر شما