شناسهٔ خبر: 37360942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

جانشین حاج قاسم کیست؟

پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط جنایتکاران آمریکا در عراق رهبر انقلاب در حکمی سردار اسماعیل قاآنی را به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس سپاه انتخاب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در پی ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانان وی در نزدیکی فرودگاه بغداد عراق توسط تروریست‌های آمریکایی آنهم نه صورت مستقیم بلکه از فاصله‌ای دور که خود نشان ترس آمریکایی‌ها از رویارویی مستقیم آنها با سرداران رشیدی همچون حاج قاسم سلیمانی دارد، رهبر معظم انقلاب در حکمی اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

در متن این حکم اینگونه بیان شده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درپی عروجِ شهید عالی‌مقام سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرافراز سرتیپ اسماعیل قاآنی که در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول سالیان متمادی در نیروی قدس در کنار سردار شهید در منطقه خدمت کرده است می‌سپارم.

برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است. از همه‌ی همکاران آن نیرو حضور و همکاری آنان را با سردار قاآنی خواهانم و توفیق و تأیید و هدایت الهی را برای ایشان مسألت میکنم.»

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه، جانشین سابق این نیرو و از فرماندهان دوران دفاع مقدس است.

قاآنی زاده شهر مقدس مشهد است، اواخر سال 58 در دوران جوانی به عضویت سپاه پاسداران درآمد. بنا بر اظهارات خود، با شهید خادم‌الشریعه مؤسس تیپ 21 امام رضا(ع) و شهید چراغچی فرمانده تیپ امام رضا(ع) در یک کلاس آموزشی در پادگان سعدآباد سابق(پادگان امام علی) آموزش دیدند. وی در جنگ ایران و عراق فرماندهی لشکر ۵ نصر و لشکر ۲۱ امام رضا را عهده‌دار بوده‌است.

آشنایی وی با شهید سلیمانی در جلسات مناطق عملیاتی شکل گرفت و برای مدتی نیز معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود که پس از آن جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شد.

وی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در حسینیه رزمندگان اسلام (۵ مهر ۱۳۹۸) بیان داشت: امروز دشمنان نیز به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند و این در حالی است که مدت‌های مدیدی است که جنگ را به درون خانه‌های شهروندان آورده‌اند اما با تمام این وجود در موقعیت مناسبی قرار داریم.

قاآنی پیرامون مقام شامخ شهادت معتقد است که شهادت مخصوص کسانی است که با احساس تکلیف الهی به میدان آمدند. اگر می‌خواهیم مسیر شهدا را ادامه دهیم باید بدانیم که تکلیف‌مداری جزو ویژگی‌های اولیه شهدای ما بوده و وقتی تکلیف‌مدارانه عمل کنیم برای محقق شدن آن تکلیف هر چه در توان داریم کار و عمل کنیم؛ ویژگی دوم کار و زحمت به بهترین شکل است و ویژگی سوم که باید در خود ایجاد کنیم توکل به خدا و توسل به حضرات معصومین (ع) است و باید این ویژگی شهدا رادر درون خود زنده کنیم.

فرمانده جدید سپاه قدس با بیان اینکه اگر فداکاری شهدا نبود اوضاع کشور به شکل دیگری بود، اظهار کرد: شهدای ما نه تنها مملکت را نجات دادند بلکه راه نجاتی شدند برای هر ملتی که بخواهد مستقل روی پای خود بایستد و با اتکای به خدا در مقابل قدرت های مادی بایستد.

نظر شما