شناسهٔ خبر: 37354662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

واکنش مقامات و شخصیت‌ها به شهادت سردار سلیمانی

جمعی از شخصیت‌های سیاسی و مقامات کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه به دست تروریست‌های ارتش آمریکا در بغداد را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
سحرگاه جمعه در پی حمله هوایی نیرو‌های متجاوز و تروریست آمریکایی در نزیکی فرودگاه بغداد و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه چند تن دیگر از فرماندهان جهبه مقاومت، شخصیت‌های سیاسی از جریان‌های مختلف در پیام‌ها و بیانیه‌هایی به این حمله تروریستی واکنش نشان دادند.

آملی لاریجانی: سردار سلیمانی به آرزوی دیرین خود رسید
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی در پیامی نوشت: مجاهد عظیم‌الشان ما پس از عمری جهاد و مبارزه با استکبار جهانی به سردمداری آمریکای جنایتکار به آرزوی دیرین خود رسید و به خیل شهدای اسلام و انقلاب اسلامی پیوست.

آملی لاریجانی تصریح کرد: این اقدام ددمنشانه و حماقت‌آمیز دولت تروریست و جنایتکار آمریکا عزم مبارزان جبهه مقاومت را در راه مبارزه با استکبار جهانی و نابودی نهایی آنان جزم‌تر خواهد کرد و بزودی شاهد اضمحلال همه آنان خواهیم بود.
 
جهانگیری: جنایتکاران آمریکایی بزرگ‌ترین بازنده بازی خطرناک خواهند بود
معاون اول رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» گفت: جنایت‌کاران جنگ افروز آمریکایی بزرگ‌ترین بازندگان این بازی خطرناک در منطقه خواهند بود و به یقین رهروان راه او با تدبیر و دوراندیشی آتش جنگ، تروریسم و تفرقه را از منطقه دور خواهند کرد.

ربیعی در واکنش به شهادت سردار سلیمانی: پاسخِ سخت دور نیست
سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: قاسم سلیمانی سرمایه نمادین و ملی ایرانیان است. نام ⁧قاسم سلیمانی⁩ مصادف با مقابله با تروریسم، ناامنی و حمایت از انسان‌های در معرض قربانی شدن و بی‌پناه است. بدون شک آزادی‌خواهان و ظلم ستیزان نه فقط در ایران بلکه در پهنه جهانی پاسخ ظالمان را خواهند داد.
ربیعی اضافه کرد: ‏شهادت این انسان آزادی‌خواه را به تمام ایرانیان تبریک و تسلیت می‌گوییم. ‏ترامپ وقیحانه مسئولیت این ترور را برعهده گرفت. قاسم سال‌ها به دنبال شهادت بود، اما پاسخ سخت، دور نیست.

علی عسکری رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی:تسریع فرو پاشی آمریکا با شهادت سردار سلیمانی
رئیس رسانه ملی گفت: اقدام تروریستی خباثت آلود و جنایتکارانه کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، نقطه عطف تاریخی در اوج گیری مبارزات ضد امریکایی در منطقه خواهد بود.

آذری جهرمی: تاریخ مختار‌ها را نخوانده‌اند
«محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «سوگواریم همه‌باهم، پیر و جوان، زن و مرد، بزرگ و کوچک.»

وی نوشت: «عکس پیکر در خون سردار را با شادی منتشر کردند، در حالی‌که که تاریخ مختار‌ها را نخوانده و نمی‌دانند. حاج قاسم عزیزم، محبوب قلبم، شهادتت مبارک»

محسن حاج میرزایی: تاریخ سراسر افتخار و عزت شهید را به نسل آینده می‌رسانیم
وزیر آموزش و پرورش گفت: نهاد آموزش و پرورش در سوگ فرزند ملت خواهد نشست و تاریخ سراسر افتخار و عزت او را به نسل آینده معرفی خواهد کرد.

رحمانی فضلی: خون شهید سردار سلیمانی آمریکا را رسوا خواهد کرد
وزیر کشور نیز در پیامی جداگانه نوشت: شهادت سردار پرافتخار لشگر اسلام؛ فرمانده محبوب امت اسلامی در مبارزه با استکبار و افراط و دفاع از مستضعفان عالم به کاروان شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی پیوست، به عموم آزادیخواهان جهان و مردم انقلابی و شهید پرور ایران و مقام معظم رهبری، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.»

«عبدالرضا رحمانی فضلی» افزود: «تردیدی نیست که خون مطهراین قهرمان شهید، نیرنگ آمریکای جهانخوار را که منشاء اصلی تجاوز‌ها و جنایت‌های چندین دهه اخیر در جهان اسلام است، رسوا خواهد کرد و ملت‌های اسلامی و مردم شریف ایران را در پیگیری آرمان‌های الهی و انسانی انقلاب اسلامی استوار خواهد ساخت.»

وی تصریح کرد: «به خواست پروردگار قادر متعال، عزم جزم ملت‌های اسلامی در پیگیری مسیر اخوت و اتحاد اسلامی در برابر زیاده خواهی نظام سلطه جهانی را استوار خواهد ساخت و اراده پولادین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی ایران عزیز و صیانت از اهداف راهبردی انقلاب اسلامی، غنا خواهد بخشید.»

زنگنه: سردار سلیمانی از تبار شهیدان بی‌ادعا بود
«بیژن زنگنه» وزیر نفت در پیامی ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی گفت: «این مردِ بزرگ از تبارِ شهیدان بی‌ادعای دوران دفاع مقدس و به حق از مصادیق مومنانی بود که به عهد خود با خدای شهیدان وفادار ماند.»

وی افزود: سردار سلمانی شهید جاودانه ملت ایران است که با سربلندی و نامی نیک به جمع یاران شهید خود پیوست.
 
معاون سیاسی وزیر خارجه: آمریکا مسئول عواقب ترور سردار سلیمانی است
عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را اشتباه بزرگ دولت این کشور توصیف کرد و گفت: واشنگتن، مسوول عواقب ترور سردار قاسم سلیمانی است.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی: خون این شهید موجب اتحاد روز افزون دو ملت ایران و عراق می‌شود
دشمنان جهان اسلام و امت اسلامی باید بدانند که شهادت، هنر مردان خداست و خون پاک و مطهر این دو شهید عزیز، موجب اتحاد و همبستگی روزافزون ملت‌های ایران و عراق خواهد شد.

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی: شهادت سردار سلیمانی اعلام جنگ نامحدود به مقاومت است
خباثت و حماقت نیرو‌های تروریست و متجاوز آمریکایی، در ترور سردار سرلشکر پاسدار، این شهید قهرمان و همیشه زنده اسلام، بدون تردید بی پاسخ نخواهد ماند و قطعاً این اقدام آمریکای جنایتکار و تروریست پرور، درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومند‌تر خواهد کرد؛ قطعاً خواب را بر چشم دشمنان اسلام و مسلمین حرام خواهیم کرد.
آمریکا، رژیم غاصب و نوکرانشان مسئول شهادت این دو فرمانده بزرگ هستند و این جنایت بزرگ، به معنای اعلان جنگ نامحدود به مقاومت است و هیچ کسی نمی‌تواند نتایج آن را کنترل کند.
 
فرمانده نیروی‌زمینی ارتش: سردار سلیمانی به آرزوی دیرینه خود رسید
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سردار رشید اسلام چهار دهه عمر خود را در راه مبارزه با دشمنان اسلام و قرآن گذراند و شهادت اجر و مزدی بود که به آن نائل آمد؛ او که به دست خونخوارترین دشمنان اسلام یعنی آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانانش به شهادت رسید به آرزوی دیرینه خود دست یافت.

فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: بی‌شک همچنان که عمر پر برکت این سردار بزرگ در مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی داعش برای جبهه مقاومت بی‌بدیل بود، خون به ناحق ریخته شده وی نیز در اتحاد جهان اسلام موثرتر خواهد بود.

سردار نقدی: آمریکا یا از منطقه برود یا برای سربازانش تابوت درست کند
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به آمریکا هشدار داد که یا از همین امروز از منطقه برود و یا برای سربازانش تابوت سفارش دهد.

پیام سید حسن خمینی در پی شهادت سردار سلیمانی
دشمنان نادان و کینه توز ایران و اسلام و حاکمان خیره سر آمریکا از ارزش شهادت و توان آن در فرهنگ خمینی غافلند و نیک نمی‌دانند که مقلدان خمینی جز این سرنوشتی نمی‌طلبند.

سید محمد خاتمی:شهدات سردار سلیمانی خسارتی بسیار سنگین برای ایران و اسلام است
سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین هم در پیامی اظهارداشت: شهادت سردار سرافراز سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه خسارتی است بسیار سنگین برای اسلام و ایران که تنها عنایت و لطف ویژه حضرت پروردگار می‌تواند آنرا جبران کند.
خاتمی افزود: شهادت سردار مجاهد حاج قاسم سلیمانی عزیز به دست جنایتکاران متجاوز به منطقه و عراق، گرچه او را به مقصد مطلوب خود که «شهادت در راه خدا و خدمت به خلق» بود رساند، ولی همه دوستداران فضیلت و مجاهدت و رهایی مستضعفان آزاده را داغدار کرد.

وزیر ورزش: سردار سلیمانی الگوی جوانان بود
«مسعود سلطانی فر» در پیام تسلیت به مناسبت سردار سپهبد قاسم سلیمانی «شهید سلیمانی نمونه‌ای ارزشمند و بزرگ برای جوانان و ورزشکاران و قهرمانان از یاران رهبر و انقلاب بود که بر سر دفاع از ارزش‌های امام و نظام مقدس اسلامی جان خود را تقدیم انقلاب و مردم و رهبر عزیزمان کرد.

قاسم سلیمانی قهرمان ملی مردم ایران و الگوی تمامی جوانان و عاشقان انقلاب و رهبر بوده و خواهد بود.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت
«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان سابق سپاه هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «سپهبد قاسم سلیمانی به جمع برادران شهیدش پیوست، ولی انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت.»

ولایتی: آمریکا و مزدورانش عواقب این جنایت تروریستی را خواهند پرداخت
«علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل نیز در پیام تسلیت خود گفت: «شهادت سردار قاسم سلیمانی که بسیاری از پیروزی‌های خود را مدیون رشادت‌های او هستیم، جان تازه‌ای را در جبهه مقاومت ایجاد خواهد کرد و آمریکایی‌ها و ایادی آنان عواقب این جنایت تروریستی را پرداخت خواهند کرد.»

در ادامه این پیام آمده است: «جبهه مقاومت که توانست در تمام این سال‌ها با تدابیر مقام معظم رهبری، رشادت‌ها و مجاهدت‌های سردار سلیمانی و فرماندهان عالی جبهه مقاومت، مدافعان حرم و با پشتیبانی ملت بزرگ ایران و مردم مظلوم منطقه، توطئه شوم دشمنان در تضعیف و تجزیه کشور‌های اسلامی را از بین ببرد، بار دیگر انتقام این جنایت را خواهند گرفت.»

وزیر ارشاد: آمریکایی‌ها اکسیر شهادت را درک نکرده‌اند
«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیام تسلیت خود نوشت: «سردار سلیمانی نماد عزت ایران و مالک اشتر رهبری بود. شهادت‌ش سوزناک و اندوه فقدانش فراموش‌نشدنی است. اما ذرات خون مطهر او جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد. آمریکایی‌ها اکسیر شهادت را درک نکرده‌اند.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سردار سلیمانی نماد مبارزه با نظام سلطه بود
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی، شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: سردار سپهبد قاسم سلیمانی خود را سرباز ولایت می‌دانست و همواره نگاهش به افق نگاه رهبری الهی جمهوری اسلامی بود، ایشان نه یک روز و چند روز بلکه در دوره زمانی طولانی صداقت و سلامت، مجاهدت خستگی ناپذیر همراه با درایت و تدبیر مؤمنانه و مقاومت و پایداری در راه خدا را به ظهور رساند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این پیام تاکید کرد: سردار سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی بود که هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مسلمین و مظلومین جهان در سر نداشت و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی بود که زندگی را در مسیر مبارزه با ظالمان و دفاع از مظلومان اختصاص داده بود و الحق مصداق تمام عیار پیروی از اسلام ناب محمدی بود.

محمدرضا عارف: خون شهیدان راه حق ملت مومن ما را راسختر و مقاومتر می‌سازد.
سردمداران آمریکا و استکبار که با وجود لاف زنی‌های ضد تروریستی خود به امید آن نشسته‌اند که تروریست‌های مزدورشان در ایران اسلامی با شهید کردن مردان استوار و مقاوم انقلاب راه تسلط بر ایران اسلامی را هموار کنند، بدانند که خون شهیدان راه حق ملت مومن ما را راسختر و مقاومتر می‌سازد.

حسین علایی: باید انتظار دیوانگی‌های بیشتری از آمریکا داشت
«حسین علایی» از فرماندهان اسبق سپاه پاسداران گفت: ترور سردار سلیمانی به همراه حمله آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی در مرز‌های عراق و سوریه نشان داد که آمریکا از قدرت گرفتن مردم عراق در نزدیکی مرز‌های اسرائیل به شدت نگران است و نفوذ خود در عراق را با وجود سازمان‌هایی همچون حشدالشعبی خاتمه یافته تلقی می‌کند.

وی افزود: گرچه با چنین ترور وحشتناکی به طور طبیعی تنش‌ها در منطقه بالا خواهد گرفت و در نهایت منجر به خروج ارتش آمریکا از عراق خواهد شد، ولی باید انتظار دیوانگی‌های بیشتری را از آمریکا داشت. آمریکا ممکن است ترور‌ها و حملات بیشتری را در دستور کار خود داشته باشد که دولت عراق و مردم ایران و لبنانی‌ها و سایر ساکنین منطقه باید مراقب آن‌ها باشند.

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی
شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای با تبریک و تسلیت شهادت فرمانده معزز سپاه قدس، تاکید کرد: «نام قاسم سلیمانی به عنوان یک چهره بی نظیر در تاریخ ایران باقی خواهد ماند. او در حیاتش نقش راهبردی در امنیت کشورمان داشت و ایران زمین و جبهه مقاومت مدیون فداکاری‌های اوست. او بدون شک با شهادتش نیز یک تحول راهبردی را در منطقه ما رقم خواهد زد.»

این بیانیه می‌افزاید: «سردار سلیمانی اعتماد به نفس را به مردم ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و همه مبارزین بخشید تا از حقوق خود دربرابر تجاوز بیگانگان دفاع کنند. نام قاسم سلیمانی به عنوان یک چهره بی نظیر در تاریخ ایران باقی خواهد ماند. او در حیاتش نقش راهبردی در امنیت کشورمان داشت و ایران زمین و جبهه مقاومت مدیون فداکاری‌های اوست. او بدون شک با شهادتش نیز یک تحول راهبردی را در منطقه ما رقم خواهد زد.»

«محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید سرافراز سردار حاج قاسم سلیمانی فراتر از جناح‌ها، نام‌ها و طیف‌های سیاسی محبوب همه بود. ملت ایران با وحدت و همبستگی خود انتقام شهادت او را از متجاوزان آمریکایی خواهد گرفت.

« محمد مخبر» رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) گفت: به طور قطع غیر از شهادت هیچ سرنوشتی سزاوار فرزندان امام خمینی نیست و حاج قاسم و ابومهدی المهندس عزیزِ ما به آرزوی خود رسیدند.

وی افزود: بی تردید انتقام سخت وعده داده شده محقق خواهد شد و آرمان این دو شهید عزیز بزودی محقق خواهد شد.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام تسلیت خود نوشت: شهادت این سردار پرافتخار اسلام که سال‌ها در میدان‌های مبارزه با تروریست‌ها مجاهدتی مخلصانه و شجاعانه داشت، جبهه مقاومت را در منطقه و جهان مقاوم‌تر خواهد کرد تا این مسیر را هموارتر طی کند و به فرموده رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای؛ «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند.»

بامداد امروز جمعه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگرد‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.
در پی این اقدام تروریستی حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
وزارت امور خارجه هم با صدور بیانیه‌ای این اقدام تروریستی رژیم آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد. سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم با تسلیت شهادت غرورآفرین سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: از ساعاتی دیگر جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان شد، برگزار می‌شود.

نظر شما