شناسهٔ خبر: 37343294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طی نامه‌ای عنوان شد

کارگران شرکت خودروسازی ارگ جدید بم، هر ماه بعد پایان قراردادشان، نگران اخراج هستند

قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی شهرستان بم در نامه‌ای نوشت: تمام کارگران شاغل در صنایع خودروسازی ارگ جدید بم هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران اخراج هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی شهرستان بم خطاب به نماینده شرق استان کرمان در خصوص تخلفات و اخراج کارگران شرکت‌های خودروساز ارگ جدید بم نوشت: تمام کارگران شاغل در صنایع خودروسازی ارگ جدید بم هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران اخراج هستند. 

متن کامل نامه به شرح زیر است:

«مسئولان توجّه داده بشوند به مسائل مربوط به کارگران، رفع مشکلات محیط‌های کارگری و جامعه‌ی کارگری. مشکلاتی وجود دارد؛ مسئله‌ی تعویقها، اخراجها، مسئله‌ی معیشت و امثال اینها؛ این‌ها چیز‌هایی است که در سطح کشور و در میان جامعه‌ی کارگری وجود دارد و مشکلات کارگران است. مسئولین همّتشان را بیش از پیش به این مسائل متوجّه کنند.»
"بیانات رهبری در دیدار با جمعی از کارگران سراسر کشور ۹/۲/۱۳۹۴"

جناب آقای مهندس نیکزادی، نماینده محترم مردم شریف شرق استان کرمان

سلام علیکم.

بر اساس گفتمان انقلابی امامین انقلاب اسلامی، کار و کارگر تعیین کنندگی خاصی در تعالی و پیشرفت نظام اسلامی داشته و با توجه جایگاه رفیع کار و کارگر در اسلام لازم است تا عموم مسئولین و سران سه قوه به پیگیری مطالبات این قشر از جامعه مبادرت ورزند. دولت نیز باید بر طبق وظایفی که برعهده دارد و با استفاده از ابزار‌هایی که منحصرا آن‌ها را داراست مشکلات جامعه کارگری را جست و جو کرده و درصدد پاسخگویی و ارتقای جایگاه شغلی و رفاهی کارگران برآید.

اکنون که ملت شریف و آگاه ایران با صبوری، اوضاع نامناسب اقتصادی و معیشتی را تحمل می‌کند. ملتی که این انقلاب را به ثمر رسانده و هم چنان در راه دفاع از انقلاب اسلامی و نظام مردمی برخاسته از آن پای می‌فشارند و ایستادگی می‌کنند. امروزه ما در حالی به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم که وضعیت معیشت، حرمت و جایگاه اقشاری از مردم که در اندیشه بنیانگذار انقلاب بازوان توانمند پیشرفت کشور نامیده می‌شوند با اصول و اهداف اولیه آن فاصله‌ای بسیار دارد.

اخراج بی ضابطه کارگران شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم هر چند گاهی به بهانه‌های مختلف من جمله عدم تامین قطعات تولیدی و نوسانات نرخ ارز امنیت شغلی کارگران خودروسازی ارگ جدید را با تهدیدات جدی مواجه کرده است.

تخلفات شرکت‌های خودروساز ارگ جدید بم، اعم از انعقاد قرارداد‌های ۲۸ روزه با ساعت کاری کمتر از ۸ ساعت در روز، توسط شرکت‌های خودروساز ارگ جدید و تضییع حق کارگران به صورت‌های مختلف از اخراج تا مرخصی‌های اجباری و اجبار به کار در تعطیلات رسمی کشور بر کسی پوشیده نیست. اما آنچه جای سوال دارد این است که چرا مسئولان شهرستان و نهاد‌های مسئول هیچ اقدام جدی را انجام نداده اند و کماکان این کارگران هستند که باید همیشه مظلوم واقع شوند.

شما به عنوان نماینده مردم شرق استان برای جلوگیری از رکود تولید و معضل اجتماعی انسانی به لحاظ بیکار شدن کارگران و نیز حفظ امنیت موجود باید در این زمینه چاره‌اندیشی می‌کردید و تمام تلاش خود را انجام می‌دادید، اما متاسفانه اقدام جدی برای رفع مشکل قشر محروم جامعه کارگری صورت نگرفته است.

شما و برخی مسئولین شهرستان در صحبت‌های خود ادعا دارید که خودروساز‌ها و قطعه‌ساز‌ها با سرمایه‌گذاری در این منطقه محروم اشتغالزایی خوبی فراهم کرده‌اند و انگار فراموش کرده اید که این شرکت‌ها فقط مونتاژ کار بوده اند و بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری و عدم تکیه به توان داخلی کشور فعالیت می‌نمایند.

تمام کارگران شاغل در صنایع خودروسازی ارگ جدید بم هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران اخراج هستند. در عین حال تعدیل نیروی بر دوش دولت هزینه‌های اجتماعی تحمیل می‌کند؛ لذا باید شرکت‌های خودروسازی منطقه ویژه ارگ جدید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فعال بمانند و ادامه فعالیت این شرکت‌ها باید ضابطه‌مند و با حفظ شان و جایگاه والای کارگران عزیز باشد چیزی که در حوزه فعالیت مدیران این شرکت‌ها جایش کمرنگ است.

در میان قواعد و قانون‌های حاکم بر صنعت خودروسازی کشور نیز نکاتی نهفته است. آیا در طول این سال‌ها به سمت داخلی‌سازی، توسعه محصول و پلتفرم، افزایش کیفیت و. رفته‌اند؟ یا بستر و زیرساخت قوانین به‌گونه‌ایست که صنعت خودروسازی ما –اعم از دولتی و خصوصی- را به مونتاژکاری صرف سوق میدهد. این وابستگی به شرکت‌های خارجی باعث شده است تا با نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه آمریکا تمام صنعت خودروسازی رو به ورشکستگی رود. از جمله نقد‌هایی که می‌توان به قواعد و قوانین در سال‌های اخیر وارد کرد، سازوکار نامناسب تشویق خودروسازان به داخلی‌سازی قطعات است؛ مثلا شیوه حمایت نباید به گونه‌ای باشد که هر چه عمق داخلی‌سازی بیشتر بشود، نرخ افزایش حمایت از داخلی‌سازی کاهش یابد؛ لذا شما نماینده محترم می‌خواهیم مطالبه جدی در جهت رفع مشکلات اساسی صنعت خودرو و حل مشکلات تامین ارز این صنعتگران در مجلس شورای اسلامی داشته باشید و نتایج آن را به گوش مردم برسانید.

در اینجا لازم می‌دانیم جمله‌ای را از امام راحلمان در احقاق حقوق کارگران یادآور شویم «کارگران ما، چه طبقه دهقان و چه طبقه کارگران سایر کارخانه‌ها و سایر جاها، تمام اعمالی که، تمام چیز‌هایی که در کشور هست، برکاتی که در کشور هست مرهون وجود آنهاست و لهذا آن‌ها بر همه مقدمند.» در این خصوص لازم است همه مسئولین شهرستان، استانی و کشوری از نماینده محترم مردم شرق استان، استاندار محترم کرمان، وزیر محترم صمت تا قوه قضائیه نسبت به پیگیری مطالبات مستضعفین و کارگران شرق استان کرمان اهتمامی جدی داشته و با جدیت درمسیر رفع مسائل آنان گام بردارند تا نشان دهند مسئولان جمهوری اسلامی همواره خود را خدمتگزار اقشار مستضعف می‌دانند.

در پایان قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی شهرستان بم، بر خود لازم میداند ضمن یادآوری و تذکر به رعایت قوانین مربوط به حمایت از کارگران به مسئولین و سهامداران محترم کارخانه‌های خودروسازی ارگ جدید، به مسئولین ذی ربط من جمله استانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، مراجع قضایی استان و سایر نهاد‌ها و ارگان‌های ذی ربط متذکر می‌شویم که ضمن به کارگیری نهایت تلاش و دقت لازم در راستای رعایت قوانین کار و بند بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مسئله مذکور، در انجام وظیفه خود در قبال احقاق حقوق کارگران ارگ جدید بم، بدون هیچ گونه کوتاهی و اغماض اقدام کنند. لکن اگر چنانچه پیگیری لازم از جانب مسئولین استانی به نحو مطلوب صورت نگیرد ما دانشجویان بالاجبار، شخصا موضوع را از طریق مراجع بالاتر و کشوری من جمله سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهیم نمود.

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن
بسیج دانشجویی شهرستان بم

نظر شما