شناسهٔ خبر: 37340298 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جهانگیری در مراسم بزرگداشت روز پرستار:

آمریکا درباره تحریم دارو دروغ می‌گوید

گروه سلامت ــ معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز پرستار با اشاره به مشکلات کشور و بحث تحریم دارو، از جامعه پزشکی و پرستاری تجلیل کرد و وعده رسیدگی به مشکلات این قشر را داد.

صاحب‌خبر -

آمریکا درباره تحریم دارو دروغ می‌گویدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم روز پرستار که صبح امروز، 12 دی، در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه پرستاران مرهم زخم و درد همنوعان هستند، گفت: پرستار سنگ صبور و گوش شنوا برای بیماران و رنج‌دیدگان تلقی می‌شود. جامعه پرستاری نزد ملت، مسئولان و نزد خداوند جایگاه بسیار والایی دارد. همه به پرستار از منظر فداکاری، عبادت و دیگرخواهی نگاه می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه پرستاران در تاریخ جزء انسان‌های شایسته‌ای هستند، ابراز کرد: ضرورت دارد در شأن پرستاران به مطالبات آنها توجه کنیم و متناسب با جایگاه پرستاری، خواسته‌های آنها را پیگیری کنیم و انجام دهیم.

جهانگیری ادامه داد: رئیس‌جمهور و هیئت وزیران همه می‌دانند که شما پرستاران کشور مطالبه‌های مختلفی دارید که به موقع انجام نشده است. آگاه هستیم که بار مسئولیت چند بیمار برعهده یک پرستار و تعداد پرستاران خیلی کمتر از استانداردهای بین‌المللی و داخلی است. سخنانی که وزیر بهداشت در رابطه با مطالبات پرستاری بیان کرد، مورد قبول مجموعه دولت است و تلاش می‌کنیم در اسرع وقت دغدغه‌های پرستاران را رفع کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای ما درمان مهم است، گفت: باید خواسته‌های کسانی  که در این بخش خدمت می‌کنند مورد توجه قرار گیرد تا مسائل مردم حل شود.

وی افزود: هر حکومت و دولتی در هر نقطه‌ای از دنیا با مسائل پیش‌بینی نشده مواجه می‌شود و دولت‌ها وقتی بودجه را می‌بندند و برنامه پنج‌ساله را تصویب می‌کنند، یعنی طبق پیش‌بینی این کار را می‌کنند. حتی در بودجه سالانه گاهی اوقات ردیف‌های هزینه‌های پیش‌بینی نشده نیز اختصاص می‌یابد، اما گاه اتفاقاتی رخ می‌دهد که کسی فکر آن را نمی‌کند. مانند زلزله کرمانشاه و سیلی که در چند استان رخ داد. هیچ وقت فکر نمی‌کردیم کشورهای اطراف ما هر کدام با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند که همه کشورها را تحت تأثیر قرار دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در سال ۹۲ به این نتیجه رسیدیم که اصلی‌ترین اولویت دولت، تعامل با دنیا، حل مسئله هسته‌ای، کنترل تورم و اجرای طرح تحول سلامت است و به سرعت توانستیم در این مسائل به نتیجه برسیم. وقتی با شش کشور توافق می‌کنیم و یک کشور زورگو آن را بر هم می‌زند، حتماً مشکلاتی پیش می‌آید. آمریکا ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و از برجام خارج شد. در نتیجه منابع اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار گرفت.

جهانگیری یادآور شد: حداقل ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور هر ساله تحت تأثیر این جریانات قرار گرفت و صادرات و واردات ایران، که نیاز اقتصاد کشور است، با موانعی مواجه شد. با تمام این مشکلات در ۹ ماهه اول سال جاری حجم مبادلات بیش از ۷۰ میلیارد دلار بود. باید از تلاش جامعه پزشکی و پرستاری کشور که در چنین شرایطی که اجازه ندادند مردم دچار آسیب شوند تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست، تأکید کرد: برای خرید دارو به پول نفت نیاز است. از طرف دیگر، سیستم بانکی را از انتقال پول منع کرده‌اند.

جهانگیری در رابطه با وضعیت طرح تحول سلامت نیز گفت: طرح تحول سلامت در آغاز کار دولت به عنوان یک رویکرد مهم در دستور کار قرار گرفت. این طرح یکی از آرمان‌های نظام و به دنبال ایجاد عدالت در سلامت است و توانست دغدغه‌های درمان در روستاها و شهرها را از بین ببرد.

وی با‌ تأکید بر اینکه طرح تحول سلامت با رویکرد عدالت در سلامت دنبال می‌شود، گفت: در بودجه سال ۹۹ بیش از ۱۴ درصد از سهم بودجه به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

نظر شما