شناسهٔ خبر: 37332967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

وحیدی: آخرین جلسه بررسی CFT برگزار شد/ FATF از نظر سازمان ملل موضوعیت ندارد

صاحب‌خبر -

گفتگوبه گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد وحیدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی ماه نتایج بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشریح کرد.

وحیدی با اشاره به اینکه زمان اظهارنظر پیرامون پالرمو در مجمع یک سال است و این مدت به پایان رسیده است گفت: جواب هایی که به سوالات مجمع از سوی دولت رسید، در فاصله نزدیک به انقضای مدت طبیعی بود لذا این مدت به پایان رسیده است و مجمع نتوانست جواب های دولت را در وقت مقرر بدهد.

او با اشاره به اینکه وقت قانونی در مجمع تمام شده است اظهار کرد: در خصوص لایحه سی اف تی بررسی های مفصلی صورت گرفت و آخرین جلسه آن امروز برگزار شد و توضیحات از دستگاه های مربوطه از دولت و مجلس کفایت لازم را نداشت و لذا موضوع به جلسه دیگری موکول شد .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اشکالاتی که شورای نگهبان به مجلس اعلام کرده براساس قانون اساسی است گفت: شورای نگهبان اشکال قانون اساسی گرفته است و لذا این اشکال مربوط به تعارض بین مجلس و شورای نگهبان است و این اشکال را مجمع گرفته بود، اگر مجلس اصرار کند براساس قانون اساسی موضوع به مجمع می رود، الان اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است به همین دلیل به مجمع موضوع ارجاع شده و مجلس بر مصوبه خود اصرار دارد.

او با اشاره به اینکه در خصوص پالرمو بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود دارد ادامه داد : به شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی اشکال گرفتیم و باید در مجمع رسیدگی شود.

وحیدی با بیان اینکه این دو لایحه مربوط به ۲۰ سال پیش است گفت: دولت ها و مجالس مختلف بنا به دلایلی به این لوایح نپیوستند، در این ۲۰ سال اتفاق خاصی نیفتاده است و جمهوری اسلامی به این دو کنوانسیون نپیوست، در اف ای تی اف مکلف شدیم تا به این دو کنوانسیون بپیوندیم ، این دو بحث از حیث سازمان ملل موضوعیت ندارد ، عزیزانی که قبول کردند پیرامون اف ای تی اف تعهد بدهند باید بگویند براساس کدام مصوبه قبول کردند، این مصوبات باید به تایید سازمان امنیت ملی و مجلس شوای اسلامی برسد زیرا تعهد بین المللی است که هیچ وقت در هیچ کجا مصوب نشده است.

او با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک به تصویب جایی نرسیده است گفت:  خودمان با اف ای تی اف  این موضوع را امضا کرده ایم و بعد شروع به اجرا کردیم که به تصویب هیچ یک از مراجع قانونی نرسیده است ، ارگان ها و سازمان ها  باید راجع به موضوع نظر بدهند این در حالی است که توجهی به مسئله نداشته اند.

وحیدی با اشاره به اینکه مسیر پیش رو غلط بوده و حتماً باید در شورای امنیت و مجلس مطرح می شد گفت این موضوع تعهدی المللی است، این تعهد حتماً باید در مراجع قانونی تصویب می شد متاسفانه از ابتدا مسیر  را  اشتباه طی کرده ایم.

او با اشاره به اینکه برنامه مشترک چهل و یک بند دارد گفت: دو بند آن کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی است خاطرنشان کرد: ۳۹ بند دیگر آن مربوط به موضوعات دیگر می‌شود لذا جمهوری اسلامی ایران یعنی دوستان در دولت مسیر کارشان را با اف‌ای تی اف ادامه دادند و ۳۹ بند را جلو می‌برند، تا الان پاسخ روشنی از مجموعه دبیرخانه اف‌ای تی اف به دوستان داده نشده و مرتبا لحن آن‌ها در مقابل اقدام دوستان ما تند‌تر شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه همه این ۳۹ بند اقدام در اختیار دولت است گفت: آن‌ها پنج اقدام ما را پذیرفته اند لذا برخوردی ساختاری دارند، قبل از سال ۲۰۱۶ غیر همکار بودیم با اقدامات مقابله‌ای و به مدت هفت سال و از ۲۰۱۶غیر همکار با ریسک بالا شدیم، البته در همان جا بخشی از اقدامات مقابله‌ای پیش بینی شد، یعنی ظاهرا ما را غیر همکار با ریسک بالا کردند.

او با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۶ اقدامات به صورت مقابله‌ای بود گفت: در دولت نهم و دهم و سه سال هم در دولت یازدهم اقدامات به صورت مقابله‌ای بود لذا کنترل قیمت ارز در دولت یازدهم در زمانی اتفاق افتاد که اقدامات به صورت مقابله‌ای بود یعنی در بدترین وضعیت قرار داشتیم، طرح تحول سلامت جزو بزرگترین طرح‌های دولت بود که در دوره اقدامات مقابله‌ای اتفاق افتاد، حجم پیشی گرفتن صادرات در واردات در این ایام صورت گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه از زمانی که از همکار با اقدامات مقابله‌ای به غیر همکار با ریسک بالا تقلیل پیدا کردیم هیچ تغییر معناداری صورت نگرفته است ادامه داد:، اما زمانی که از لیست اقدامات مقابله‌ای خارج می‌شویم و به لیست با ریسک بالا وارد می‌شویم، قیمت ارز افزایش یافت و تورم بیشتر و اوضاع بدتر شد پس نتیجه می‌گیریم که اثرات بد اقتصادی نتیجه تحریم است و به FATF ارتباطی ندارد.

او عنوان کرد: این ادعا که اگر وارد لیست اقدامات مقابله‌ای شویم اوضاع اقتصادی به هم می‌ریزد و قیمت ارز سرسام آور افزایش می‌یابد، ادعای بدون پشتوانه و نادرست است، زیرا قبلاً ۷ سال با این وضعیت زندگی کردیم و بیشترین صادرات ما در دوره‌ای اتفاق افتاد که در لیست اقدامات مقابله‌ای بودیم لذا باید واقعیت را به مردم بگوییم، در حال حاضر ظاهراً در لیست اقدامات مقابله‌ای نیستیم، اما در واقع هستیم و اقدامات شدید مراقبتی و کنترلی بر روی ما در حال انجام است.

وحیدی با اشاره به اینکه روسیه و چین و بقیه کشور‌ها در همان دوره‌ای که در لیست اقدامات مقابله‌ای بودیم با ما همکاری بانکی داشتند گفت: باید از فرصت تحریم استفاده کنیم، باید پیمان‌های پولی دو جانبه را توسعه و تهاتر انجام دهیم و مسیر تحریم‌های ظالمانه را با ابتکارات جدید پشت سر بگذاریم و اکنون هم در حال انجام آن هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه علت همکاری نکردن برخی بانک‌ها با کشور ما FATF نیست بلکه تحریم امریکا است خاطر نشان کرد: دشمن نباید از تراکنش‌های مالی ما مطلع شود، در تحریم و فشار حداکثری هستیم بنابراین نباید مسیر‌های دور زدن تحریم‌ها را افشا و شفاف کنیم.

او ادامه داد: آمریکا نقش اصلی را در اداره FATF دارد و این گروه حدود ۲۳۹ شاخص ارزیابی دارد بنابراین اینکه برخی‌ها می‌گویند اطلاعات مالی را به FATF نمی‌دهیم چنین چیزی شدنی نیست، اگر بناست به معاهده‌ای عمل نکنیم چرا به آن بپیوندیم.

وحیدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به بسیاری از تعهدات خود عمل نکردند با اینکه امریکا عضو FATF است، برخی‌ها می‌گویند که پس از پیوستن کامل به FATF در صورت بدعهدی آن‌ها از آن خارج می‌شویم.

او گفت: بعضی در این فکر هستند که FATF دستگاه فنی و اقتصادی است در حالی که ماهیت سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی دارد که وضعیت کنونی ما دلیل بر این مسئله است لذا شرایط کنونی ما در FATF نشان می‌دهد که در وضعیت اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی با ما برخورد می‌شود و گرنه هیچ دلیلی ندارد که در این موقعیت باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در یکی از بند‌های FATF موضوع پرداختن به تهدید‌های دیگر هم وجود دارد گفت: FATF در ابتدا با موضوع مقابله با پولشویی تشکیل شد و سپس موضوع مقابله با تروریسم و بعد از آن اشاعه هسته‌ای را اضافه و سایر تهدیدات را قید کردند.

وحیدی با بیان اینکه هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد که خودمان را وابسته کنیم ادامه داد: هر زمان باید منتظر باشیم تا اعضای FATF تصمیم بگیرند که ما چه کاری انجام دهیم یعنی خودمان را به آینده‌ای بسیار مبهم بسپاریم.

انتهای پیام/

نظر شما