شناسهٔ خبر: 37326358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما مطرح شد

مجمع از برخی پاسخ‌های دولت درباره FATF قانع نشد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت: پاسخ دولت به برخی پرسش‌های ۱۱ گانه اعضای مجمع درباره FATF قانع کننده نبود و درون آن پاسخ‌ها دو سه ابهام وجود دارد که در جلسه آینده به دقت تعیین می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

آقای محسن رضایی در حاشیه جلسه امروز مجمع در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: پاسخ دولت به برخی پرسش‌های ۱۱ گانه اعضای مجمع درباره FATF قانع کننده نبود و درون آن پاسخ‌ها دو سه ابهام وجود دارد که در جلسه آینده کمیسیون مشترک به دقت تعیین می‌کنیم که پرسش‌ها و ابهامات جدید در این باره شامل چه مواردی است.

وی، افزود: در جلسه آینده این کمیسیون پس از مشخص کردن پرسش‌های جدید آن را در اختیار وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و امور خارجه قرار می‌دهیم تا به آن پاسخ دهند و حتی اگر نیاز است از تجربه کشور‌های دوست برای کسب اطلاع در این باره استفاده شود.

آقای رضایی گفت: در جلسه امروز حتی بحث شد که برخی سیستم‌های داخلی مانند سیستم‌های مربوط به تراکنش‌های بانکی ممکن است آموزش‌های لازم را ندیده باشند که در صورت پیوستن ایران به FATF ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند بنابراین مقرر شد تمام این ابعاد مشخص و پس از دسته بندی در اختیار دولت قرار داده شود و دولت هم با همه تلاش به پرسش‌ها و ابهامات پاسخ دهد تا مجمع بهتر بتواند تصمیم بگیرد.

<div id="video-display-embed-code_4347167"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2610588/4347167?width=350&height=250"></script></div>

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه حتی اگر گروه اقدام مالی، تضمین‌های لازم را برای صیانت از حقوق و اطلاعات ایران بدهد آیا این ضمانت‌ها قابل اعتماد و اتکا خواهد بود؟ افزود: در جلسه امروز همه اعضا که در چند گروه، دیدگاه‌های متفاوتی درباره پیامد پیوستن به FATF دارند به نتیجه واحدی رسیدند و پذیرفتند که اگر به پرسش‌ها و ابهامات پاسخ داده نشود درباره هیچ یک از سناریو‌ها نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمی‌شود در تاریکی تیر انداخت، تاکید کرد: باید فضا کاملاً روشن شود، زیرا تجارب دیپلماسی ایران در ۴۰ سال گذشته اثبات کرده است که سعی مان این باشد که با چشم باز حرکت کنیم.

وی با اشاره به تعامل و همکاری جمهوری اسلامی با جامعه بین المللی افزود: اگر ایران نمی‌خواست همکاری کند و تعامل بین المللی را قبول نداشت بحث دیگری بود، اما اکنون که تعامل می‌کنیم چرا باید شتابزدگی صورت گیرد و مسائل ناشناخته ایجاد شود که همه اعضا نتوانند رای دهند.

آقای رضایی گفت: چون موضوع پیوستن به این کنوانسیون‌ها، موضوع اختلافی شورای نگهبان با مجلس شورای اسلامی است، تصویب آن به دو سوم آرا نیاز دارد بنابراین همه اعضا با دیدگاه‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که پرسش‌ها و ابهامات را دوباره در اختیار دولت قرار دهیم و پاسخ دولت را دریافت کنیم به همین علت بررسی‌ها ادامه خواهد یافت.

<div id="video-display-embed-code_4347165"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2610588/4347165?width=350&height=250"></script></div>

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در جلسات بعدی کمیسیون مشترک مجمع چقدر به بررسی‌های بیشتر نیاز است و چه زمان بالاخره در این باره به نتیجه خواهید رسید؟ افزود: قرار شد جلسه کمیسیون مشترک هفته آینده برگزار شود و در آن جلسه بهتر می‌توانیم آینده را ترسیم کنیم، اما اکنون با توجه به اینکه هنوز تعداد پرسش‌ها و ابهامات را مشخص نکرده ایم در جلسه هفته آینده درباره ابهامات و پرسش‌ها گفتگو خواهیم کرد و آن را به دقت مشخص می‌کنیم.

آقای رضایی گفت: البته قبلاً ۱۱ پرسش مطرح بود که دولت به آن پاسخ داد، اما پاسخ برخی پرسش‌ها قانع کننده نبود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره اعمال فشار بر مجمع برای موافقت با پیوستن به FATF و ارعاب مردم از قرار گرفتن احتمالی نام ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی افزود: مجمع، چون باید کار کارشناسی انجام دهد از هر نوع انتقاد، پیشنهاد و راهکار استقبال می‌کند، اما اینکه به طور برنامه ریزی و حساب شده حجم انبوهی از نگرانی‌ها را در کشور مطرح و دل مردم و صاحبان کسب و کار را خالی کنند کار درستی نیست و توصیه می‌کنیم این کار را نکنند و بگذارند آرامش بر جامعه حاکم باشد.

آقای رضایی اصطلاح لیست سیاه را اشتباه دانست و گفت: این اصطلاح مفهومی غیر حقوقی، غیر فنی و ژورنالیستی است و عنوان دقیق آن عمل متقابل است که ما ۷ سال با آن مواجه بودیم و تجربه داریم، ما محدوده این موضوع و آسیب هایش را می‌شناسیم و در پی آن هستیم که راهکار‌هایی بیابیم که بتوانیم بیشترین منفعت را از تعاملات بین المللی ببریم.

وی افزود: بر این اساس اگر کسانی هستند که پیشنهاد، راهکار یا نقد منصفانه دارند استقبال می‌کنیم، اما ایجاد هیاهو و دل صاحبان کسب و کار را خالی کردن، خلاف مصالح ملی، عقلانیت اجتماعی و نخبگی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: افکار عمومی باید درست ساخته شود نه به صورت سراب و فریب گونه؛ از این باب از همه تقاضا داریم که اگر پیشنهاد و راهکاری دارند به مجمع ارائه کنند، اگر افراد نقدی دارند منصفانه بیایند بحث و گفتگو کنند، اما از فضاسازی بپرهیزند که این به مصلحت کشور و هیچ فرد و گروهی نیست.

<div id="video-display-embed-code_4347169"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2610588/4347169?width=350&height=250"></script></div>

 خواست مجمع؛ پاسخ به ابهامات FATF 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جلسه امروز کمیسیون مشترک مجمع از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه خواستیم به پرسش‌ها و ابهامات اعضا درباره پیوستن به fatf پاسخ دهند.

وی با تاکید بر پاسخگویی مستند به پرسش‌ها و ابهامات باقی مانده برای اعضا در خصوص پیوستن به این معاهده افزود: حتی اگر لازم است با کمک دبیرخانه یا شورای fatf به پرسش‌های اعضا پاسخ دهند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: به همین علت در جلسه امروز رای گیری نشد و مقرر شد بررسی‌ها ادامه یابد.

<div id="video-display-embed-code_4346809"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2610588/4346809?width=350&height=250"></script></div>

آقای رضایی افزود: هر چه زودتر به پرسش‌ها و ابهامات پاسخ داده شود بهتر می‌توانیم این موضوع را در دستور مجمع مطرح کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جلسه امروز گزارش اولیه کمیسیون مشترک هم به صحن مجمع ارائه شد و در جلسه مجمع، این گزارش را شنیدند و تقریبا همه اعضا قبول داشتند که فعلا باید بررسی‌ها ادامه یابد.

این خبر تکمیل می‌شود.

نظر شما