شناسهٔ خبر: 37326342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

نقدی به جلسات عمومی رهبر انقلاب

صاحب‌خبر -

سلمان کدیور، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

به عنوان یک فعال سیاسی اجتماعی همیشه نقدی جدی به جلسات عمومی رهبر انقلاب داشته ام. و اعتقاد دارم این جلسات نمی تواند همه اقشار مردم را نمایندگی کند.

اولین و مهمترین نقدم این است که چرا در این جلسات، از نظرات #مخالفین و #منتقدین_نظام یا حضور قشر خاکستری استفاده نمی شود، و مدافع و حامی نظام بودن، شرط راه یافتن به این جلسات است.

مثلا در دیدارهای دانشجویی که بنده سال ها با آن سروکار داشته ام، اینطور نیست که هر شخصی، بنا بر فقط دانشجو بودن بتواند خودش را به جلسه برساند. به این شکل که به تعداد ظرفیت مکان، کارت جلسه تهیه شده و به تشکل ها که غالبا حزب الهی هستند داده می شود و تشکل ها به اعضا بنا بر روش فیلتراسیون داخلی خودشان سهمیه می دهند.

حالا بگذریم از سانسور متن ها توسط خود دانشجویان و اشاره نکردن به مشکلات عمیق جامعه با عذر مکدر شدن رهبری، یا دعواها و رقابت های پیدا و پنهانی که سر مجری و سخنران شدن و صف اول نشستن همیشه وجود داشته متاسفانه.

دیدارهای عمومی تر از این پیچیده تر است. مثلا دیدار با اهالی فلان شهر یا استان، به این نحو نیست که اهالی جغرافیایی آن منطقه، هرکس اراده کرد، بقچه اش را زیر بغلش بزند و راه بیفتد و برسد به حسینیه امام خمینی، خیر. مثل همیشه باید کارت مخصوص داشته باشید. کارتی که به مثابه یک #رانت فقط در اختیار پایگاه های بسیج، سپاه، هیئات مذهبی و نهادهای دولتی دیگر است و آنها هم این مجوز را به افراد خاص مجموعه خودشان می دهند.

دیدار با شعرا همینطور و هر ساله اعتراضات زیادی را متوجه متولیان برگزاری آن می کند. از آن بدتر آنکه شعرها توسط برخی شعرای مورد اعتماد متولی جلسه، از قبل فیلتر می شود و هر کس نمی تواند هر شعری را که خواست بخواند.
آنجا هم فقط تیپ شعرای حزب الهی مشهود است.

اینطور می شود که وقتی به عموم مستمعان سخنرانی های رهبری نگاه می‌کنیم غالبا از یک تیپ خاص فکری و سیاسی هستند. همه با ظاهری اصطلاحا مذهبی، چادری و متعلق به یک اردوگاه اجتماعی.

اینطور می شود که به نظر من دیگر جلسه #عمومی نیست، بلکه #اختصاصی است.

بنظرم این نحوه مدیریت جلسات، به رابطه رهبری و مردم، ضربه وارد کرده و باعث شده قشر عظیمی از مردم خاکستری، عملا نادیده و نامحرم انگاشته شوند و آنها امید نداشته باشند که اگر اراده کنند، می توانند با رهبری ارتباط بگیرند.

بعد نوشت:

چند روز پیش که دیدم رهبری پیرامون اهمیت مردم گرایی و ارتباط با همه توده های مردم در سیره رسول الله سخنانی ارائه کردند، بنظرم آمد جای این نقد خالی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما