شناسهٔ خبر: 37309206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

مردم خواستار اخراج آمریکا شدند؛

پاسخ قاطع ملت عراق به توطئه‌های سعودی و آمریکایی

گروه بین الملل

ملت عراق به‌صورت يکپارچه ، خشم خود را عليه ايالات‌متحده آمريکا و آل سعود، به‌عنوان دو بازيگر حامي ايجاد و استمرار بحران امنيت در اين کشور نمايان ساخته است.

صاحب‌خبر -

‌|گروه  بين‌الملل‌|
 ملت عراق به‌صورت يکپارچه ، خشم خود را عليه ايالات‌متحده آمريکا و آل سعود، به‌عنوان دو بازيگر حامي ايجاد و استمرار بحران امنيت در اين کشور نمايان ساخته است. هزاران عراقي صبح ديروز پيکرهاي شهداي حشد الشعبي را تشييع کردند.به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، شرکت‌کنندگان در تشييع پيکر اين شهدا، در منطقه منتهي به محل سفارت آمريکا، اقدام به برپايي چادر کردند.آن‌ها ضمن اعلام برپايي تحصن باز برابر سفارت آمريکا خواهان بسته شدن آن و اخراج نيروهاي آمريکايي از اين کشور شدند.خيل عظيم جمعيت حاضر در مراسم تشييع پيکر شهدا درحالي‌که پرچم‌هاي عراق و 
حشد الشعبي را در دست داشتند از منطقه الجنادريه در حال حرکت به سمت پل معلقي بودند که به مقر سفارت آمريکا منتهي  مي‌شد. 
آن‌ها همچنين هشدار دادند، اگر اعضاي پارلمان عراق خروج نيروهاي آمريکايي را از کشورشان تصويب نکنند، ملت ديگر اجازه ورودشان به پارلمان را نمي‌دهد. آمريکا شامگاه يکشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دي) از حمله به مواضع «کتائب حزب‌الله» (گردان‌هاي حزب‌الله عراق) از شاخه‌هاي سازمان حشد الشعبي در شهرستان «القائم» در استان الانبار يعني يک منطقه مرزي با سوريه خبر داد.  اين حمله با شهادت دست‌کم ۲۸ نفر از نيروهاي حشد الشعبي از جمله يکي از فرماندهان آن و دو معاون وي و معاون منابع فرمانده تيپ ۴۵ و مجروح شدن ۵۱ نفر ديگر همراه بود.مردم، مسئولان و شخصيت‌هاي مختلف عراقي اين اقدام آمريکا در نقض حاکميت ملي و تماميت ارضي عراق را محکوم کردند.همچنين حضار در مراسم تشييع، اقدامات رژيم سعودي در همراهي با سياست‌هاي آمريکا در عراق را نيز محکوم کردند. 
يک منبع امنيتي در منطقه کردستان عراق نيز  از اقدام سفارت آمريکا در بغداد مبني بر انتقال بيش از ۸۰ کارمند خود به شهر اربيل خبر داد.وي در گفت‌وگو با پايگاه خبري «بغداد اليوم» توضيح داد: سفارت آمريکا در پايتخت عراق، شماري از کارمندان خود را به کنسولگري خود در شهر اربيل انتقال داده و اين اقدام به دليل تهديدهاي احتمالي عليه سفارت آمريکا در بغداد، در پي حمله هوايي اخير اين کشور به مقرهاي حشد الشعبي در شهرستان «القائم» در استان «الانبار» صورت گرفت.اين منبع تصريح کرد که کارمندان مذکور، يک‌شنبه‌شب پس از بمباران مواضع حشد الشعبي در الانبار، وارد شهر اربيل شده‌اند.
تيپ‌هاي ۴۵ و ۴۶ حشد الشعبي که  هدف حمله هوايي آمريکا قرار گرفت، متعلق به گردان‌هاي حزب‌الله عراق است که مهم‌ترين نقش در مبارزه با داعش را داشته‌اند. البته تأسيس گردان‌هاي حزب‌الله عراق به قبل از تأسيس حشد الشعبي بازمي‌گردد که بر مبناي فتواي مرجعيت شيعي در سال ۲۰۱۴ و تحت فرماندهي کل نيروهاي مسلح عراق انجام شد. هسته اصلي کتائب حزب‌الله در سال ۲۰۰۷ براي مقاومت در برابر حضور نيروهاي اشغالگر آمريکايي و انگليسي در خاک عراق و دفاع از اماکن مقدس شکل گرفت. نيروهاي ائتلاف بين‌المللي که با مداخله نظامي در عراق جان صدها هزار 
عراقي بي‌گناه را گرفتند و بين مارس ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸ در معرض حملات مجاهدان گردان‌هاي حزب‌الله قرار گرفتند.  تا جايي که در سال ۲۰۰۹  آمريکا اين گروه را  به همراه ابومهدي المهندس از مؤسسان آن‌که هم‌اينک معاون سازمان حشد الشعبي است، در ليست سياه آمريکا قرار داد زيرا محصول فعاليت حزب‌الله عراق در چارچوب گروه‌هاي مقاومت عراقي، خارج شدن اجباري نيروهاي آمريکايي با خسارات سنگيني بود که در عراق متحمل شدند.
 عمليات آزادسازي جرف الصخر (جرف النصر)، شکست حصر آمرلي، آزادسازي تکريت، آزادسازي استان صلاح‌الدين، آزادسازي بيجي و درنهايت آزادسازي فلوجه  (که جهنم آمريکايي‌ها بود ) از مهم‌ترين عمليات‌هايي هستند که اين يگان در آن‌ها مشارکت داشت.به گزارش وبگاه خبري العربي الجديد، در حال حاضر گردان‌هاي حزب‌الله در اکثر استان‌هاي عراق غير از منطقه کردستان عراق فعاليت مي‌کنند و خيلي زود در مناطق آزادشده از چنگ داعش نظير الانبار، موصل، کرکوک و صلاح‌الدين در کنار بغداد و استان‌هاي مرکزي و جنوبي عراق دفاتر و نمايندگي‌هاي خود را افتتاح کردند؛ به گفته منابع، شهر جرف الصخر در استان بابل اتاق عمليات نيروهاي گردان‌هاي حزب‌الله است.حزب‌الله عراق همچنين بيش از يک نهاد رسانه‌اي در اختيار دارد. در کنار شبکه «الاتجاه»، راديوهاي الاتجاه و الکوثر هم متعلق به اين گروه است و همچنين روزنامه «المراقب العراقي» که روزانه از بغداد منتشر مي‌شود؛ دو پايگاه خبري اينترنتي المعلومة و الانصار هم به حزب‌الله تعلق دارد. گردان‌هاي حزب‌الله همچنين نهادهاي آموزشي و فرهنگي نظير «هيئة المساجد والحسينيات» و مرکز مطالعات «الهدف» و مؤسسه «الزينبيات»،  مؤسسه «النخب الأکاديمية» و مؤسسه «السُبل الواضحة» در اختيار دارد. 
کتائب حزب‌الله از سال ۲۰۱۳ هم براي مبارزه با داعش به سوريه اعزام شد؛ اما درباره اين‌که چرا آمريکا نيروهاي حشد الشعبي در القائم را هدف گرفت بايد گفت از زمان بازگشايي رسمي گذرگاه «البوکمال-القائم» ميان عراق و سوريه در مهرماه گذشته ورود نيروهاي حزب‌الله عراق به سوريه تسهيل شده است. اين گذرگاه مرزي از سال ۲۰۱۳ به دنبال حمله داعش به عراق بسته بود و در اواخر سال ۲۰۱۷  اين گذرگاه از گروهک تروريستي داعش پس گرفته شد، اما بازگشايي اين گذرگاه چندين بار به دليل ناتمام بودن امکانات آن به تعويق افتاد.گذرگاه البوکمال در استان «ديرالزور» سوريه در جنوب رود فرات و در دورترين نقطه جنوب شرق سوريه و گذرگاه القائم در استان الانبار، در غرب عراق واقع است که هر دو گذرگاه در  امتداد هم و نقطه مقابل هم هستند.بازگشايي گذرگاه راهبردي «البوکمال ـ القائم» که از اهميت استراتژيک بالايي براي عراق برخوردار است براي آمريکايي‌ها گران تمام شد، زيرا با بازگشايي گذرگاه‌هاي البوکمال-  القائم  و اتصال تهران به دمشق و درياي مديترانه از طريق بغداد ائتلاف سه‌جانبه ميان آن‌ها (محور مقاومت) قوي‌تر شده و  تلاش‌هاي آمريکا به‌ويژه براي تضعيف روابط ميان ايران و عراق يا عراق و سوريه بيش از پيش ناکام مي‌ماند.دومين اهميت گذرگاه «البوکمال –  القائم» در مرز سوريه و عراق، در هموار شدن مسير اعزام نيروهاي حشد الشعبي از پايگاه القائم به داخل خاک سوريه براي مبارزه با تروريسم است؛ علاوه بر اين آزاد بودن گذرگاه از‌ اشغال آمريکا و انگليس، شرايط را براي تحرکات منفي اين دو کشور در مناطق مرزي مذکور سخت‌تر کرده است. به خصوص که آمريکا و رژيم صهيونيستي در طول دو سال اخير بارها به‌ اشکال مختلف از جمله بمباران مواضع سوري و عراقي در اين گذرگاه، سعي در کارشکني براي گشايش آن داشته‌اند.
به گفته کارشناسان و منابع ميداني در عراق، ناامن ماندن استان الانبار طي ماه‌هاي گذشته در دستور کار آمريکا قرار دارد؛ يعني از تيرماه گذشته که عمليات گسترده «ارادة النصر» نيروهاي مسلح عراق (با مشارکت جدي حشد الشعبي) با هدف پاک‌سازي مناطق محصور بين استان‌هاي صلاح‌الدين، نينوا و الانبار تا مرزهاي بين‌المللي عراق و سوريه آغاز شد و تاکنون هفت مرحله از اين عمليات در بخش‌هاي مختلف عراق با موفقيت انجام‌شده و به‌تازگي وارد مرحله هشتم شد و مرحله هشتم نيز از يک‌شنبه ۲۹ دسامبر (۲۰۱۹) در پنج محور آغاز شده است.
روزنامه نيويورک تايمز در يکي از تازه‌ترين تحليل‌ها و گزارش‌هاي خود، اذعان کرده است که حملات نيروهاي آمريکايي عليه حشد الشعبي، بار ديگر منجر به اتحاد ملت عراق در برابر واشنگتن شده است. 

نظر شما