شناسهٔ خبر: 37292424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آیت‌الله سیستانی و احزاب عراقی حمله آمریکا را محکوم کردند

شبیخون پنتاگون به حشد‌الشعبی

صاحب‌خبر -

پایتخت عراق دیروز حال و هوای تازه‌ای داشت و دیگر کوچه و بازار کمتر پیگیر اخبار میدان تحریر بود، مردم این بار با اندوه و حسرت از حمله نظامی آمریکا و کشته شدن فرزندان شان یاد می‌کردند.
حشد الشعبی از افزایش تلفات حملات آمریکا به مواضع این گروه در شهرستان القائم در استان الانبار عراق در مرزهای عراق و سوریه خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری سومریه نیوز، «جواد کاظم الربیعاوی» مدیر اداره تحرکات در حشد الشعبی اعلام کرد، آمار تجاوز ددمنشانه آمریکا به مقرهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ حشد شعبی به 25 شهید و ۵۱ زخمی رسید. 
الربیعاوی افزود: «تعداد شهدا با توجه به وخامت حال زخمی‌ها احتمالا افزایش یابد. منابع می‌گویند، در بین شهدای این حملات ابوعلی خزعلی، فرمانده تیپ ۴۵ گردان‌های حزب‌الله عراق نیز وجود دارد.»
وی تصریح کرد، این حمله راس ساعت ۷.۴۵ عصر به وقت محلی توسط جنگنده‌های آمریکایی انجام گرفت و حملات به منطقه المزرعه و نوار مرزی با سوریه در عمق خاک عراق بود. وزارت دفاع آمریکا رسما اعلام کرده که نیروهایش حملاتی را به پنج موضع وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق در خاک عراق و سوریه داشتند.
اعتراض شدید الحن آیت الله سیستانی
سایت مرجعیت عالیقدر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرجعیت عالیقدر تجاوز ددمنشانه آمریکا که گروهی از مبارزان در نیروهای رسمی عراق را هدف قرار داده و منجر به شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از آنها شده است، محکوم می‌کند.
در این بیانیه آمده است: ایشان همچنین بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و نقض نکردن آن به بهانه پاسخ به اقدامات غیرقانونی برخی طرف‌ها تأکید کردند.
در ادامه بیانیه مرجعیت عالیقدر عراق همچنین آمده است: مقامات رسمی عراق مسئول برخورد با چنین اقدامات و اتخاذ تصمیمات لازم برای جلوگیری از وقوع آنها هستند. ما از آنها می‌خواهیم تلاش کنند که عراق به میدان تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مداخله دیگران در امور داخلی آن تبدیل نشود.
از سوی دیگر بامداد دیروز(دوشنبه) رئیس جمهوری، نخست وزیر، بسیاری از نمایندگان شیعه و سنی مجلس، شخصیت‌های سیاسی مانند سید عمار حکیم، مقتدی صدر، ابومهدی مهندس، احزاب سیاسی، الحشد الشعبی و کتائب حزب الله و بسیاری دیگر از احزاب، گروه‌ها و افراد حمله نظامی آمریکا را محکوم کردند.
هشدار تند نجباء
جنبش مقاومت اسلامی نجباء در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله هوایی آمریکا به مقر کتائب حزب الله عراق در الانبار تصریح کرد: زمان مواجهه مجاهدان با شما بسیار نزدیک است و پرچم مقاومت بر فراز پایگاه‌هایتان برافراشته خواهد شد.
جنبش مقاومت اسلامی نجبا با بیان این که شیطان بزرگ با همراهی ارتش و مزدورانش، جنایت دیگری را به کارنامه خون‌آلود خود افزود و مجاهدان الحشد الشعبی را هدف قرار داد، تصریح کرده،  آمریکا با همه وقاحت و گستاخی مسئولیت این تجاوز را به عهده گرفت و بار دیگر به حمایت از دست‌پرورده خود یعنی داعش پرداخت. 
نجباء همچنین می افزاید،  آمریکا گمان می‌کند از وضعیت فعلی عراق می‌تواند سوءاستفاده کرده و با تبرئه جنایت‌هایش، نقشه‌های شوم خود را اجرا کند، اما این خواب آشفته تعبیر نمی‌شود.
جنبش نجباء خطاب به آمریکایی‌ها عنوان داشت: مردانی که دیروز  طعم شکست را به شما و مزدورانتان چشاندند، همچنان سلاح به دست هستند و انگشتشان بر روی ماشه است. آنان جانشان را به کف گرفته اند و اشتیاق مرگ در راه خدا را دارند.
در این بیانیه تاکید شده است: آمریکایی‌ها بدانند که زمان مواجهه مجاهدان با آنها بسیار نزدیک است و در آن روز پرچم مجاهدان بر فراز پایگاه‌هایی برافراشته خواهد شد که می‌پنداشتند محافظ آنهاست.
پاسخ مناسب به حملات آمریکا
سخنگوی کتائب حزب الله هم اعلام کرد که قدرت مقاومت عراق دهها برابر افزایش یافته و در فرصت مناسب به حملات آمریکا پاسخ داده خواهد شد. سید «جعفر حسینی» گفت که آمریکایی‌ها از گذشته تا دیروز ضربه‌های مقاومت عراق را تجربه کرده اند و ما در انتظار فرمان شورای رهبری مقاومت هستیم تا پاسخ تجاوز آمریکا را بدهیم.  
وی افزود: پاسخ مقاومت جدی خواهد بود، گزینه‌های مختلفی در اختیار کتائب حزب الله  است و فرماندهان دیروز در خصوص شیوه پاسخ و واکنش به آمریکا، نشست خواهند داشت.
همسویی با داعش
حزب الله لبنان تجاوز تازه آمریکا به عراق و حمله به مقر گردان‌های حزب الله این کشور را محکوم کرد و این اقدام را همسویی و تقویت نیروهای داعش دانست. حزب الله خاطر نشان کرد که حمله ی آمریکایی‌ها تضعیف بنیان دفاعی مردم عراق، نقض حق حاکمیت ، ضد مصلحت عمومی و علیه نیروهایی است که حافظ ثبات و امنیت این کشور هستند.
اخراج فوری نیروهای خارجی
ائتلاف الفتح عراق در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، خواستار اخراج فوری نیروهای خارجی مستقر در این کشور شد و این اقدام را نقض حاکمیت ملی و عزت مردم عراق دانست. این ائتلاف افزود : این اقدام مجرمانه و گستاخانه، واکنش تمام مردم  عراق را می‌طلبد تا با هر گونه اقدامی که حاکمیت و عزت آنها را نقض می‌کند، مخالفت کنند. بیانیه همچنین از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان  و چهره‌های سیاسی عراق خواسته شده است تا تصمیمی فوری برای اخراج کلیه نیروهای خارجی از خاک این کشور اتخاذ کنند.
ارائه طرح بررسی تجاوز نظامی آمریکا در مجلس
فراکسیون سائرون مورد حمایت مقتدا صدر در بیانیه ای خواستار گنجاندن موضوع بررسی تجاوز نظامی آمریکا علیه عراق در نشست مجلس این کشور شد. «سلام الشمری» معاون سائرون با قرائت بیانیه ای این فراکسیون عمده مجلس عراق همچنین از دولت خواست است که در مورد این حمله یا تکرار حملات دیگر آمریکا موضع روشن و شفاف بگیرد.
وی اعلام کرد که هدف قرار دادن نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) بخشی از مجموعه تجاوز آمریکا علیه حاکمیت، امنیت و ثبات عراق است.
در بیانیه سائرون از رئیس مجلس خواسته شده تا بند «تجاوز به اردوگاه بسیج مردمی» را در جلسه دیروز بگنجاند تا قانون ویژه ای برای اخراج نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق مصوب شود.
نقض حاکمیت ملی از سوی آمریکا
«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق هم دیروز (دوشنبه) حمله هوایی آمریکا علیه نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت کشورش دانست. الحلبوسی در بیانیه ای اعلام کرد: این حمله بی شک نقض حاکمیت ملی عراق بوده و از نظر ما محکوم است.
تبدیل عراق به عرصه درگیری
حزب کمونیست عراق نیز روز دوشنبه بمباران مقرر بسیج مردمی از سوی آمریکا را محکوم و با صدور در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام نشانگر تبدیل عراق به عرصه ای برای درگیری‌های مداوم در منطقه است.
بیانیه این حزب با اشاره به تلفات انسانی ناشی از حمله، این اقدام آمریکا نقض حاکمیت ملی عراق توصیف شده و آن را محکوم کرده است.
تحلیل یک خبرگزاری عراقی از هدف‌های آمریکا
در یکی از تحلیل‌ها در مورد اقدام نظامی آمریکا علیه الحشد الشعبی، خبرگزاری «براثا» این چنین نوشته است: آمریکایی‌های برای آسانی آمد و شد تروریست‌های داعش به داخل خاک عراق این حمله را انجام دادند. 
ناظران سیاسی به دنبال حمله افراد ناشناس علیه پایگاه آمریکایی (K۱) در غرب کرکوک پیش بینی می‌کردند که آمریکا گروه‌های نظامی مستقر در نزدیکی کرکوک و دشت نینوا را مورد هدف قرار دهد نه آنکه بخواهد در دورترین نقطه عراق یعنی نزدیکی مرز سوریه واکنش نشان دهد . این خبرگزاری در ادامه به چهار دلیل عمده برای حمله آمریکایی اشاره کرده و می‌نویسد:
نخست؛ آمریکا از ابتدا با حضور الحشد الشعبی در القائم مخالف بود و این سومین بار است که آنها را هدف قرار می‌دهد زیرا این منطقه در چارچوب محاسبات امنیت راهبردی اسراییل قرار دارد و واشنگتن آن را حلقه اتصال نیروهای مقاومت اسلامی با سوریه و پل آنها به سوی لبنان به شمار می آورد و در نتیجه سعی دارد تا از حضور هر گونه گروه شیعه مسلح در آن جلوگیری به عمل آورد. دوم، القائم نزدیک ترین موضع به پایگاه آمریکایی « عین الاسد » محسوب می‌شود و بر گذرگاه‌های رفت و آمد نیروهای آمریکایی میان عراق و سوریه اشراف دارد و در نتیجه حضور الحشد الشعبی آمد و شد نیروهای آمریکایی را در حلقه فشار و محاصره قرار می‌دهد و آنها را در تیررس آتش نیروهای الحشد الشعبی قرار می‌دهد.
سوم اینکه القائم ریه تنفس داعش محسوب می‌شود و به واسطه آن صدها تن از داعشی‌ها به مناطق عراقی واقع در الانبار انتقال می‌یابند که پرواز بر فراز آن حتی برای جنگنده‌های عراقی نیز ممنوع محسوب می‌شود . واشنگتن معمولا از داعش به عنوان برگ برنده خود در عراق و باج خواهی از بغداد بهره برداری می‌کند.
چهارم؛ لشکر ۴۵ کتائب حزب الله عراق هدف قرار گرفت زیرا از نظر تاکتیکی و تسلیحاتی و توان مانور دادن بزرگ ترین قدرت رزمی شمرده می‌شود. ارتش الکترونیکی سفارت آمریکا قبل از این حمله موج تحرکات گسترده ای را به راه انداخت. اطلاعات لو رفته آمریکایی‌ها چند ساعت مانده به حمله یاد شده از حضور مزدوران عراقی در منطقه القائم حکایت دارد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما