شناسهٔ خبر: 37308120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طرابلس رینگ خونین آنکارا با قاهره و ابوظبی می‌شود

استقرار نظامیان مصر و امارات در لیبی

روزنامه جوان

همزمان با بررسی لایحه اعزام نیرو‌های ترکیه به لیبی در مجلس این کشور، منابع ارشد ترکیه اعلام کردند، آنکارا در نظر دارد اعزام شبه‌نظامیان متحد سوری به لیبی را به عنوان بخشی از پشتیبانی برنامه‌ریزی شده نظامی از دولت وفاق ملی لیبی بررسی کند و این امر به طور بالقوه نفوذ خارجی بیشتری را وارد این درگیری پیچیده می‌کند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اما در طرف مقابل یک گروه از نظامیان مصر و امارات وارد کشور لیبی شدند تا از نیرو‌های ارتش ملی این کشور به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» در برابر «دولت وفاق ملی»، حمایت کنند.

«میدل ایست مانیتور» امریکا به نقل از برخی منابع مطلع اعلام کرد که یک گروه بزرگ از نیرو‌های تقویتی متشکل از نظامیان مصری و اماراتی با سه هواپیمای باری نظامی اماراتی وارد شرق لیبی شده تا بتوانند از نیرو‌های حفتر پشتیبانی رزمی کنند. این منبع از آمار دقیق این نیرو‌های پشتیبانی از مخالفان دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که یکی از این هواپیما‌های نظامی که به همراه دو هواپیمای دیگر از خاک مصر برخاستند، نیرو‌هایی را به لیبی منتقل کرد که دو روز قبل با یک ناو جنگی از یک پایگاه دریایی امارات در شاخ آفریقا وارد مصر شده بودند. براساس این گزارش، دو هواپیمای دیگر نیز که از یک پایگاه هوایی مصر برخاسته بودند، علاوه بر نیروی انسانی، تسلیحات و خودرو‌های زرهی را با خود حمل می‌کردند که بتوانند در اختیار نیرو‌های نظامی قرار دهند که از کشور‌های چاد، سودان و روسیه وارد لیبی شده تا در کنار نیرو‌های حفتر با عنوان ارتش ملی با نیرو‌های «فائز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس پایتخت بجنگند.

این نیرو‌های تقویتی بیشتر بدان سبب وارد لیبی شدند تا بتوانند توازن قوا را در جنگ داخلی این کشور به نفع نیرو‌های نظامی وفادار به حفتر در برابر نیرو‌های دولت مورد تأیید سازمان ملل تغییر دهند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، بر اثر درگیری‌ها در لیبی که از ماه آوریل (فروردین) تاکنون ادامه دارد، بیش از یکهزار نفر جان خود را از دست داده و بالغ بر ۵‌هزار تن دیگر مجروح شده‌اند. از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر)، کشور‌های مصر، عربستان، امارات و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشور‌های ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند. لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس در غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است. همزمان دولت موازی دیگری در شهر «طبرق» در شرق لیبی به نخست‌وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

اعزام سوری‌ها به لبنان
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته پس از آنکه دولت فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی خواستار دریافت کمک برای مقابله با نیرو‌های خلیفه حفتر شد، گفت آنکارا نیرو‌هایی را به لیبی اعزام می‌کند. آنکارا می‌گوید این اقدام به منظور محافظت از سرمایه‌گذاری خصوصی ترکیه در لیبی و تقویت ادعا‌های انرژی این کشور در دریای مدیترانه است، اما همچنین می‌تواند ترکیه را مقابل سایر بازیگران خارجی در این جنگ قرار دهد. دو مقام ارشد دولت ترکیه و دو مقام امنیتی ترکیه که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند، گفتند که آنکارا هنوز هیچ شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام نکرده است. با این حال یکی از مقامات گفت: «ارزیابی‌ها انجام می‌شود و جلساتی در این رابطه برگزار می‌شود و تمایلی برای حرکت در این جهت وجود دارد.»

شبه‌نظامیان سوری تحت حمایت ترکیه در ماه اکتبر سردمدار حمله نظامی ترکیه به شمال شرقی سوریه علیه نیرو‌های کرد بودند. آنکارا که با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مخالف است، همچنین از شورشیان سوری در استان ادلب در جنگ داخلی تقریباً ۹ ساله سوریه حمایت می‌کند. مشخص نیست که آیا آنکارا قصد دارد در اولین بخش از استقرار نیرو‌ها در لیبی، به سراغ شبه‌نظامیان سوری برود یا خیر. نیرو‌های حفتر با حمایت روسیه، مصر، امارات متحده عربی و اردن نتوانستند به مرکز طرابلس برسند. دیپلمات‌ها می‌گویند که آن‌ها در هفته‌های اخیر با کمک چریک‌های روسی و سودانی و همچنین هواپیما‌های بدون سرنشینی که امارات منتقل کرده است، دستاورد‌های ناچیزی کسب کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه با استناد به منابع گفته است که ۳۰۰ شبه‌نظامی سوری تحت حمایت ترکیه به لیبی فرستاده شده‌اند و سایرین در اردوگاه‌های ترکیه مشغول آموزش هستند. با این حال، یک سخنگوی «ارتش آزاد سوریه» تحت حمایت ترکیه دو شنبه تکذیب کرد که آنکارا درخواستی مبنی بر اعزام شبه‌نظامیان این گروه به لیبی داشته است.

یک منبع نظامی در «ارتش آزاد سوریه» مدعی شد، این گروه در لیبی مستقر نشده است، اما شبه‌نظامیان سوری در سوریه و ترکیه توافق کرده‌اند با دریافت مبلغی به عنوان «محافظ» برای یک شرکت امنیتی ترکیه و حفاظت از پایگاه‌ها و مقر‌هایی که نیرو‌های ترکیه در لیبی استفاده خواهند کرد، کار کنند. لایحه اعزام نیرو به لیبی دو شنبه به پارلمان ترکیه فرستاده شد و اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون این کشور با بیان اینکه چنین اقداماتی به درگیری‌ها دامن می‌زند، با آن مخالف است. رئیس پارلمان ترکیه از بررسی لایحه اعزام نیرو به لیبی در جلسه پنج شنبه همین هفته پارلمان خبر داد.

از سوی دیگر خلیفه حفتر، فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی که به مصر سفر کرده است، روز دو شنبه از کشور‌های عربی و جامعه بین‌المللی خواست با دخالت‌های ترکیه در لیبی مقابله کنند.

نظر شما