شناسهٔ خبر: 37302967 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم توسعه صادرات

نظامات اداری مانع اصلی صادرات

معاون اقتصادی استاندار تهران: نظامات و کاغذ بازی اداری، بخش عمده‌ای از موانع موجود بر سر راه تولید و صادرات است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد امامی‌امین با اشاره به ضرورت توسعه صادرات گفت: لازمه توسعه صادرات، تسهیل تولید است و اگر دست و پای صادرکنندگان بسته باشد، قطعاً صادرات رشد نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به موانع و مشکلات موجود در سال ۹۷، تصور ما بر این بود که بخش عمده‌ای از صنایع تعطیل شود، اما امسال بیش از ۹۰ درصد مراجعات به استانداری معطوف به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت در استان تهران است؛ اما قانون ممنوعیت استقرار در شعاع ۱۲۰ کیلیومتری مانع توسعه ظرفیت واحد‌های تولیدی است.
امامی‌امین ادامه داد: در سال ۱۳۴۶ بر اساس مصوبه هیئت دولت وقت، استقرار صنایع جدید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران ممنوع شد، اما این قانون مانع رشد استقرار صنایع نشده و صنایع کشور بیش از ۳۰ برابر در این محدوده رشد یافته است. این قانون صرفا زحمتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با اشاره به اینکه استانداری نامه‌ای را برای لغو این محدودیت به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرده است، گفت: رئیس سازمان با پیشنهاد استانداری موافق است، اما بدنه این سازمان با آن مخالفت می‌کند که ما در حال رایزنی برای رفع ابهامات هستیم.
امامی امین گفت: در استان تهران ۱۷ هزار کارخانه و ۷۲ هزار کارگاه وجود دارد که از این میزان، ۳۵ هزار کارگاه، ظرفیت تبدیل شدن به کارخانه را دارد، اما به دلیل منع استقرار در شعاع ۱۲۰ کیلومتری هنوز نتوانسته‌اند به کارخانه تبدیل شوند که این موضوع منجر به افزایش قیمت تمام شده این واحد‌ها شده، زیرا به دلیل دارا بودن پروانه صنفی نمی‌توانند مواد اولیه خود را از بورس خریداری کنند و باید نیاز‌های خود را از بازار تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون بسیار مترقی است، گفت: هدف این قانون آن است که هر کسی مصرف بیشتری داشت، مالیات بیشتری هم بپردازد، اما در ایران، عکس این رویه اجرا می‌شود. به بیان دیگر، قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصالتاً قانون مالیات بر مصرف است، اما به دلیل آنکه نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های مورد نیاز را ایجاد کنیم، از دیوار کوتاه تولیدکنندگان بالا رفتیم.
اما می‌امین افزود: حدود ۴ سال است که لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گیر کرده و نمایندگان حاضر نیستند که از خود وقت بگذارند و هزینه کنند تا این قانون اصلاح شود. استدلال برخی از نمایندگان این است که اگر این قانون تبدیل به مالیات بر مصرف شود، مردم دلخور می‌شوند و این مساله روی انتخابات اثر می‌گذارد.
وی گفت: واقعیت این است که یکی از ضد تولیدترین قوانین موجود همین قانون مالیات بر ارزش افزوده است و البته سازمان امور مالیاتی هم در این باره مقصر نیست و مجری قانون است، اما گلوگاهی که باید مشکل را حل کند، مشغول موارد دیگری است.

لایحه‌ای برای رفع محدودیت شعاعی فعالیت کارخانه‌ها در تهران
در ادامه این مراسم، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، از تلاش این سازمان با همکاری استانداری تهران و سازمان محیط‌زیست برای رفع محدودیت استقرار واحد‌های تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، خبر داد.
یداله صادقی افزود: متن لایحه پیشنهادی تنظیم شده و به زودی در نشستی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار تهران و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست این لایحه مورد بحث قرار می‌گیرد و برخی محدودیت‌های مربوط به مستقر نشدن واحد‌های تولیدی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران برداشته خواهد شد.
وی از بخش خصوصی و نهاد‌های این بخش خواست همان‌طور که در تدوین این لایحه همراهی کردند، برای تصویب آن در دولت نیز مطالبه‌گری جدی داشته باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: با رفع این محدودیت امکان گسترش زنجیره محصولات واحد‌های تولیدی در تهران و نوسازی کارخانه‌ها فراهم خواهد شد که در کنار واگذاری تصدی‌ها و تفویض اختیارات به بخش خصوصی، رشد اشتغال و افزایش صادرات را به همراه خواهد داشت.

نظر شما