شناسهٔ خبر: 37296665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نظامیان مصر و امارات در لیبی مستقر شدند

تهران - ایرنا - یک گروه از نظامیان مصر و امارات امروز (سه شنبه) وارد کشور لیبی شدند تا از نیروهای ارتش ملی این کشور به فرمانده ای ژنرال "خلیفه حفتر" در برابر "دولت وفاق ملی" که مورد قبول جامعه جهانی است، حمایت کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری "میدل ایست مانیتور" آمریکا به نقل از برخی منابع مطلع اعلام کرد که یک گروه بزرگ از نیروهای تقویتی متشکل از نظامیان مصری و اماراتی با سه هواپیمای باری نظامی اماراتی وارد شرق لیبی شده تا بتوانند از نیروهای حفتر پشتیبانی رزمی کنند.

این منبع از آمار دقیق این نیروهای پشتیبانی از مخالفان دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که یکی از این هواپیماهای نظامی که به همراه دو هواپیمای دیگر از خاک مصر برخواستند، نیروهایی را به لیبی منتقل کرد که دو روز قبل با یک ناو جنگی از یک پایگاه دریایی امارات در شاخ آفریقا وارد مصر شده بودند.

براساس این گزارش، دو هواپیمای دیگر نیز که از یک پایگاه هوایی مصر برخواسته بودند، علاوه بر نیروی انسانی، تسلیحات و خودورهای زرهی را با خود حمل می کردند که بتوانند در اختیار نیروهای نظامی قرار دهند که از کشورهای چاد، سودان و روسیه وارد لیبی شده تا در کنار نیروهای حفتر با عنوان ارتش ملی با نیروهای "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس پایتخت بجنگند.

این نیروهای تقویتی بیشتر بدان سبب وارد لیبی شدند تا بتوانند توازن قوا را در جنگ داخلی این کشور را به نفع نیروهای نظامی وفادار به حفتر در برابر نیروهای دولت مورد تایید سازمان ملل تغییر دهند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، بر اثر درگیری‌ها در لیبی که از ماه آوریل (فروردین) تاکنون ادامه دارد، بیش از یکهزار نفر جان خود را از دست داده و بالغ بر پنج‌هزار تن دیگر مجروح شده‌اند.

از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر)، کشورهای مصر، عربستان، امارات و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشورهای ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی "معمر قذافی" دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس در غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان دولت موازی دیگری در شهر "طبرق" در شرق لیبی به نخست وزیری "عبدالله الثنی" و "عقیله صالح" رییس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

نظر شما