شناسهٔ خبر: 37286704 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

از گوشه و کنار

صاحب‌خبر -

   

انتقال ۲۰ نوع بیماری به انسان از طریق «سوسَری‌»

کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان محیط‌زیست گفت: سوسری‌ها اگر خارج از فاضلاب‌ باشند باید معدوم شوند، زیرا حداقل ۲۰ نوع بیماری را به انسان منتقل می‌کنند. به گزارش ایرنا، علیرضا نادری در واکنش به خبری مبنی بر افزایش سوسک‌های قرمز به علت آلودگی هوا بیان کرد: بنده هر قدر به این اظهارات توجه می‌‌کنم آن را فاقد رویکردهای علمی می‌بینم، اما می‌توانیم از رویکرد اکولوژیکی به این موضوع نگاه کنیم. وقتی اتفاقات اکولوژیکی مانند بارش، خشک‌سالی، آلودگی و ترکیب هوا و... ، در یک منطقه  شهری و یا روستایی- طبیعی تغییر کند، در اجزای اکوسیستم تغییراتی اتفاق می‌افتد. این ادعا مستند است و در آن شکی نیست. نادری اضافه کرد: کسی نمی‌گوید که آلودگی یا آلودگی هوا مؤثر نیست، اما اظهارات باید مستند باشد. من به‌عنوان یک حشره‌شناس سوسک قرمز را نمی‌شناسم؛ احتمالاً منظور باید «سوسَری»‌ها باشد. این حشرات هیچ ارتباطی با آلودگی هوا ندارند، اما اگر تأثیر آلودگی را در کل در نظر بگیریم، افزایش سوسری‌ها محتمل است. وقتی فاضلاب‌ها انباشت می‌شوند و در فاضلاب‌ها باز می‌شود، سوسری‌ها بیرون می‌آیند. او گفت: سوسری‌ها اگر خارج از فاضلاب‌ باشند باید معدوم شوند، زیرا حداقل ۲۰ نوع بیماری را به انسان منتقل می‌کنند، اما تا زمانی که در فاضلاب هستند نعمت محسوب می‌شوند و در تجزیه املاح فاضلاب به ما کمک می‌کنند.

    

ارائه خدمات به بیماران نادر بدون بیمه بررسی می‌شود

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: آن دسته از خدمات و داروهای موردنیاز افراد مبتلابه بیماری نادر که تحت‌پوشش بیمه قرار ندارند، با پیشنهاد سازمان‌های مردم‌نهاد مثل بنیاد بیماری‌های نادر و بررسی در معاونت درمان وزارت بهداشت، در شورای عالی بیمه سلامت برای پوشش بیمه‌ای موردبررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سید سجاد رضوی درباره پوشش بیمه خدمات بیماران نادر افزود: برای بیماری‌های نادر یک سند ملی تدوین‌شده که باید مورد تأیید مراجع ذیصلاح قرار بگیرد.

او ادامه داد: البته بسیاری از خدمات مربوط به بیماران نادر و داروهای مصرفی آن‌ها تحت‌پوشش بیمه قرار دارد، اما تعدادی از خدمات و داروهایی که تحت‌پوشش بیمه نیست، باید مطرح‌شده و هزینه اثربخشی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد مثل بنیاد بیماری‌های نادر می‌توانند خدمات مختلف موردنیاز بیماران نادر را مطرح کرده و به وزارت بهداشت پیشنهاد دهند تا پس از تأیید معاونت درمان، در شورای عالی بیمه سلامت بررسی شود.

 

نظر شما