شناسهٔ خبر: 37286082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در همـایـــش صنعت پتروشیمی ایران عنوان شد

پتـروشیمـی ‌هـا سرباز کشور و ارزآور برای مردم

اشاره: هرچند جمهوری اسلامی 40 سال است که زیر فشار تحریم‌ها قرار دارد، اما این تحریم‌ها در سال‌های 90، 91 و 92 و همچنین سال گذشته با خروج آمریکا از معاهده برجام به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت به‌گونه‌ای که مقامات می‌گویند مثل یک جنگ تمام‌عیار علیه جمهوری اسلامی است. آمریکا برای فروش نفت ایران به‌طور رسمی مانع ایجاد کرده است. بااین‌وجود وزیر باتجربه نفت و همکارانش چراغ صنعت نفت را روشن نگه‌داشته‌اند و تلاش می‌کنند تا از طریق پتروشیمی‌ها جلوی خام فروشی فراورده‌های نفتی گرفته شود. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی امسال ۲۹ میلیارد دلار نیاز ارزی کشور بوده که پتروشیمی‌ها ۲۰ درصد این رقم را تأمین کردند. روز گذشته همایش «صنعت پتروشیمی ایران» برگزار شد که در آن رئیس‌جمهور، وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی نقطه نظرات خود را درباره صنعت پتروشیمی و آینده آن بیان کردند که در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت روز ملی «صنعت پتروشیمی ایران» در دیدار با فعالان این صنعت بابیان اینکه دوران تحریم دیر یا زود به سر خواهد آمد، اظهار داشت: این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده‌فرمایش دارند، بگویند در سال ۹۵ و در فروردین ۹۶ این‌ها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود و الآن شرایط جنگ است. جنگ شرایط ویژه خود را دارد. صنعت‌گران در شرایط فشار و تحریم دشمن راهی که انتخاب کرده بودند به‌خوبی توانستند ادامه مسیر دهند. دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سر خواهد آمد دلیلش این است که بدخواهان و دشمنان ما متوجه شدند که با فشار حداکثری ما را نمی‌توانند وادار به تسلیم کنند. همه هدف آنها این بود که برویم سر میز مذاکره‌ای که هر آنچه آنها گفتند ملت ما قبول کنند. این کار در ایران اسلامی ما نشدنی است و ملت ما در سال ۹۷ و ۹۸ مخصوصاً از ۱۳ آبان که فشارهای حداکثری بر ما وارد شد همان‌طور که در این یک‌ساله و چند ماه می‌بینیم مردم به‌خوبی ایستادگی کردند.

خرده‌فرمایش‌ها
 روحانی بابیان این‌که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است گفت: «بعضی‌ها به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند که آن قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آن قول‌ها را نمی‌توانید عمل کنید. ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم. بعد وارد یک جنگ شدیم. جنگ را هم ما انتخاب نکردیم. ما هم شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آنها ندادیم. آنها آغاز کردند در یک جنگی که این قامت استوار این ملت بزرگ و فرهیخته را بشکنند. بنابراین این حرف یک حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده‌فرمایش دارند.

جنگ حقوقی و سیاسی نشد
روحانی بابیان اینکه از سال ۹۷ جنگ شدید و همه‌جانبه اقتصادی علیه ایران شروع شد، اظهار داشت: دشمنان می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود، یعنی دنیا را وادار کنند که پشت سر آنها و روبروی ایران بایستند؛ آنها می‌خواستند این جنگ حقوقی نیز بشود، یعنی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ایران را محکوم کنند که در این امر ناموفق بودند. آنچه هدف دشمنان در جنگ اقتصادی بوده، حاصل نشده و نخواهد شد. امروز در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود. روحانی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه‌شده در بهار و تابستان، روند اشتغال علیرغم فشارها و تحریم‌ها در مسیری درست قرار داشته و وقتی اشتغال روند خود را به‌درستی طی کند، به معنای این است که تولید در مسیر درستی قرارگرفته است.

پتروشیمی ارزآور است
روحانی با اشاره به تحریم‌ها ابراز داشت: عامل و گام دوم، اقدامات سرداران جبهه اقتصادی است، کسانی که بار فشار را به دوش گرفتند. دشمنان فکر کردند اگر درآمد نفت خام ما را کاهش دهند، درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود. آنها به نفت خام فشار آوردند اما از طرف دیگر، همه صنعتگران و کارآفرینان ما تلاش کردند.رئیس دولت دوازدهم بابیان اینکه پتروشیمی در خط مقدم است، عنوان کرد: در میان درآمدهای صادراتی غیرنفتی ما، پتروشیمی بر اساس آمارها در خط جلو و مقدم است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرده ۲۰ درصد درآمدهای ارزی ما از سوی پتروشیمی تأمین‌شده و ۵۰ درصد ارز سامانه نیما را تأمین می‌کند.روحانی ادامه داد: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه ما حمایت است، چه مردم، چه دستگاه‌های اجرایی، چه مجلس و... همه باید از کسانی که به صحنه آمده و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کرده‌اند، حمایت کنند. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم تولید محصولات پتروشیمی ما ۵۵ میلیون تن بود اما در پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ میلیون تن می‌شود.

حضور زنگنه اطمینان‌بخش است
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مهندس زنگنه را برای ساماندهی موضوع پتروشیمی و هماهنگ کردن آن گذاشتیم. همه اختیارات را به ایشان دادیم. وی کار بزرگی انجام داد، البته این کارها به دست شما انجام‌گرفته اما حضور ایشان برای شما اطمینان‌بخش بوده است. ایشان هر موقع در دولت صحبت کرد گفت پشتوانه دولت برای صنعت پتروشیمی مهم است و مردم هم وقتی آمار و ارقام را بشنوند و ببینند که آن جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان در این‌یک سال و چند ماه ایستادگی کرده‌اند، صنعت و مدیران، کارگران و مهندسان این صنعت هستند، خوشحال می‌شوند و این‌ها خبرهای خوش و خوب برای ملت است. وقتی مردم قهرمانی، ایستادگی و مقاومت را می‌بینند، پیشرفت و بعدازآن خودکفایی را می‌بینند.
رئیس دولت دوازدهم در ادامه گفت: وقتی می‌گوییم در نفت و گاز دنبال خام فروشی نباشیم، یکی از راه‌ها توسعه این صنعت است. من به آقای زنگنه گفتم که آیا این شوقی که در پتروشیمی است در ساخت پالایشگاه هم این شوق هست که او گفت در آن حد نیست به دلیل این‌که امتیاز و سود اینجا از پالایشگاه بیشتر است.

بیژن نامدار زنگنه دیروز در دیدار روحانی با فعالان صنعت پتروشیمی در محل سالن اجلاس سران، به مناسبت گرامیداشت روز «صنعت پتروشیمی ایران» گفت: «از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، کار کم‌نظیری در توسعه پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی انجام‌گرفته که این عملکرد در جهش دوم پتروشیمی منعکس‌شده است؛ 
ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نشان‌دهنده رشد تقریباً دو برابری آن در هشت سال (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) خواهد بود؛
 درآمد صنعت نیز به حدود ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و به‌این‌ترتیب در بخش ارزشی نیز رشد بیش از دو برابری را شاهد خواهیم بود، بنابراین اصطلاح «جهش» شایسته چنین عملکردی است.»وزیر نفت با اشاره به برخی سیاست‌های مورد تأکید نظام مانند جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه و اشتغال‌زایی گفت: «عملکرد صنعت پتروشیمی در مسیر تحقق این سیاست‌ها بوده و راه‌اندازی هر واحد پتروشیمی نیز به توسعه بیشتر صنایع پایین‌دستی، ایجاد هزاران واحد فرعی و اشتغال‌زایی قابل‌توجه می‌انجامد و منشأ امید و تحول می‌شود.»
جهش‌های پتروشیمی
به گفته زنگنه، جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و با ریل‌گذاری مطمئنی که دولت دوازدهم برای جهش سوم پتروشیمی انجام داده است، صادرات این صنعت طی پنج سال پس از پایان دولت، می‌تواند به ۳۷ میلیارد دلار برسد. جهش سوم، کاشتن بذر تولید برای آینده است؛ نه‌تنها آینده صنعت پتروشیمی بلکه آینده اقتصاد غیرنفتی ایران و جلوگیری بیشتر از خام‌فروشی.وی با اشاره به تأمین مطلوب خوراک برای پتروشیمی‌ها در سال‌های اخیر گفت: «به برکت توسعه پارس جنوبی و دیگر طرح‌ها و دریافت خوراک بیشتر از سوی مجتمع‌های پتروشیمی، تولیدات این صنعت افزایش یافت و به‌رغم فشار تحریم پتروشیمی‌ها وضع قابل‌قبولی داشته‌اند.

توسعه پتروشیمی‌ها
وزیر نفت توجه به تنوع محصولات، استفاده بیشتر از خوراک مایع و آمایش سرزمین را ازجمله موارد مدنظر در توسعه آینده صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: «در این صنعت، در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری‌ها و پیوند با دانشگاه کارهای بزرگی شده ازجمله آنکه چند انستیتو تأسیس‌شده یا در حال تأسیس است که در حوزه فناوری‌های تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کنند.»

پتروشیمی‌ها سربازان کشورند
زنگنه خواستار همراهی بیشتر بانک‌ها در تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی شد و گفت: «پتروشیمی‌ها سربازان کشورند؛ پتروشیمی‌ها رانت‌خوار نیستند و بهترین خدمات را ارائه می‌دهند و از منافعشان نیز در مسیر توسعه صنعت استفاده می‌کنند. اجازه دهیم پتروشیمی‌ها کارشان را انجام دهند، ایجاد شرایط باثبات به تحقق اهداف این صنعت کمک می‌کند.

جمع‌آوری گازهای فلر
به گفته وزیر نفت، با سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلیج‌فارس و مارون، تمام گازهای فلر استان خوزستان جمع‌آوری خواهد شد و با ادامه این روند در مناطقی مانند خارک و...، گازهای مشعل جمع‌آوری خواهد شد.

پتروشیمی پیشتازان تأمین ارز
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها به‌خوبی به تعهدات خود عمل کرده‌اند، گفت: «صنایع پتروشیمی، پیشتازان تأمین ارز موردنیاز کشور هستند.»عبدالناصر همتی با گرامیداشت صنعت پتروشیمی بابیان اینکه برای واردات کالاهای موردنیاز کشور ۲۹ میلیارد دلار نیاز ارزی بود که رقمی قابل‌توجه است و توانستیم باوجود فشار بی‌سابقه دشمنان آن را تأمین کنیم، گفت: «پتروشیمی‌ها ۲۰ درصد این رقم را تأمین کردند و در سامانه نیما نیز حدود ۵۳ درصد سهم پتروشیمی‌ها بود. «وی بابیان اینکه پتروشیمی‌های کشور در سامانه نیما پیشتاز هستند، افزود: «خوشبختانه مدیران پتروشیمی‌ها در شرایط سخت فشار و تحریم در تأمین ارز سامانه نیما کمک‌های شایانی داشتند و با این روند در آینده می‌توانند در گردش تجارت کشور تأثیرگذار باشند.»وی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها به‌خوبی به تعهدهای خود عمل کرده‌اند، به‌گونه‌ای که ۹۲ درصد تعهد صادراتی خود را تا پایان مردادماه تأمین کرده‌اند و این رقم ازنظر بانک مرکزی رقمی قابل‌قبول است، گفت: «صنایع پتروشیمی، پیشتازان تأمین ارز موردنیاز کشور در این شرایط هستند.»در این آیین از هفت تن از مدیران و فعالان نمونه صنعت پتروشیمی کشور تجلیل شد.

نظر شما