شناسهٔ خبر: 37272217 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر دچار لابی‌گری نشود

یونس صباحی معتقد است که بهتر است هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر به‌صورت گردشی انتخاب و از لابی‌گری جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

یونس صباحی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ترکیب هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: کسانی که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارند قطعا کارشناس و کاربلد هستند اما بهتر بود همه اعضای هیات انتخاب از میان سینماگران و اعضای صنوف انتخاب می‌شدند.

مدیر تولید فیلم سینمایی مادر گفت: باید سینماگران در هیات انتخاب فجر حضور حداکثری داشته باشند و فقط از چند حرفه خاص مانند تهیه‌کننده یا کارگردان برای عضویت در این هیات استفاده نشود و از افراد سرشناس و باسابقه پشت صحنه فیلم‌های سینمایی همچون مدیران فیلمبرداری، صدابرداری، تولید و گریم نیز برای انتخاب فیلم‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر حضور سینماگران در میان اعضای هیات انتخاب و داوری بیشتر باشد طبعا جشنواره در میان اهالی سینما مقبولیت بیشتری پیدا می‌کند، گفت: باید هیات انتخاب براساس ضوابط فیلم‌ها را انتخاب کند و بعد از اعلام اسامی فیلم‌ها این شائبه به وجود نیاید که فیلم‌ها براساس رابطه انتخاب شده‌اند و اعضای هیات انتخاب دچار لابی‌گری شده‌اند.

مدیر تولید فیلم رد پای گرگ و بازرس انجمن مدیران تولید افزود: فیلم‌هایی که توسط هیات انتخاب برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند و فیلم‌هایی که از سوی هیات انتخاب رد می‌شوند بعد از مدتی به نمایش در منظر عموم مردم و اهالی سینما قرار می‌گیرند. به همین دلیل هیات انتخاب باید کاملا کارشناسی نظر بدهد و به صورتی فیلم‌ها را انتخاب نکند که بعد از تماشای آنها توسط مخاطبان معلوم شود که مثلا یک فیلم ضعیف به جشنواره راه پیدا کرده و یک فیلمی که قوی‌تر بوده بیرون مانده است.

صباحی که  به عنوان هیات انتخاب  دورهای گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشته، ادامه داد: هرچند همه صنوف سینمای ایران علاقه دارند که در بخش‌های داوری و انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند اما نمی‌توان توقع داشت که نمایندگان همه صنوف در هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند اما اینکه افرادی برای هیات انتخاب برگزیده شوند که مقبولیت اکثر اهالی سینما را داشته باشند، امری امکانپذیر است.

وی ادامه داد: می‌توان به جای آنکه از تعداد افراد محدودی برای عضویت در هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر استفاده کرد، به صورت گردشی از جمع بیشتری از سینماگران بهره برد.

وی ادامه داد: اگر عضویت به صورت گردشی باشد، احتمال لابی‌گری و انتخاب فیلم‌ها براساس رابطه کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما