شناسهٔ خبر: 37264002 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران:

با محدودیت بزرگ در تعاملات بین‌المللی مواجهیم/نپیوستن به FATF تبعات دارد

طاهره مرادی

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در خصوص تاثیر نپیوستن ایران به معاهده FATF و تاثیرات آن بر تعاملات بین المللی دانشگاه ها، اظهار کرد: باید ببنیم چه تصمیمی درباره پیوستن یا نپیوستن ایران به لایحه FATF در کشور گرفته می‌شود، امیدواریم آن چه که به نفع کشور است تصمیم گیری شود. اما نپیوستن ایران به این معاهده تبعاتی دارد که طبعا به تعاملات دانشگاه‌ها محدود نمی‌شود و سیاستمداران باید در خصوص تبعات کشوری آن اظهار نظر کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر علی مقاری در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان مطلب به تاثیر  تحریم‌ها بر تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: فعالیت در عرصه بین الملل طی دو سه سال اخیر به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شده و برگزاری کنفرانس‌ها، همایش‌ها و رفت و آمد اساتید خارجی به کشور و همچنین اساتید ایرانی به خارج محدود شده است اما با این وجود دانشگاه تهران در حد توان خود سعی کرده است این تعاملات را حفظ کند.

وی از انعقاد قراردادهای مشترک پژوهشی با دانشگاه‌های خارجی خبر داد و گفت: این پروژه‌ها بیشتر با دانشگاه‌های کشورهای اروپایی انعقاد شده است. اما اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان روند انجام این پروژه‌ها را کندتر کرده است زیرا انجام بسیاری از این پروژه‌ها مستلزم جابجایی ارز بین دو کشور است اما در حال حاضر از سمت دانشگاه‌های کشورهای اروپایی امکان انتقال پول بسیار سخت شده است و در مواردی این انتقال انجام نمی‌شود به همین جهت با محدودیت مواجه هستیم.

 معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های غربی در تعاملات بین دانشگاهی کمتر وارد مباحث سیاسی می‌شوند و شأن آکادمیک خود را اغلب حفظ می‌کنند اما چون مبادله پول و ارز در سیستم بانکی انجام می‌شود در نتیجه محدودیت‌ها در این زمینه تاثیر دارد.

دکتر مقاری در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص تاثیر FATF بر تبادلات علمی دانشگاه‌ها باید گفت که وقتی کشورهای مختلف ملزم می‌شوند برای انجام ارتباطات بین المللی یک سری قواعد را رعایت کنند اگر ما در آن قالب قرار نگیریم خود به خود تعاملات و ارتباطات علمی بین المللی ما محدود می‌شود در نتیجه انتقال دانش و فناوری نیز دچار محدودیت‌هایی خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما