شناسهٔ خبر: 37257759 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشروح اظهارات سخنگوی نیروهای مسلح یمن

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره؛ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اظهار داشت بانک اهداف نیرو‌های ما در رویارویی با متجاوزان گسترش می‌یابد و مواردی را در بر می‌گیرد که در گستره جغرافیایی کشور‌های متجاوز قرار دارد.
سرتیپ یحیی سریع در کنفرانسی مطبوعاتی با هدف ارائه آمار و ارقام از دستاورد‌های سال ۲۰۱۹ نیرو‌های مشترک یمن و برشمردن اهداف آینده در نبرد با متجاوزان و مزدوران با بیان این مطلب افزود، بانک اهداف ما بر اساس نوع اهمیت به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش اول به عنوان مهم‌ترین اهداف، شامل نه موردیست که بخشی از آن‌ها در خاک عربستان و بخشی دیگر در خاک امارات قرار دارند.

متن کامل کنفرانس خبری یحیی سریع به شرح زیر است
قبل از آنکه وارد اصل مبحث شوم به دلیل آنکه در آستانه سال جدید قرار داریم باید اشاره کنم که نیرو‌های مسلح ما، که در حال نبرد برای استقلال و آزادی هستند، بر موارد زیر تاکید دارند,
- تداوم اجرای ماموریت‌ها و انجام وظایف در مسیر دفاع از وطن و مردم
- تداوم تقویت توانمندی دفاعی در مسیر رسیدن به آزادی، تامین امنیت همه بخش‌های جمهوری یمن، متوقف ساختن تجاوز و پایان دادن به محاصره کشور
- تحمیل معادلات جدید نظامی مبتنی بر راهبرد صدمات غافلگیر کننده در مکان و زمانی که برای دشمن قابل پیش بینی نیست
- مقابله به مثل با هر نوع اقدام نظامی دشمن
این روند با کیفیت، گستردگی، هدف و نتایج عملیات دشمن متناسب خواهد بود
- هدف قرار دادن همه تحرکات خصمانه‌ای که خطری برای نیروها، ملت و کشور ما به شمار می‌آید
- تقویت سطح و کیفیت واکنش به جنایاتی که به شهادت و زخمی شدن هموطنان ما می‌انجامد
در این مسیر تفاوتی ندارد که جنایات دشمن ناشی از حملات هوایی باشد یا ناشی از گلوله باران از راه دریا یا خشکی.
مقابله با جنایات حتی شامل آن بخش از جنایاتی می‌شود که در مناطق اشغالی شرق و جنوب کشور علیه هموطنان رخ می‌دهد.
- نیرو‌های مسلح ما اقدام ائتلاف متجاوزان و مزدوان در هدف قرار دادن مردم یمن را جنایت جنگی می‌دانند و معتقدند چنین جنایتی واکنش مناسب می‌طلبد، تفاوتی نیست که قربانیان جنایات چه دیدگاهی داشته باشند بلکه مهم این است که قربانیان شهروندانی از یمن هستند.
- نیرو‌های ما همچنان به این اصل که به روی هر یک از نیرو‌های دشمن که از میدان نبرد فرار می‌کند نباید آتش گشود اذعان دارند، به ویژه اینکه این افراد از مزدوران یمنی باشند
پس از آنکه تعداد مزدورانی که در جبهه‌های نبرد کشته می‌شوند زیاد شد، به این دلیل که در صورت عقب نشینی درگیری‌های نظامی و یا فرار از میدان نبرد، مورد اصابت گلوله‌های افسران و نظامیان دشمن قرار می‌گیرند، به نیروهایمان توصیه کردیم به همه آنان اجازه فرار از میدان نبرد بدهند تا بتوانند به نیرو‌های ما پناه بیاورند. نیرو‌های ما نیز باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که این افراد مجبور نشوند بار دیگر به سمت دشمن برگردند و دشمن آنان را هدف قرار دهد.
- مورد دیگر توسعه بانک اهداف ماست، هدف از این کار این است که اهداف ما شامل مراکز حیاتی و حساس در طول و عرض جغرافیایی کشور‌های متجاوز شود.
- تقسیم بانک اهداف نیرو‌های ما به سه سطح است و اساس این تقسیم هم اهمیت اهداف است، سطح اول شامل ۹ هدف بسیار مهم است که شش مورد آن در خاک عربستان و سه مورد دیگر در خاک امارات قرار دارد.
- تداوم حمله به کشور و مردم ما به این معنی است که نیرو‌های ما به واکنش قانونی و مناسب علیه این حملات ادامه خواهند داد، واکنش ما ضربات دردآوری است که شامل اهدافی می‌شود که فرماندهان نظامی ما از میان بانک اهداف انتخاب می‌کنند.
- نیرو‌های مسلح ما در صورت صدور فرمان برای ورود به مرحله درد آور برای دشمن، از آمادگی کامل بهره می‌برند.
- تاسیسات نظامی وابسته به نیرو‌های اشغالگر و متجاوز در خاک، آب‌های منطقه‌ای و جزایر یمن، برای نیرو‌های ما و همه آزاداندیشان یمنی، اهدافی مشروع به شمار می‌آید.
- اقدام برای غارت سرمایه‌های یمن، اعم از سرمایه‌های نهفته در خشکی یا دریا، اقدامی خصمانه و نظامی تلقی می‌شود و با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد در نتیجه بیگانگانی که در این مسیر به دشمن کمک می‌کنند باید این هشدار را جدی بگیرند.
- تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۰ برای ما سال دفاع هوایی و به خواست خدا سال پیروزی است و با توسعه صنایع نظامی و تقویت انبار‌های تسلیحاتی و راهبردی با انواع مختلف سلاح به ویژه تسلیحات دفاع راهبردی همراه خواهد شد.
- از نیرو‌های مسلح در مسیر تامین امنیت تمام مناطق کشور، تقویت جبهه داخلی و تامین حمایت از همه شهروندان حمایت می‌شود.
- نیرو‌های مسلح، تمامی آزادمردان یمن را به مشارکت پویا در نبرد برای استقلال و آزادی کشور فرامی خوانند تا فوز دفاع از کشور و رویارویی با متجاوزان و مزدوران نصیب آنان شود.
- جهاد ما ادامه دارد، جانفشانی‌های ما پایان نیافته است و مبارزه تا رسیدن به استقلال، مرز نمی‌شناسد.
- ما امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری هستیم و در آینده نیز از امروز قوی‌تر خواهیم شد، ایمان ما به خدا و اعتماد ما به یاری خداست و همین ما را در رویارویی با شرایط مختلف مستحکم‌تر می‌کند. از اراده فولادین ما کاسته نمی‌شود و عزم راسخ ما درهم نخواهد شکست.
در ادامه کنفرانس مطبوعاتی سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن آمده است: 
مردم آزاداندیش، وفادار، صبور و استوار، شما را با آمار‌هایی که از دستاورد‌های سال ۲۰۱۹ در اختیار داریم و همچنین از تحولات میادین نبرد در این سال آگاه می‌کنم، پنجمین سال متوالی است که ائتلاف متجاوزان مناطق مختلف کشور و استان‌های یمن را هدف قرار می‌دهند، آنان کشتار‌های متعددی مرتکب شده، جاده ها، مراکز خدماتی، منازل و دارایی‌های هموطنان را ویران ساخته اند, ۱۹ استان یمن در سال ۲۰۱۹ با حملات هوایی متجاوزان مواجه شده است، مجموع حملات هوایی در این یک سال به بیش از شش هزار و پانصد و سی مورد رسیده است. در این میان بیش از پنجاه درصد از حملات هوایی یعنی دست کم سه هزار و ششصد و پانزده مورد، متوجه استان صعده بوده است. سهم استان حجه از این حملات بیش از هزار و چهارصد و بیست و هفت مورد، استان صنعا بیش از چهارصد و بیست و چهار و استان جوف بیش از دویست و یازده مورد بوده است، ضمن اینکه بقیه حملات علیه مراکزی، چون استانداری پایتخت و مناطقی در ضالع، مأرب، عمران، حدیده، ذمار، تعز، بیضاء، إب، لحج، ریمه، عدن، ابین، شبوه و محویت بوده است که در تابلوی کنار من ترتیب آن‌ها را می‌بینید. این حملات صد‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت و مراکز خدماتی، منازل شهروندان و دارایی‌های مردم ویران شد. در این زمینه نهاد مسئول در ارزیابی جنایات، آسیب‌ها و تبعات ناشی از حملات متجاوزان، حجم خسارات و زیان‌ها را در آینده نزدیک برای شما بیان خواهم کرد. در سال ۲۰۱۹, کشور و مردم ما با حملات از هوا، دریا و خشکی مواجه بودند، حملاتی که در آن از انواع مختلف سلاح استفاده شده است، چنانچه در این مدت محاصره کامل کشور برای پنجمین سال متوالی ادامه داشت. در کنار حملات هوایی، متجاوزان نیرو‌های خود و نیرو‌های مزدور را به ماموریت هایی، چون هدف قرار دادن مناطق مختلف و پیشروی در این مناطق گسیل داشتند، اما نیرو‌های ما موفق شدند بیش از هزار و دویست و بیست و شش مورد از این نوع عملیات را ناکام بگذارند. این عملیات را دشمن به شرح زیر ساماندهی کرده بود,
۱۶۳ مورد عملیات هجومی, ۶۵۶ مورد پیشروی و ۴۰۷ مورد تلاش برای نفوذ بود که در مجموع ۱۲۲۶ مورد می‌شود. نیرو‌های ما علاوه بر اینکه تمامی این تلاش‌ها را ناکام گذاشتند، توانستند با موفقیت، عملیات نظامی مختلفی هم علیه دشمن انجام دهند که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
عملیاتی گسترده و با کیفیت با مشارکت واحد‌های مختلف نظامی که منجر به آزادسازی مناطق گسترده و وارد آوردن خسارات قابل توجهی به دشمن و خیانتکاران به وطن شد. مهم‌ترین این عملیات، عملیات آزادسازی مناطقی در ضالع و هر دو مرحله از عملیات نصرمن الله و یک عملیات نظامی دیگری بوده است که هنوز خبرش فاش نشده است، تعداد عملیات نظامی نیرو‌های ما هزار و ششصد و هشتاد و شش مورد بوده است که ۶۰۷ مورد عملیات هجومی, ۳۵ مورد عملیات نفوذی, ۱۰۴۴ عملیات چریکی (عملیات برق آسا و سپس عقب نشینی از مواضع دشمن) بوده است، عملیات گسترده نیرو‌های ما در سال ۲۰۱۹ بیانگر سطح تجربه آنان است، مشخصه‌ای که اثرش را بر روند رویارویی‌ها گذاشته و توانسته است معادلات نظامی جدیدی را بر میدان‌های درگیری تحمیل کند. عملیات نظامی منحصر به فرد نیرو‌های ما نقطه تحول راهبردی در میدان رویارویی علیه متجاوزان و مزدوران آن‌ها و بیانگر سطح آمادگی نظامی و روحی ماست. نیرو‌های ما در دفاع از وطن و ملت و در مسیر تحقق اهداف راهبردی و باز سازی بخش‌های مختلف نظامی، جهت تقویت موضع جنگی خود، با اتکا به آموزه‌های دینی تلاششان را در حوزه تولیدات نظامی و جنگی بیشتر کردند. در این سال ما شاهد پرده برداری از تولیدات نظامی مختلفی بوده ایم که موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار که برای اولین بار مورد بهره برداری قرار گرفته و دستاورد‌های بزرگی هم نصیب ما کرده اند، از جمله آن‌ها هستند. ضمن اینکه در کنار این‌ها باید به پهپاد‌ها و سامانه دفاع هوایی اشاره کنیم. به خواست خدا نیرو‌های مسلح ما در حوزه صنایع موشکی و تولید نسل‌های مختلف پهپاد اعم از پهپاد‌های هجومی یا تجسسی از توانایی کامل بهره می‌برند.
به تمامی مردم عزیز یمن اطمینان می‌دهیم که نیرو‌های مسلح ما در یگان‌های مختلف، شب و روز تلاش می‌کنند تا توانمندی دفاعی خود را افزایش دهند، آنان به خواست خدا در این زمینه گام بزرگی برداشته اند. نیرو‌های مسلح ما این توانایی را دارند که نقشه‌های متجاوزان جهت هدف قرار دادن کشور و وطن را ناکام بگذارند.
در سال ۲۰۱۹ شاهد آن بوده ایم که در کنار یگان‌های جنگی که هزاران نیروی مبارز و داوطلب را در خود جای داده اند، بخش‌های جدیدی هم به تشکیلات نظامی ما اضافه شود، نیرو‌های ما در سایه تجاوز و محاصره، ده‌ها رزمایش آموزشی برگزار کردند، رزمایش‌هایی که در آن صد‌ها نفر در سطوح مختلف و از تشکیلات مختلف حاضر شدند، ضمن اینکه در کنار این موضوع باید به فعالیت دانشکده‌ها و مراکز نظامی نیز اشاره کرد.
در این بخش به حوزه تسلیحات هوایی (پهپادها) اشاره می‌کنیم، به خواست خدا یگان پهپادی ما، در سال ۲۰۱۹ در حوزه توسعه پهپاد‌ها موفق عمل کرد و همین امر توانست به موقعیت میدانی آنان کمک کند. یگان پهپادی در این سال با اجرای ده‌ها عملیات کیفی و هجومی که در آن‌ها تاسیسات نظامی دشمن در داخل و خارج از یمن هدف قرار گرفت، موفقیت‌های بزرگی داشت، این امر موجب شد تا تشکیلات نظامی کشور، با تکیه بر آمادگی این یگان و سطح اثر گذاری پهپادها، در صدر دیگر تشکیلات جای بگیرد. این نوع تسلیحات با اثبات تاثیرگذاری، موجب شد تا همگان در حوزه علوم نظامی و تسلیحات نوین، در برابر متغیرات جدیدی قرار بگیرند. عملیات هجومی یگان پهپادی، زیان‌های فراوانی را بر دشمن تحمیل کرد، که نمونه آن عملیاتی است که هنوز خسارات آن تداوم دارد (حمله به تاسیسات نفتی عربستان) ,، اما در حوزه عملیات تجسسی نیز اهداف ما در پیگیری تحرکات دشمن و هدف قرار دادن هر نوع حرکت خصمانه در موقعیت و با امکانات مناسب، محقق گردد. تاکید می‌کنیم امروز یگان پهپادی در طول یک روز قادر است ده‌ها ماموریت تجسسی انجام دهد. به خواست خدا نیرو‌های مسلح ما با اتکا به یگان پهپادی، می‌توانند بخش زیادی از مساحت جغرافیایی کشور را به صورت روزانه کنترل و رصد کنند، یگان تخصصی در حوزه پهپادها، همواره اهداف ثابت و متحرک دشمن را رصد می‌کند که برخی از این اهداف در کشور‌های متجاوز واقع شده اند. نیرو‌های مسلح ما به خواست خداوند با اعتماد به یگان پهپادی در حوزه عملیات هجومی هم زمان علیه اهداف مختلف، توانایی گسترده‌ای پیدا کرده اند. توانمندی نیرو‌های مسلح ما در این زمینه در مقایسه با سال گذشته (۲۰۱۸) با رشد چهارصد درصدی مواجه شده است. عملیات یگان پهپادی در سال ۲۰۱۹ به دوهزار و چهارصدو بیست و شش مورد رسید، که در این میان ۲۰۸۷ مورد عملیات تجسسی، پنج عملیات مشترک با یگان موشکی, ۱۹۶ مورد هدف قرار دادن پادگان‌ها و مراکز نظامی از جمله هدف قرار دادن پادگان عَنَد، المُخا و پادگان الجلاء در عدن در کنار هدف قرار دادن فرودگاه‌ها و تاسیسات نظامی در عربستان است, ۹۲ مورد نیز عملیات منحصر به فرد از جمله هدف قرار دادن میدان نفتی شیبه، عملیات نهم رمضان، عملیات موازنه قدرت در دو مرحله اول و دوم و ۴۶ مورد نیز عملیات مشترک با واحد توپخانه است. 
اما در حوزه عملیات موشکی، به خواست خداوند متعال یگان موشکی ما موفقیت‌های قابل توجه و رو به رشدی داشت، در سال ۲۰۱۹ شاهد بودیم که سامانه‌های موشکی جدیدی به ناوگان ارتش و به خطوط نبرد اضافه شد، همه آزمایشاتی که روی سامانه موشک‌های بالستیک جدید و موشک‌های بالدار داشتیم موفق بود، اگر سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ برای ما سال موشک‌های بالستیک بود سال ۲۰۱۹ سال موشک‌های بالدار بوده است، موشکی که به بخش مهمی از زرادخانه موشکی نیرو‌های یمنی و یکی از مهم‌ترین تسلیحات در حوزه تلاش‌های راهبردی و بازدارنده تبدیل شد. تعداد عملیات یگان موشکی ما در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۰۸ مورد بود که سه مورد با موشک بالستیک برکان بوده است، یکی از این سه عملیات علیه هدفی نظامی در منطقه دمام بود. چهار عملیات هم با موشک بالدار قدس, ۴۳ عملیات با سامانه موشک بالستیک نکال, ۱۲ مورد با موشک قاصم و ۴۷ مورد نیز با سامانه موشکی بدر بود. نقشه اهداف عملیات موشکی نیز در این سال شامل مراکز، تاسیسات نظامی داخل و خارج یمن بود. یگان‌های موشکی در این سال به صورت فعال در عملیات نظامی گسترده‌ای حاضر بودند، که یکی از این عملیات نصرمن الله بود. توانمندی فزاینده موشکی در سال ۲۰۱۹ موجب شد تا ضربات سهمگینی به دشمن وارد شود، یکی از این عملیات، عملیاتی بود که در آن ده موشک بالستیک یکباره شلیک شد. تلاش یگان موشکی در مسیر دفاع از کشور و ملت و در مقابل، حمایت مردم از یگان موشکی تاکیدی بر موفقیت این یگان در اقدامات بازدارنده و سرکوب متجاوزان است.
سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: در سال ۲۰۱۹ تاسیسات و سامانه‌های مربوط به نیرو‌های هوایی تکمیل شد. 
یحیی سریع افزود: نیرو‌های مسلح یمن اعلام کردند سامانه‌های دفاعی جدیدی راه اندازی شد و تلاش برای پیشرفته کردن سامانه‌های دیگر صورت گرفت.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن درباره دستاورد‌های پدافند هوایی نیرو‌های مسلح یمن در سال ۲۰۱۹ گفت: در این سال ۶۹ هواپیمای متجاوزان توسط پدافند هوایی نیرو‌های مسلح یمن سرنگون شد که شامل ۷ جنگنده ۹ هواپیمای جاسوسی کوچک و ۵۳ پهپاد جاسوسی می‌شود. علاوه بر این پدافند هوایی نیرو‌های مسلح یمن در ۲۳۷ عملیات ضمن مقابله به متجاوزان، آن‌ها را به عقب نشینی وادار کردند.
یحیی سریع افزود: در طول سال ۲۰۱۹ مزدوران متجاوز و خائنین داخلی خسارت‌های زیادی متحمل شدند و بسیاری از عملیات نیرو‌های ما همچنان که صدا و تصویر آن نیز ضبط شده با موفقیت انجام شد.
یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن درباره عملیات تک تیراندازان یمنی در سال ۲۰۱۹ گفت: یگان تک تیراندازان یمنی ۱۶۶۴۳ عملیات انجام دادند که در این عملیات‌ها ۲۲۸ سرباز و افسر سعودی، ۱۴۲ مزدور سودانی، ۱۶۰۵۰ مزدور داخلی، ۲۲۱ دستگاه خودرو و سلاح و ۲ هواپیمای جاسوسی توسط تک تیراندازان هدف قرار گرفت.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن درباره عملیات‌های یگان ضد زره یمن در سال ۲۰۱۹ گفت: یگان ضد زره در این سال ۱۱۸۰ عملیات انجام داده است که شامل ۱۹۲ عملیات ضد تجهیزات نظامی، ۱۳۸ عملیات ضد زره، ۴۰ عملیات ضد بولدزرها، ۲۶ عملیات ضد خودرو ها، ۱۵۵ عملیات ضد سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین، ۹۵ عملیات ضد دژ‌ها و موانع، ۴۹۴ عملیات ضد محل تجمع فرماندهان، افراد و تجهیزات و ۱۰ عملیات دیگر می‌شود.
یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن درباره عملیات‌های یگان مهندسی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال ۲۰۱۹ گفت: یگان مهندسی یمن در خلال این سال ۲۷۵۲ عملیات انجام داد که شامل ۱۸۰۳ عملیات ضد تجمعات و دژ‌های دشمن، ۶۹۷ عملیات توسط این یگان ضد تجهیزات، تانک‌ها دشمن انجام شد.
یحیی سریع درباره عملیات یگان توپخانه‌ای ارتش یمن در سال ۲۰۱۹ گفت: یگان توپخانه‌ای ارتش یمن حضور تاثیرگذاری در جنگ یمن داشت. علاوه بر این آمار مربوط به سایر یگان‌ها و خسارت‌هایی که دشمن متحمل شده است در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.
یحی سریع خاطر نشان کرد: نیرو‌های مسلح بر پایبندی به انجام وظایف دینی و ملی خود در قبال مردم و کشور تاکید می‌کند.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تاکید کرد: مردم یمن سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و اکنون زمان آن رسیده است که با کرامت و در کشوری مستقل زندگی کنند بنابراین ما نیرو‌های مسلح در قبال درد‌ها ورنج‌های مردم ساکت نمی‌نشینیم.
یحیی سریع خاطر نشان کرد: همچنان که سید عبد الملک الحوثی رهبر انقلاب (یمن) نیز تاکید کرد امنیت و استقلال از همه و برای همه است بنابراین برقراری امنیت جز با توقف جنگ و برداشتن محاصره امکان پذیر نیست.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در پایان گفت: درود بر همه انسان‌های شریف و آزاده یمن، درود بر مردم مقاوم و فداکار یمن که همواره حامی ارتش و کمیته‌های مردمی بوده اند؛ درورد بر همه رزمندگان قهرمان مدافع مردم و کشور، درود بر همه کسانی که حامی مردم یمن هستند؛ مجد و جاودانگی برای شهدا، شفای مجروحین، عزت، کرامت، آزادی، استقلال را برای مردم یمن آرزومندیم.

نظر شما