شناسهٔ خبر: 3725774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ردپای پول های کثیف در سیاست

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، رحمانی فضلی در همایش سراسری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: هر چه تحولات بیشتر و شرایط پیچیده تر می شود، نیازها و مطالبات جامعه نیز در این شرایط خود را نشان می دهد و در رأس همه نیازها و مطالبات، امنیت حرف اول را می زند.

بزرگترین دغدغه مردم؛ اعتیاد و مواد مخدر

وی گفت: در چند سال اخیر در چندین نظرسنجی، بزرگترین دغدغه مردم؛ اعتیاد و مواد مخدر اعلام شده و این واقعاً مهم است.

وزیر کشور افزود: تعداد معتادان یک و نیم میلیون نفر هستند که یک و نیم درصد جامعه را شامل می شود اما همین میزان رتبه نخست دغدغه مردم را به خود اختصاص می دهد.

رحمانی فضلی گفت: مواد مخدر محور بحث امنیت اجتماعی است و شرارت، زورگیری و طلاق را در پی دارد.

وی افزود: البته در کنار حوزه اجتماعی، موضوع حوزه اقتصادی نیز مطرح و مهم است و در واقع مواد مخدر در حوزه اقتصادی نیز لطمات جبران ناپذیری بر جای می گذارد.

آثار جریانات پول های کثیف در اقتصاد

رحمانی فضلی گفت: ما در موضوعات اقتصادی عمیق نمی شویم و آثار جریانات پول های کثیف را در اقتصاد به خوبی ارزیابی نمی کنیم و تحلیل دقیقی ارائه نمی دهیم در حالی که خطرات آن خیلی بیشتر و ویرانگر است.

دو هزار میلیارد تومان گردش مالی یک قاچاقچی 

وی افزود: در گزارش باند اخیری که در بندرعباس کشف شد، سرکرده های این باند ظرف دو سال دو هزار میلیارد تومان گردش مالیشان بود و این دو هزار میلیارد تومان رقم زیادی است و اگر این مقدار در چرخه اقتصادی وارد شود آثار بسیار خوبی از خود برجای می گذارد.

وزیر کشور در ادامه به گردش مالی مصرف و ترانزیت مواد مخدر در سال جاری اشاره کرد و افزود: گردش مالی آن 20هزار میلیارد تومان است که تقریباً دو سوم بودجه عمرانی کشور است، این در حالی است که این پول در حوزه جریانات کثیف اقتصادی، صادرات غیرقانونی و قاچاق کالا مطرح می شود که اگر بتوانیم جلوی آن را بگیریم منجر به شکوفایی اقتصاد ما می شود چرا که این شیوه های اقتصادی باعث نابرابری، شکاف، تبعیض، اعمال نظرها و اعمال قدرت ها می شود.

رحمانی فضلی گفت: بخشی از این پول در حوزه سیاست می رود طوری که مشاهده می کنیم برخی از این کاندیداهای شورا دو میلیارد تومان در انتخابات پول خرج می کنند؛  این پول ها از کجا آورده شده دامنه این پول های کثیف به همه جا نفوذ می کند و تأثیر خود را می گذارد.

وزیر کشور افزود: بخش سوم؛ سلامت اقتصادی است که پول های کثیف جریان های آلوده اقتصادی، آثار بسیار زیادی در ایجاد تبعیض و نابرابری و فقر ایجاد می کند و از منظر قدرت نیز برای اینکه قدرت را از این آلودگی ها پاک نگه داریم باید تلاش کنیم این جریان ها و پول های کثیف وارد قدرت و سیاست نشود.

اعتیاد ، ریشه 53 درصد طلاق ها

رحمانی فضلی گفت: از منظر فرهنگی نیز؛ بخش اصلی فساد اخلاقی جامعه به همین موضوع بر می گردد و در واقع ریشه 53 درصد طلاق ها؛ اعتیاد است که آثارش را در جامعه می گذارد.

وی افزود: بنابراین مبارزه با مواد مخدر چند وجهی است و باید تلاش کنیم با همین رویکردها موضوع مبارزه را در دستور کار قرار دهیم.

رحمانی فضلی گفت: گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است اما با این حال در هر مجلسی حضور پیدا می کنم دو موضوع را به من تذکر می دهند که یکی بحث اعتیاد و دیگری سرقت است که به هم مرتبط هستند .

در موضوع اعتیاد همه بخش ها باید کمک کنند

وی افزود: چون موضوع بین بخشی است طبیعتاً همه بخش ها باید کمک کنند و این که بگوییم نیروی انتظامی متولی مسئله است، درست نیست چون بخشی از مسئله فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی درمانی، پیشگیری و بخشی نیز مراحل بعد از درمان است و همه اینها در یک چرخه مرتبط و مؤثر با یکدیگر ایفای نقش می کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: بنابراین همه دستگاه های مرتبط اعم از وزارت کشور، بهزیستی، بهداشت، بخش فرهنگی مثل صدا و سیما و قوه قضائیه باید در این خصوص ورود کنند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این میان نقش هماهنگی را بر عهده دارد.

وی افزود: آنچه در گام نخست به نیروی انتظامی بر می گردد مقابله است که شاید مقابله مهمترین راه باشد هر چند در بحث مقابله نیز بحث هایی درباره اولویت بندی مبارزه با عرضه و تقاضا نیز مطرح است.

وزیر کشور گفت: در این خصوص باید در محدوده های اصلی جغرافیای جرم متمرکز شویم و باید واکنش سریع داشته باشیم .

رحمانی فضلی افزود: پیشنهاد من ارائه بودجه بحران برای مبارزه با مواد مخدر است و با اولویت، بودجه سال بعد را می توان به استان های محدوده اصلی جغرافیای جرم اختصاص داد.



نظر شما