شناسهٔ خبر: 37256900 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خودکفایی داخلی؛

تامین تمام نیاز کشور به مواد اولیه انواع سرنگ

پتروشیمی شازند تمام نیاز کشور را در زمینه مواد اولیه انواع سرنگ برای حدود ٥ هزار واحد تولیدی تأمین می‌کندکه سبب جلوگیری از خروج بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک فنی و سرمایه‌گذاری با شرکت پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی شازند تمام نیاز کشور را در زمینه مواد اولیه انواع سرنگ برای حدود ٥٠٠٠ واحد تولیدی تأمین می‌کند که سبب جلوگیری از خروج بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

 ولد خانی ادامه داد: طی یکی دو سال گذشته گریدهای پلیمری که نیازمند دانش فنی بودند، مورد بررسی قرار گرفت و آخرین مورد که در یکی دو هفته گذشته انجام شد، تولید گرید سرنگ بود که توانستیم واردات آن را متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت سال گذشته با اولویت تأمین نیاز داخل، ۴۰۰ میلیون دلار ارز به کشور وارد کرده است، افزود: یک میلیون و ٨٠٠ تن  حجم تولید محصولات نهایی و میانی بوده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان این‌که در شرایط فعلی یکی از صنایعی که در کشور مزیت نسبی دارد، صنعت پتروشیمی است، افزود: در بین صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، واحدهای پتروشیمی بیش‌ترین خدمات را به کشور ارائه می‌کنند، به ویژه از زمانی که تحریم‌های ظالمانه به کشور تحمیل شده، میزان ارائه‌ی خدمات نیز افزایش پیدا کرده است.

ولدخانی ادامه داد: بخش قابل توجهی از اشتغال توسط صنایع پتروشیمی به ویژه صنایع پایین‌دستی به وجود آمده که نیازهای عمده کشور را در زمینه‌های دارویی، غذایی و همچنین صنایع مختلف تامین می‌کند.

وی  با بیان این‌که در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، اظهار کرد: اگر دولت از بخش پایین‌دستی حمایت بیش‌تری داشته باشد، قطعا می‌توانیم میزان ارزآوری را در این حوزه افزایش دهیم، چراکه پتروشیمی شازند با توجه به این‌که یکی از متنوع‌ترین محصولات را تولید می‌کند، حاشیه سود چندانی ندارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد:  اکنون ۵۰۰۰ واحد تولیدی خوراک از این واحد می‌گیرند و ۱۰۰ هزار نیروی کار وابسته به این مجموعه مشغول هستند.

ولدخانی با بیان این‌که سال گذشته این واحد با توجه به این‌که نیاز مصرف کنندگان داخل را تامین کرد، توانست ۴۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کند، گفت: لازم است که در شرایط فعلی بازار رقابتی که در داخل کشور به وجود آمده، برطرف شود تا بتوانیم اقدامات مطلوبی را در این حوزه انجام دهیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده فی‌مابین پتروشیمی شازند و تبریز اظهار کرد: همکاری و مشارکت با سرمایه‌ گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش و تنوع‌بخشی تولید محصولات براساس تجربیات فنی دو شرکت پتروشیمی‌های شازند و تبریز امضاء شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند افزود: این تفاهم‌نامه منجر به سرمایه‌ گذاری مشترک جهت توسعه زنجیره ارزش برش C۶ و تنوع‌بخشی تولید محصولات در پتروشیمی‌های شازند و تبریز شامل احداث واحد استحصال بنزن، احداث کوره، نفتای سنگین، افزایش ظرفیت واحد اتلین، بنزن و منومر استایرن، افزایش ظرفیت واحد پلی استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد و همچنین از خام‌فروشی جلوگیری خواهد کرد.

ولدخانی اظهار کرد: اجرای عملیاتی این تفاهم‌نامه منجر به افزایش سودآوری هر دو شرکت جمعا به میزان ۵۰ میلیون دلار در سال و خودکفایی داخلی در زنجیره محصولات استایرن خواهد شد.

به گفته وی این تفاهم‌نامه به سمت دانش بومی حرکت می‌کند و در راستای نه گفتن به تحریم‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت و تداوم تولید در جنگ اقتصادی است.

شرکت پتروشیمی شازند با تولید سالانه یک میلیون و 800 هزار تن انواع محصولات شیمیایی و پلیمری تامین کننده مواد اولیه و میانی پنج هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور است.

نظر شما