شناسهٔ خبر: 37245080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رزمایش مثلث شرقی و پایان عصر سیطره آمریکا

تهران- ایرنا- رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه به‌عنوان سه قدرت دریایی، در عین ظرفیت‌سازی برای تقویت هماهنگی میان این نیروها در شرایط احتمالی تهدید، نمادی از توازن قدرت به‌ویژه در این منطقه حساس جهان و خنثی‌کننده سناریوی آمریکایی‌ها در ائتلاف‌سازی در خاورمیانه به بهانه عبور امن نفت و القای انزوای ایران است. از همین‌رو رسانه‌های داخلی این موضوع را با عناوین مختلف مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

صاحب‌خبر -

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته همواره اعلام کرده که برای امنیت منطقه شمال اقیانوس هند، دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس به عنوان یکی از مهم ترین آبراه‌های بین‌المللی اهمیت زیادی قائل است و رویکرد ایران در سال‌های گذشته در این منطقه نیز این است‌ که کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر امنیت منطقه را تامین کنند. از این رو می‌توان گفت که رزمایش مثلث شرقی نشان می‌دهد که ایران آمادگی‌ دارد به لحاظ توان رزمی و دریایی همپای شناورهای بزرگ و پیشرفته کشورهایی مانند روسیه و چین وارد فاز عملیاتی شود و برنامه‌های تدوین شده را انجام دهد.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی رزمایش در آب های خلیج فارس را از زوایای مختلف بررسی کرده اند.  

رسانه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه آرمان ملی: عمان و اقیانوس هند روز جمعه شاهد برگزاری مانور دریایی بی سابقه ای با حضور نیروهای دریایی چین، روسیه و ایران بود، که به مدت چهار روز ادامه می‌یابد. شاید برای گفتن این حرف زود باشد که این رزمایش، تجسم یک ائتلاف استراتژیک سه جانبه جدید است؛ اما می‌توان گفت رزمایش مذکور در بردارنده پیام مهمی برای ایالات متحده و دولت‌های غربی است که در ماه گذشته، تشکیل دو ائتلاف دریایی را اعلام کردند و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در آن حضور دارند.

رزمایش و پایان عصر سیطره آمریکا

روزنامه آرمان ملی با درج گزارشی نوشت: ایرانی که با محاصره شدید آمریکا مواجه است، بیشترین سود را از این رزمایش می‌کند؛ چرا که باعث در هم شکستن محاصره آمریکا، حداقل در ابعاد روانی آن شده و نشان می‌دهد که ایران کشوری منزوی نیست و دوستان استراتژیکی در سطح بین‌المللی دارد. آمریکا دیگر به تنهایی بر جهان حکومت نکرده و سرنوشت سیاسی و نظامی آن را رقم نمی‌زند؛ عصر سیطره آمریکا در این زمینه، رو به پایان است و منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، دیگر مانند گذشته، جزو املاک ایالات متحده محسوب نمی‌شود. علاوه بر اینکه این رزمایش همزمان شد با پرتاب آزمایشی موشک «لنگ مارچ» چین، که زمینه ایجاد یک ایستگاه فضایی را برای این کشور در سال ۲۰۲۰ فراهم می‌کند. اگر گزارش‌های غربی مبنی بر اینکه چین، طی ده سال آینده به بزرگترین قدرت اقتصادی تبدیل شده و می‌تواند با همکاری روسیه، یک نظام مالی جهانی ایجاد کند که به سیطره دلار پایان دهد، صحت داشته باشد، بدان معناست که ایران، برخلاف همسایگان عرب خود، هم پیمان بسیار قدرتمندتری را انتخاب کرده است که می‌تواند در آینده به آن تکیه کند. غرب در حال آموزش زبان چینی در مدارس و دانشگاه‌های خود است؛ در حالی که اغلب دانشمندان ما (اعراب)، تقریبا همه چیز، حتی لباس‌های خود را از خارج وارد می‌کنند! جهان به سرعت تغییر می‌کند؛ در حالی که اعراب همچنان به‌دنبال یک هدف در حرکتند؛ و آن، چگونگی نابود کردن یکدیگر هستند و گمان نمی‌کنیم این شرایط در ده سال آینده یا حتی بیشتر، تغییری کند. ایران با ابر قدرتها دوستی می‌کند؛ چرا که بلند همتی استراتژیک و صنعت نظامی پیشرفته دارد و روز به روز قدرتمندتر می‌شود؛ اما همسایگان عرب آن، برای تبدیل شدن به پیروانی ضعیف و ذلیل، با دولتهای قوی دوستی می‌کنند و میلیاردها دلار را به‌عنوان بهای این تبعیت، می‌پردازند؛ به همین دلیل است که ایران پیشرفت می‌کند و دیگران، به دشنام دادن، اکتفا می‌کنند.

روزنامه همدلی با درج گزارشی نوشت: رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین از دیروز آغاز شده و تا ۹ دی‌ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان ادامه خواهد داشت. در این رزمایش، تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های سه کشور انجام خواهد شد. اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می کنند و لذا برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است.

کمربند امنیت دریایی

روزنامه ایران نوشت: رزمایش نظامی دریایی مشترک چهار روزه ایران، روسیه و چین با عنوان «کمربند امنیت دریایی» در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشت که رسانه‌های خارجی همچنان مشغول پوشش گسترده و تحلیل‌هایی درباره آن هستند. این رزمایش که روز جمعه با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شد و نخستین عملیات مشترک سه کشور از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران به شمار می‌آید، در جریان رژه بزرگ دریایی در سنت پترزبورگ در ماه ژوئیه سال جاری به توافق سه کشور ایران، روسیه و چین رسیده بود. هرچند از رزمایش مشترک سه کشور با عنوان «هشدار جدی برای امریکا» یاد می‌کنند، اما معاون عملیات نیروی دریای ارتش، دستیابی به امنیت جمعی و تبادل تجربه در حوزه مقابله با تروریسم و دزدی دریایی را از اهداف مهم این رزمایش برشمرد. دریادار دوم غلامرضا طحانی روز گذشته در جلسه توجیهی این رزمایش که با حضور فرماندهان یگان‌های روسی و چینی شرکت‌کننده برگزار شد، گفت: شمال اقیانوس هند یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان بوده و نقش مهمی در تجارت بین‌الملل دارد. ماهیت مشترک تهدیدات دریایی و تحولات سیاسی بین دولت‌ها برای انجام اقدامات هماهنگ، باعث شده که نیروهای دریایی سه کشور بیش از گذشته با یکدیگر همکاری کنند.

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: روسیه و چین به عنوان دو قدرت منطقه‌ای در حالی وارد مشارکت با ایران برای حفظ امنیت دریانوردی در شمال اقیانوس هند شده‌اند که دولت ایالات متحده امریکا تلاش می‌کند با فشار بر ایران، امکان استفاده ایران از آبراه‌های بین‌المللی برای تجارت با جهان را مسدود کند و با ایجاد یک ائتلاف نظامی ضد ایرانی در منطقه، امنیت و تمامیت ارضی ایران را تهدید کند. هدف از این رزمایش تقویت و افزایش امنیت دریایی بین‌المللی در منطقه، مبارزه با دزدان دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و گسترش همکاری بین نیروهای این ۳ کشور است. این رزمایش نشان می‌دهد روابط ایران، روسیه و چین به سطح قابل توجهی رسیده است. این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. این رزمایش به جهانیان نشان می‌دهد که ممکن نیست تحت هر شرایطی جمهوری اسلامی ایران را به عزلت کشاند. بر اساس بیانیه اسپوتنیک به نقل از سرویس مطبوعاتی ناوگان آتلانتیک نیروی دریایی ارتش روسیه، کشتی‌های «یاروسلاو مودری»، «ویکتور کونتسکی» و «یلنیا» از روسیه برای مشارکت در این عملیات به بندر شهید بهشتی چابهار اعزام شده‌اند. ناو چینی در این رزمایش شرکت دارد، شینینگ نام دارد.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی آورده است: در این رزمایش، یگان‌های شناور ایران، روسیه و چین به فرماندهی شناور تندر و با استفاده از سلاح کالیبر ۲۰ میلیمتری به سوی سه هدف از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند. همچنین در مرحله بعد تمرین PHOTOEX شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه نیز صورت گرفت. تمام مراحل فوق با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش انجام شد. برقراری امنیت کامل خطوط کشتیرانی در این منطقه، به ویژه در محدوده بین تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب المندب که به مثلث طلایی مشهور است، از یک سو ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی بوده و از سوی دیگر، همکاری و همگرایی نیروهای دریایی مختلف را می‌طلبد.

تحلیل رسانه های جهان از رزمایش مثلث شرقی

تارنمای عصر ایران در گزارشی با عنوان رزمایش دریایی با چین و روسیه و ۷ نکته آورده است: این رزمایش ۳ جانبه ۴ روزه مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی و خبری جهان قرار دارد و تحلیل‌های مختلفی درباره این رزمایش - که در نوع خود بی‌سابقه است- منتشر می‌شود. با جمع‌بندی این تحلیل‌ها می‌توان نکاتی چند را درباره این رزمایش مورد اشاره قرار داد: این رزمایش دریایی نخستین رزمایش دریایی مشترک با کشورهای چین و روسیه در منطقه اقیانوس هند و دریای عمان در تاریخ  پیش و پس از جمهوری اسلامی ایران است. این رزمایش نخستین حضور نیروی دریایی چین و روسیه در این منطقه نیز هست. سابق بر این رزمایش‌های دریایی در این منطقه یا به صورت انفرادی از سوی ایران برگزار شده‌اند و یا رزمایش‌هایی مشترک با حضور کشورهای عربی کرانه جنوبی خلیج فارس و کشورهای غربی چون آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ... بوده است. به بیان دیگر این نخستین حضور رسمی چین و روسیه در عرصه برگزاری رزمایش در این منطقه است. چین و روسیه بر عکس آن چیزی که در ایران شاهد هستیم جنبه تبلیغاتی این رزمایش را برجسته نکرده و برگزاری این رزمایش را یک اقدام متعارف در چارچوب همکاری‌های ۳ کشور در حوزه امنیت دریایی توصیف می‌کنند.

رسانه های اصولگرا

روزنامه حمایت: رزمایش چهار روزه مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های شمالی اقیانوس هند و دریای عمان که از روز جمعه آغازشده را می‌توان بی‌سابقه‌ترین تحول در منطقه به شمار آورد که با افزایش تهدیدات آمریکا مقارن شده است.

روزنامه حمایت با انتخاب یادداشتی نوشت: مثلث ایران، چین و روسیه پیش از این نیز همکاری‌های نظامی در ابعاد گسترده و بسیار مهم با یکدیگر داشته‌اند که بارزترین آن، به تعامل استراتژیک تهران – مسکو علیه تروریست‌های تکفیری و در حمایت از دولت مشروع و قانونی «بشار اسد» بازمی‌گردد. در سایه همکاری‌های اطلاعاتی- نظامی ایران و روسیه در سوریه، یکی از خطرناک‌ترین توطئه‌های ضد امنیتی در غرب آسیا در آستانه فروپاشی است، همان‌گونه که پیش از این، جمهوری اسلامی در برخی بحران‌های منطقه‌ای علیه روسیه به یاری مسکو شتافت و اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار این شریک راهبردی خود قرار داد. ایران و چین نیز در حال حاضر سندهای همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف به امضاء رسانده‌اند که مناسبات نظامی ازجمله برگزاری رزمایش اخیر، یک قلم از آن‌ها به شمار می‌آید. با این اوصاف، سؤال اینجاست که چرا علیرغم اتحاد استراتژیک این سه کشور، تاکنون ائتلاف آن‌ها به شکل برگزاری رزمایش نظامی علنی نشده بود؟ این سؤال، چند پاسخ دارد که واکاوی آن‌ها به روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا کمک می‌کند. یکم: حوادث مشکوک در بندر فجیره امارات و دریای عمان که طی آن چند کشتی هدف حملات تروریستی قرار گرفتند، نوعی به اصطلاح۱۱ سپتامبر برای کاخ سفید بود تا به بهانه حضور نظامی به‌منظور تأمین امنیت خلیج‌فارس، مرتجعین منطقه را تلکه کند. ترامپ با تحقیر آشکار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، نرخ فروش امنیت به آن‌ها را بالا برد و صراحتاً اعلام کرد که اگر خریدار امنیت از آمریکا هستند، چاره‌ای جز پرداخت بیشتر دلارهای نفتی ندارند. با ساقط شدن پهپاد افسانه‌ای آمریکا و توقیف ناو انگلیسی «استینا ایمپرو»، آتش واشنگتن تندتر شد و پروپاگاندای وسیعی علیه ایران با هدف تشکیل یک ائتلاف دریایی به راه انداخت. در نشستی که در بحرین به همین منظور تشکیل شد، مقامات واشنگتن از اعلام آمادگی ۳۰ کشور برای حضور در آن خبر دادند، حال آنکه درنهایت، مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس موفق به تشکیل یک ائتلاف مینیاتوری شدند! رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، دقیقاً پاسخی به این ائتلاف بود و در این میان، چینی‌ها که از حضور آمریکا در دریای چین شرقی آزرده خاطر هستند، شاید پس از ایران، بیشترین انگیزه را در نشان دادن چنگ و دندان به یانکی‌ها داشته باشند.

رزمایش مثلث شرقی بی سابقه ترین تحول در منطقه

روزنامه خراسان با انتخاب یادداشتی نوشت: رزمایش دریایی مشترک ایران و دو کشور عضو شورای امنیت (چین و روسیه) در شمال اقیانوس هند، علاوه بر مسائل نظامی، حاوی نکات مهمی در حوزه روابط بین الملل و سیاست‌های منطقه‌ای  و دیپلماسی است. ۱- اولین نکته این که رزمایش اخیر در حالی برگزار می شود که آمریکا در سال های اخیر و به ویژه در ماه های گذشته تلاش زایدالوصفی را صورت داد تا یک ائتلاف به اصطلاح جهانی برای تامین امنیت آبراه بین‌المللی تنگه هرمز شکل دهد که البته با استقبال سرد کشورهای مختلف از جمله دوستانش مواجه شد آخرین افتضاح هم مربوط به حضور نظامی ژاپن در منطقه بود که پس از مشورت با ایران و آن هم خارج از آب های خلیج فارس انجام خواهد شد. در مقابل چنین شکست نظامی و سیاسی، رزمایش کمربند امنیتی دریا با مشارکت دو قدرت بزرگ نظامی جهان انجام می شود که به نوعی اعلام شکست سیاست انزوای ایران است که به عنوان یک پروژه آمریکایی – عربی و صهیونیستی طراحی شده بود. ۲- دوم این که همه می دانیم چین و روسیه در حوزه نظامی پیشرفت های شگرفی در این سال ها داشته اند و امروزه سامانه‌هایی تولید می کنند که با توان نظامی آمریکا و غرب برابر است. همکاری ایران با این دو قدرت برتر نظامی جهان نشان می‌دهد این کشورها نیز توان نظامی و تکنولوژیکی ایران را قبول دارند و کشورمان می‌تواند به خوبی در سطوح بالای تاکتیکی نظامی، رزمایش مرکب برگزار کند. حضور چین در رزمایش کمربند امنیتی دریا علاوه بر نکات گفته شده نشان دهنده میل بالای این کشور به نمایش استقلال و توان نظامی خود در برابر زیاده خواهی های واشنگتن است. آمریکا این روزها از حوزه های تجارت بین‌الملل گرفته تا موضوع تایوان و کره شمالی و... سعی در بالابردن هزینه های رقابت برای چین دارد. در حقیقت نشانه ها موید آن است که در مقابل ائتلاف سازی های آمریکا علیه چین، پکن نیز به ائتلاف سازی های جدی علیه واشنگتن رو آورده است. به نظر نگارنده می توان انتظار داشت که در سال های آینده شاهد نگاه جدید چین به منطقه غرب آسیا و آبراهه حساس شمال اقیانوس هند باشیم، نگاه جدیدی که از حوزه اقتصادی فراتر رود  و حوزه‌های امنیتی و راهبردی را نیز در برگیرد.   حضوری که با هماهنگی جمهوری اسلامی می تواند توازن نظامی و امنیتی این منطقه را بالا ببرد.

حضور ایران در بزرگ ترین رزمایش خلیج

تارنمای جهان نیوز آورده است: این برای اولین بار است که نیروی دریایی ایران اعم از نیروی دریایی ارتش و سپاه رزمایشی را در این سطح و در کنار ۲ کشور قدرتمند در حوزه سیاسی، اقتصادی، دریایی و عضو شورای امنیت‌ سازمان ملل برگزار می‌کند که در گزارش زیر به چند مورد از اهمیت برگزاری این رزمایش پرداخته شده است. اولین دلیلی که می توان برای اهمیت برگزاری این رزمایش قائل شد، این است که چند ماه قبل آمریکایی‌ها به اضافه چند کشور غربی ادعا کردند در حال شکل دادن به ائتلافی در خلیج فارس برای حراست از شناورهای خود در این منطقه  هستند، اگرچه درباره اینکه این ائتلاف در عمل به چه میزان عملیاتی شد و موفق بود، جای بحث و گفت‌وگو دارد که در این گزارش مجال بحث درباره آن وجود ندارد، حال در این فضا شاهد یک همکاری مشترک نظامی بین ۳ کشور ایران، روسیه و چین هستیم که از این جهت می‌تواند دارای اهمیت باشد که این تجربه را می‌توان در آینده در موضوعات مختلف گسترش داد، که نمونه این موضوع حضور کشورها در رزمایش بزرگ آیونز در آینده نزدیک است. اواخر سال جاری رزمایشی بین‌المللی و مهم توسط کشورهای عضو آیونز یعنی کشورهای همسایه اقیانوس هند برگزار می‌شود که ریاست این اجلاس در حال حاضر با ایران است که در کنار تجربه امروز یک تجربه بزرگ و موفق و منحصر به‌ فرد برای ایران خواهد بود. دومین اهمیتی که می‌توان برای برگزاری رزمایش مرکب بین ایران، روسیه و چین قائل شد این است که وقتی کشورهای قدرتمند در عرصه دریایی ‌می‌پذیرند بایک کشور دیگر مانند ایران رزمایش برگزار کنند، به این معنا است که  ایران  را به عنوان کشوری قدرتمند در عرصه نظامی و دریایی منطقه قبول کرده‌اند و این را پذیرفته‌اند که برای تامین منافع خودشان باید با ایران همکاری کنند.

روزنامه جوان در سرمقاله خود آورده است: اگرچه حضور قدرتمندانه دو نیروی دریایی نظام جمهوری اسلامی (نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران) در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند و آب‌های فرا منطقه‌ای، امنیت دریایی معطوف به ایران اسلامی را در آب‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، تأمین کرده است، اما رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه به‌عنوان سه قدرت دریایی، در عین ظرفیت‌سازی برای تقویت هماهنگی میان این نیروها در شرایط احتمالی تهدید، نمادی از توازن قدرت به‌ویژه در این منطقه حساس جهان و خنثی‌کننده سناریوی امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ائتلاف‌سازی در منطقه به بهانه عبور امن نفت و القای انزوای ایران است. اگرچه حضور قدرتمندانه دو نیروی دریایی نظام جمهوری اسلامی (نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران) در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند و آب‌های فرا منطقه‌ای، امنیت دریایی معطوف به ایران اسلامی را در آب‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، تأمین کرده است، اما رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه به‌عنوان سه قدرت دریایی، در عین ظرفیت‌سازی برای تقویت هماهنگی میان این نیروها در شرایط احتمالی تهدید، نمادی از توازن قدرت به‌ویژه در این منطقه حساس جهان و خنثی‌کننده سناریوی امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ائتلاف‌سازی در منطقه به بهانه عبور امن نفت و القای انزوای ایران است.

نخستین رزمایش ایران بعد از انقلاب

روزنامه وطن امروز می نویسد: این رزمایش که بعد از انقلاب اسلامی ایران نخستین‌بار میان این سه کشور برگزار می‌شود، از سوی بیشتر رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی، واکنشی قاطع به ائتلاف دریایی آمریکا و متحدان کم‌تعدادش در خلیج‌فارس تعبیر شده است. همچنین تاکید بر عدم انزوای جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های آمریکا محور دیگر بازتاب‌های این رزمایش بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند اعلام کرد برخی تحلیلگران این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش بویژه عربستان سعودی در منطقه می‌دانند. این رسانه‌ آمریکایی همچنین در گزارش خود خاطرنشان کرده است تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه آمریکا، ایران را به‌ سمت همکاری‌های نظامی بیشتر با روسیه و چین سوق داده است به ‌طوری که در سال‌های اخیر مقامات نیروهای دریایی روسیه و چین سفرهای بیشتری به ایران داشته‌اند.

«بیلگهان آلاگوز» استاد دانشگاه مرمره در استانبول و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت وگو با خبرگزاری مهر می‌گوید: هدف اصلی سیاست فشارحداکثری ایالات متحده بر ایران، مهار قدرت در حال ظهور چین در جهان و محدود کردن نفوذ روسیه در خاورمیانه است. زیرا  چین برای تنوع بخشیدن به انرژی خود به ایران متکی می باشد و روسیه نیز برای نفوذ در خاورمیانه به ایران وابسته است. بنابراین، تمرین نظامی چهار روزه در اقیانوس هند و دریای عمان، با هدف مقابله با سیاست مهار ایالات متحده صورت می گیرد. رزمایش نظامی مشترک، پیام روشنی برای ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در رابطه با روابط مستحکم بین ایران، روسیه و چین از نظر امنیتی دارد و این در حالی است که گزینه نظامی کاخ سفید برای رسیدگی به پرونده ایران هنوز وجود دارد. این تمرین نظامی بی سابقه، گزینه های مختلف ایران را برای مقابله با تهدیدات ضد ایرانی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در خلیج فارس نشان می دهد. همچنین این رزمایش نشان دهنده عزم روسیه برای ایفای نقش مهم در امنیت اقیانوس هند است که فراتر از منطقه اصلی منافع این کشور در سوریه می باشد.

اسماعیل کوثری، جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو می گوید:‌ ایران ثابت کرده به تنهایی وضعیت بین المللی و منطقه را بررسی و رصد می‌کند و در خصوص اقدامات مقتضی، تصمیم گیری می‌کند. به لطف خداوند فرزندان این مرز و بوم توانستند همین شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کنند و همان طور که امام خمینی، معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری بارها فرموده اند سختی، جنگ و تحریم را به فال نیک خواهیم گرفت. گذشته از این جمهوری اسلامی توانسته چنان توانمندی خود را در میدان عمل به رخ بکشاند که روسیه و چین هم در عمل پذیرفتند که در این رزمایش حضور پیدا کنند. زمانی که آمریکایی‌ها از برجام که توافق نامه‌ای بین المللی و دارای امضای خودشان بود، خارج شدند تصور می‌کردند دنیا در دستان آن‌ها ست و کشورهامطابق میل آن‌ها عمل خواهند کرد. آن‌ها تصور کردند جهان منتظر و معطل تصمیم و نظر آن‌ها خواهد ماند این در حالی است که جمهوری اسلامی سیاست‌ها و اقدامات خود را براساس منافع پیش رو، جلو می‌برد و تنها هدف مدنظر پیشرفت کشور خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم با انتخاب گزارشی آورده است: رزمایش مشترک دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند از روز گذشته آغاز شده که در گزارش زیر به چند مورد از اهمیت برگزاری این رزمایش اشاره شده است. از روز گذشته رزمایش مرکب دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای این دو کشور در بندر شهید بهشتی چابهار(شمال اقیانوس هند و دریای عمان)   آغاز شد. این برای اولین بار است که نیروی دریایی ایران اعم از نیروی دریایی ارتش و سپاه رزمایشی را در این سطح و در کنار ۲ کشور قدرتمند در حوزه سیاسی، اقتصادی، دریایی و عضو شورای امنیت‌ سازمان ملل برگزار می‌کند که در گزارش زیر به چند مورد از اهمیت برگزاری این رزمایش پرداخته شده است. اولین دلیلی که می توان برای اهمیت برگزاری این رزمایش قائل شد، این است که چند ماه قبل آمریکایی‌ها به اضافه چند کشور غربی ادعا کردند در حال شکل دادن به ائتلافی در خلیج فارس برای حراست از شناورهای خود در این منطقه  هستند، اگرچه درباره اینکه این ائتلاف در عمل به چه میزان عملیاتی شد و موفق بود، جای بحث و گفت‌وگو دارد که در این گزارش مجال بحث درباره آن وجود ندارد، حال در این فضا شاهد یک همکاری مشترک نظامی بین ۳ کشور ایران، روسیه و چین هستیم که از این جهت می‌تواند دارای اهمیت باشد که این تجربه را می‌توان در آینده در موضوعات مختلف گسترش داد، که نمونه این موضوع حضور کشورها در رزمایش بزرگ آیونز در آینده نزدیک است. اواخر سال جاری رزمایشی بین‌المللی و مهم توسط کشورهای عضو آیونز یعنی کشورهای همسایه اقیانوس هند برگزار می‌شود که ریاست این اجلاس در حال حاضر با ایران است که در کنار تجربه امروز یک تجربه بزرگ و موفق و منحصر به‌ فرد برای ایران خواهد بود.

نظر شما