شناسهٔ خبر: 37224120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

​رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

پنجره واحد نشر مشکل دورزدن فیپا را حل می‌کند

بروجردی، ایجاد پنجره واحد نشر را گام بلندی در مسیر خدمت به مردم و بهبود شرایط فرهنگی جامعه توصیف کرد که جلوی بخشی از مشکلات موجود در روند انتشار کتاب را می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی و انعقاد تفاهم‌نامه پنجره واحد نشر(سامانه جامع صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب) شنبه (7 دی‌ماه) در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم، با اشاره به اینکه فرایند اجرای پنجره واحد نشر، فرایند ارزشمندی است گفت: بخشی از این فرایند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان صاحب ایده اصلی طرح و بخشی از آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تعریف می‌شود.

وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به خاطر وظیفه‌ای که بر عهده دارد؛ اصالت خدمات‌رسانی، اطلاع‌رسانی به مردم و انتظار اصحاب دانش و فرهنگ از سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای دریافت جدیدترین رخدادهای عرصه نشر از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که معاونت کتابداری و کتابخانه، پیشتاز این اطلاع‌رسانی است و در این عرصه سهیم است.

بروجردی با بیان این نکته که اگر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود، این امر مهم محقق نمی‌شد، بیان کرد: این پروسه به‌راحتی به‌دست نیامد. این اقدام، کار ارزشمندی از این نگاه است که چگونه دستگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر تعامل و همکاری کنند و به یک معنا گام بلندی را برای خدمت به مردم و بهبود شرایط فرهنگی جامعه بردارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه همکاری دو نهاد فرهنگی، نخستین گام در حوزه فرهنگ برای ایجاد یک کار مشترک فرهنگی است، اظهار کرد: شاید همکاری دو نهاد در دیگر حوزه‌ها را کمتر شاهد باشیم؛ اما این اتفاق برای اولین‌بار در حوزه فرهنگ کشور رخ داده‌است و دو نهاد با همکاری و هم‌آوایی مشترک دست به اجرای یک اقدام موثر زده‌اند.

وی با بیان اینکه تا قبل از این رویداد، مشکلات بسیاری در عرصه فیپا برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود داشت، خاطرنشان کرد: برخی از کتاب‌ها بدون داشتن فیپا برای دریافت مجوز نشر اقدام می‌کردند و بسیاری از ناشران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را دور می‌زدند و می‌خواستند بدون دریافت فیپا و تعریف شناسنامه اثر، مجوز چاپ کتاب بگیرند.

بروجردی ادامه داد: حدود 95 درصد کتاب‌ها فیپا دریافت می‌کنند و 5 درصدی که فیپا ندارند؛ کسانی هستند که این مسیر را دور زدند و از این رهرو برای دریافت مجوز چاپ کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می‌کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه در اطلاع‌رسانی منابع موجود کتابخانه ملی ایران به اصحاب فرهنگ مشکل داشتیم گفت: مشکل اصلی ما در اطلاع‌رسانی به اهالی فرهنگ، واسپاری بود. حدود 65 درصد منابعی که در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است، از مجموعه منابع چاپ شده است و بقیه منابع اطلاع‌رسانی نشده‌است.

وی ادامه داد: بسیاری از مراجعان گلایه می‌کردند که با مراجعه به مخازن کتاب‌های چاپ شده، کتاب‌های موردنظر را پیدا نکرده‌اند و این اقدام به حل این مسءله کمک خواهد کرد تا تمام اطلاعاتی که از دایره نشر بیرون می‌آید، در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار بگیرد تا ما نیز پاسخگوی اهالی دانش باشیم.

بروجردی با اشاره به اینکه این گام مثبت، رافع بخشی از نواقص است، اظهار کرد: با اجرای این اقدام در آینده می‌توانیم اعلام کنیم که همه آنچه که در پروسه نشر وجود دارد، در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. این مکان فرهنگی، متعلق به مردم و جامعه علمی کشور است و داشتن اطلاعات اقتضای کار کسانی است که در عرصه دانش تلاش می‌کنند و ما نیز پل و معبری برای انتقال این اطلاعات به مردم هستیم.

در پایان نیز، تفاهم‌نامه پنجره واحد نشر(سامانه جامع صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب) میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منعقد شد. 

در این مراسم، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب نیز حضور داشتند.

نظر شما