شناسهٔ خبر: 3721991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۲۰هزار میلیارد تومان گردش مالی موادمخدر

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، رحمانی فضلی در همایش سراسری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر چند وجهی است، افزود: در این خصوص همه دستگاهها باید تلاش کنند و رویکردها را دردستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در تهران حدود 15هزار معتاد متجاهر داریم، گفت: با دادستانی هماهنگ کرده ایم که بر اساس اولویت خرده فروشان (معتادان متجاهر خرده فروش) برخورد و‌ آنان را جمع آوری کنیم و به جای نگهداری سه ماهه آنها را با حکم دادستانی شش ماهه نگهداریم و بعد از آن در حوزه ترک اعتیاد و مهارت آموزی اقدام کنیم.

رحمانی فضلی افزود: همچنین بحث صیانت را در ستاد مبارزه با مواد مخدر فعال کردیم تا برای هر کدام از این معتادان اشتغال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه 98 و نیم درصد مردم ایران پاک و مسئولیت پذیر هستند، گفت: هر وقت تکلیف و یا مسئولیتی روی دوش مردم گذاشتیم به خوبی آنرا انجام داده اند اما در اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و مسئولیت پذیری به مردم کوتاهی کردیم.

کم کاری رسانه ها در حوزه مبارزه با  مواد مخدر صنعتی 

رحمانی فضلی افزود: مردم مواد مخدر صنعتی را نمی شناسند و بنده که مسئول این کار هستم با بسیاری از این مواد آشنایی ندارم و دلیل آن این است که دامنه این نوع مواد و تنوع آن زیاد است.

وزیر کشور افزود: در این خصوص از رسانه ها گله دارم که خوب کار نمی کنند  به ویژه که من رسانه ای بودم و می فهمم وقتی روی یک موضوع رسانه ها می خواهند کار کنند ، چگونه است.

رحمانی فضلی گفت: خانواده ها در این خصوص باید در اولویت مسئله باشند اما اکنون حجم بخشی برنامه ها در حوزه های مختلف مناسب نیست و باید در این خصوص جریان ایجاد شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه درخواستم از نیروی انتظامی این است که معاونت اجتماعی این نیرو نیز وارد حوزه مبارزه با مواد مخدر شود، افزود: نیروی انتظامی در حوزه مرزها نیز به صورت جدی پای کار بیاید و حتی راهنمایی و رانندگی نیز در مواردی در بحث مبارزه با مواد مخدر وارد شود و هر کدام از بخشها مسئولیتی را در دست بگیرند.

رحمانی فضلی گفت: اجتماعی کردن موضوع به معنای این است که ما 98 و نیم درصد مردم سالم را متولی کنترل یک و نیم درصد کرده ایم. 

فعالیت ۴۰ سایت در توزیع مواد مخدر

دادستان کل کشور نیز در این همایش گفت: اکنون مسئله توزیع مواد مخدر از طریق شبکه ‌های فضای مجازی صورت می‌گیرد و بیش از 30 تا 40 سایت وارد توزیع مواد مخدر شده‌ اند.



 ابراهیم رئیسی افزود: در بحث مبارزه با مواد مخدر با ماده ای که تخدیرکننده روح و جسم انسان‌هاست مواجهیم و طبیعتا در آن جامعه ‌ای که مواد مخدر وجود دارد از انسانیت، فکر و اندیشه ، اخلاق بالنده ، حیات انسانی و آن رسالت انسانی خبری نیست.


وی گفت: ابتدا به ذهن می ‌رسد که مواد مخدر پدیده‌ ای است که بیش از همه صبغه انتفاعی و سودجویی دارد و افرادی که به آن روی می آورند صرفا برای سودجویی است اما اگر به ابعاد قضیه خوب توجه شود ، مشخص می شود که امروز تولید مواد مخدر صبغه سیاسی هم دارد.


رئیسی افزود : کسانی که حوزه مواد مخدر را رصد می کنند بر این موضوع اشراف دارند که امروزه ‌بیشترین تولید مواد مخدر در افغانستان تحت اشراف و با حضور نیروهای ناتو و نظام سلطه است . 


وی ادامه داد: هر چند که این مواد به دست افغانی‌ها کشت می‌ شود ، اما آزمایشگاههایی که در مرزها وجود دارد ، ترکیب و فرمول‌های شیمیایی پیچیده ای برای تبدیل مواد مخدر صورت می گیرد همه زیر نظر نظام سلطه و مافیای قدرت و ثروت است.


تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعت با بخشهای علمی نظام سلطه

دادستان کل کشور در ادامه به تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی اشاره کرد و گفت : تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی و پیچیده کردن آن حتما با کار پیگیر و مداوم بخش ‌های علمی که در خدمت جریان نظام سلطه است، صورت می‌گیرد.


رئیسی با بیان اینکه مسئله مواد مخدر مسئله انتفاعی ، سیاسی و اقتصادی است، افزود : صبغه اقتصادی مواد مخدر در نوع پولشویی و گردش مالی آن مشخص می‌شود.


وی ادامه داد : مشکلات اجتماعی که در ارتباط با مواد مخدر وجود دارد در بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی اعم از سرقت، طلاق و بسیاری از جنایت‌ها از پدیده‌های مرتبط با مواد مخدر نمایان می شود .


رئیسی در ادامه به توزیع مواد مخدر اشاره کرد و گفت : اکنون  بیش از 30 تا 40 سایت وارد توزیع مواد مخدر از طریق سایت شده اند که البته این مسئله را پلیس فتا پیگیری می‌کند.


وی افزود: در مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی و دستگاه قضایی همه در صحنه هستند ، اما در حوزه بین‌الملل می بینیم (سازمان های بین المللی) در این قضیه دچار پارادوکس هستند یعنی از سویی برخورد قاطع ما را زیر سؤال می برند و از سوی دیگر می گویند شما در خط مقدم هستید و خسته نباشید .


رئیسی با بیان اینکه اراده جدی که در سطح بین‌الملل در امر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد با عملکرد سازمان ملل متفاوت است، گفت: امروزه بر کسی پوشیده نیست که تمام آنچه که تولید می‌ شود تحت نظارت نظام سلطه و ناتو است.


وی افزود: در واقع با وجود حضور و اراده جدی جمهوری اسلامی در امر مبارزه با مواد مخدر ، از سوی سازمان ملل جزء سخن گفتن ، در عمل چیزی مشاهده نمی‌ شود ، بلکه گاهی نیز اقدامات آنها درست در جهت عکس آن است.


نظر شما