شناسهٔ خبر: 37218562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه ژاپن: اعزام نیرو به خاورمیانه یک «انتخاب آزار دهنده» است

پکن- ایرنا- استاد برجسته دانشگاه آزاد ژاپن ضمن انتقاد از اعزام نیرو به خاورمیانه توسط دولت، این تصمیم را یک «انتخاب آزار دهنده» توصیف کرد و گفت: ژاپن نمی تواند در این ماموریت کاری کند زیرا بسیاری از تانکرهای نفتی که توسط شرکت های ژاپنی اداره می شوند از تنگه هرمز عبور می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «کازوئو تاکاهاشی» (Kazuo Takahashi) روز شنبه در گفت و گو با کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن ایالات متحده را مقصر افزایش تنش ها در خاورمیانه معرفی کرد و گفت آمریکا توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرت های بزرگ را نقض کرده است بنابراین من احساسات سایر کشورها را درک می کنم که آنها نمی خواستند در ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده شرکت کنند.

دولت ژاپن روز جمعه اعزام پرسنل نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه را به منظور گردآوری اطلاعات با هدف حفاظت از کشتی های مرتبط با ژاپن و همچنین تضمین ایمنی تردد نفتکش ها تصویب کرد این برنامه شامل اعزام یک شناور، یک هواپیمای گشتی نیروهای دفاع از خود به همراه ۲۶۰ پرسنل به دریای عمان و تنگه باب المندب است.

مناطق محل انجام این ماموریت محدود به خلیج عمان، بخش شمالی دریای عرب و تنگه باب المندب است که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می کند تنگه هرمز با توجه به انتقاد ایران از ابتکار ائتلاف دریایی ایالات متحده از مناطق محل ماموریت مستثنی شده است.

«کازوئو تاکاهاشی» استاد دانشگاه آزاد ژاپن در مورد اهمیت دریای عمان و کشور عمان نیز گفت: "عمان میان ایالات متحده و ایران میانجی گری کرده است  و کلید روابط ایران و عربستان سعودی است.

این استاد برجسته دانشگاه آزاد ژاپن هدف اصلی ژاپن از اعزام نیرو را «استقرار نیروهای دفاع از خود در خاورمیانه نه بیشتر نه کمتر» عنوان کرد و گفت: اعزام هرگز به این معنی نیست که آنها می توانند با نیروهای ایرانی تبادل آتش کنند نکته مهم ارسال یک کشتی با پرچم ژاپنی است.

آخرین گزینه غیرقابل استفاده

«هیدکی اومورا» (Hideki Uemura) پروفسور دانشگاه ریوتسو کیزای ژاپن (Ryutsu Keizai University) نیز در گفت و گو با کیودو اعزام نیرو توسط ژاپن به منطقه را «آخرین گزینه غیرقابل استفاده» توصیف کرد و گفت توکیو هرگز فرض نکرده است که در موارد اضطراری بتواند از این نیروها استفاده کند.

او گفت: ژاپن در تلاش برای خوشحال کردن ایالات متحده، جلوگیری از تحریک ایران و همراهی با حزب کومیتو، حزب لیبرال دموکرات به این تصمیم رسید.

اومورا گفت حزب لیبرال دموکرات که ائتلاف حاکم را با شریک کوچک خود کومیتو تشکیل داده است این طرح را نه به دلیل لزوم انجام فعالیت های "بررسی و تحقیق" یا تجزیه و تحلیل اوضاع امنیتی در منطقه بلکه برای "تعادل سیاسی قدرت" تنظیم کرد. 

این استاد دانشگاه که به سیاست بین الملل کاملاً آگاه است توضیح داد پیام دولت به نیروهای دفاع از خود با توجه به اینکه رسالت اصلی آنها این است یک سال آنجا باشند و بعد از اتمام ماموریت با خیال راحت به خانه برگردند این است که آنها باید از حضور در مکان های خطرناک دور بمانند.

نظر شما