شناسهٔ خبر: 37218201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / اوضاع امنیتی شهرهای استان تهران در روز ۵ دی / رزمایش بی سابقه دریایی ایران، روسیه و چین / پمپئو می رود؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

فرانسه سفیر ایران را احضار کرد
خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که وزارت خارجه این کشور سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه را احضار کرده است. این خبرگزاری در خصوص دلیل احضار سفیر ایران توضیحی نداده است.

اوضاع امنیتی شهرهای استان تهران در روز ۵ دی

خبرگزاری فارس درباره اوضاع شهرهای استان تهران در روز چهلم کشته شدگان نا آرامی‌های آبان ماه، وضعیت در شهرقدس، بومهن، اسلامشهر، ملارد، مارلیک و سر آسیاب را آرام توصیف کرد. این خبرگزاری وضعیت مناطق شهر تهران از جمله تهرانپارس و خیابان پیروزی را هم خلوت و آرام توصیف کرد. به نوشته فارس، ماموران پلیس در میدان تجریش و ماموران پلیس و بسیج در خیابان ولیعصر(عج) شهریار حضور داشتند. فارس همچنین نوشت که در بهشت‌زهرا هم هیچ خبری نبود؛ نه تجمع و نه ماشین پلیس.

دولت ژاپن اعزام نیرو به خاورمیانه را تصویب کرد
دولت ژاپن امروز جمعه اعزام پرسنل نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه به منظور گردآوری اطلاعات با هدف حفاظت از کشتی های مرتبط با ژاپن و همچنین تضمین ایمنی تردد نفتکش ها را تصویب کرد. کیودو روز جمعه گزارش کرد این برنامه شامل اعزام یک شناور، یک هواپیمای گشتی نیروهای دفاع از خود به همراه ۲۶۰ پرسنل به دریای عمان و تنگه باب المندب است. منابع رسمی به کیودو گفته اند دولت در نظر دارد این نیروها را در نیمه دوم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی پس از حدود یک ماه آموزش به منطقه اعزام کند. کیودو می گوید مناطق محل انجام این ماموریت محدود به خلیج عمان، بخش شمالی دریای عرب و تنگه باب المندب است که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می کند تنگه هرمز با توجه به انتقاد ایران از ابتکار ائتلاف دریایی ایالات متحده از مناطق محل ماموریت مستثنی شده است.

 

پمپئو از وزارت خارجه آمریکا می رود؟
«مایک پمپئو » وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده که قصد ندارد در رقابت‌های سال آینده مجلس سنای آمریکا شرکت کند اما کسانی که نزدیک به وی هستند گفته‌اند وی هنوز تصمیم نهایی خود در این باره را اتخاذ نکرده است. به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، پمپئو سودای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 را در سر دارد و مک‌کونل معتقد است که سنا بهترین مسیر برای این هدف پمپئو است. این عدم اطمینان‌ها سبب شده تا چندین مقام آمریکایی بدون سر و صدا خود را به عنوان جایگزین پمپئو بدانند اما ترامپ همچنان در حال جستجو برای جایگزین پمپئو است. فردی که بیشترین اشاره‌ها به وی برای جانشینی پمپئو شده «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا است.

 

آغاز رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد. امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» افزود: این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می‌شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت. وی تصریح کرد: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است. وی گفت وسعت منطقه این رزمایش ۱۷ هزار کیلومتر مربع است. گفتنی است رزمایش مشترک نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین از امروز جمعه به مدت چهار روز در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار می‌شود.

 

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما