شناسهٔ خبر: 37214191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین

بازتاب رزمایش هوشمندانه ایران

راشاتودی: رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی ایران است

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه امروز جمعه در اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد.
مقامات پیشتر اعلام کردند تمرکز این رزمایش دریایی بر هماهنگی عملیات مبارزه با دزدی دریایی معطوف است، اما مکان این رزمایش نشان می‌دهد که شاید این رزمایش هدفی کمی فراتر از تمرین مبارزه با دزدی دریایی داشته باشد.
خبرنگار راشاتودی گفت: این تنها یک رزمایش نظامی نیست؛ این یک بیانیه سیاسی است. تنگه هرمز مهم‌ترین شاهراه نفتی است که روزانه یک پنجم محموله‌های نفت جهان از آن عبور می‌کند. این رقم معادل ۲۱ درصد محموله‌های روزانه نفت جهان است. این میزان بسیار زیادی است و به همین دلیل است که تنگه هرمز بسیار مستعد بروز التهاب و تنش است. 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4326775"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2606446/4326775?width=350&height=250"></script></div>
خبرنگار راشاتودی افزود رزمایش مزبور اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی ایران است. ایران تصمیم گرفت تا از بعضی از دوستان خود یعنی چین و روسیه، دومین و سومین قدرت نظامی جهان بخواهد تا برای یک تمرین دریایی دوستانه با این کشور همراه شوند.
 
کارشناس بی بی سی: چشم انداز ژئوپولتیکی تغییر پیدا کرده است
مجری شبکه تلویزیونی بی بی سی درباره برگزاری رزمایش مشترک دریایی، گفت: ایران، روسیه و چین به منزله مثلث جدید قدرت در دریا هستند. این سه کشور یک رزمایش چهار روزه دریایی را در اقیانوس هند و دریای عمان آغاز کرده اند. این رزمایش پس از یکسال تنش ناشی از خروج آمریکا از توافق نامه اتمی با ایران برگزار می‌شود. 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4327238"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2606446/4327238?width=350&height=250"></script></div>
در ادامه، ماتیو کروئینگ، کارشناس مسائل امنیتی و راهبردی گفت: در سطح گسترده‌تر این نشان می‌دهد که چشم انداز ژئوپولتیکی برای نخستین بار در چند دهه تغییر پیدا کرده است. روسیه و چین با این اقدامات خود، آمریکا و متحدان و شرکای آن را در چند نقطه از جهان به چالش کشیده اند. به نظر می‌رسد که رقابت بین قدرت‌ها بازگشته است.
 
العربی: رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه از اهداف نظامی و تجاری برخوردار است
شبکه تلویزیونی العربی اعلام کرد: ایران اولین رزمایش دریایی مشترک خود با چین و روسیه را در بخش شمالی اقیانوس هند آغاز کرده است. 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4326887"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2606446/4326887?width=350&height=250"></script></div>
یاسر مسعود خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی در گزارشی درباره اهداف اعلام شده و اعلام نشده این رزمایش گفت: از مهمترین پیام‌هایی که تهران می‌خواهد در این برهه از زمان به جهان مخابره کند، این است که این رزمایش، پاسخی به تلاش‌های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است. آمریکا در این منطقه به ویژه نزدیک منطقه‌ای که در آن رزمایش برگزار می‌شود یعنی شمال اقیانوس هند و دریای عمان، با ناو‌های خود حضور نظامی دارد. ایران می‌خواهد بگوید که در این منطقه، بخشی از راه حل را تشکیل می‌دهد و تصمیم گیرنده است و از طریق مشارکت با دو قدرت جهانی، این رزمایش را برگزار می کند.
غلام رضا طحانی سخنگوی نیروی دریایی ارتش ایران، چندی پیش گفته بود که ایران را نمی‌توانند در منطقه به انزوا بکشانند.
این رزمایش همچنین با مشارکت دو قدرت جهانی انجام می‌شود، بنابراین رزمایش می‌خواهد بر تامین امنیت این منطقه تجاری مهم نیز تاکید کند و تامین امنیت انرژی را یادآور شود. رزمایش همچنین این پیام را دارد که بین سه کشور همکاری‌های نظامی وجود دارد. این رزمایش اهمیت بسیار دارد، زیرا اولین رزمایشی است که پس از چندین دهه بین سه کشور ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود هرچند ممکن است منافع این کشور‌ها در مقابل آمریکا در یک راستا قرار نگیرد.
 
الجزیره: چین با حضور در مانور مشترک با ایران و روسیه، به آمریکا پیام می فرستد
شبکه قطری الجزیره گزارش داد: چین برگزاری مانور مشترک دریایی با ایران و روسیه را در منطقه، برای ارسال پیام برای آمریکا مهم می‌داند.
ناصر عبدالحق رئیس دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در پکن، درباره اهمیت مانور‌های مشترک دریایی بین ایران، روسیه و چین برای پکن گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد این مانور‌ها بین سه کشور، طبیعی است و علیه هیچ طرفی در منطقه نیست. سخنگوی وزارت دفاع چین هم اعلام کرد این مانورها، در چارچوب توافقنامه همکاری نظامی سال ۱۹۸۲ بین سه کشور برگزار می‌شود. با وجود این، شاهد انتشار مقاله‌هایی در روزنامه های چین بودیم که تاکید دارد این مانورها، حامل پیام برای آمریکا در منطقه خواهد بود.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4326946"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2606446/4326946?width=350&height=250"></script></div>
عبدالقادر فایز رئیس دفتر شبکه الجزیره در تهران نیز گفت: ایران با برگزاری این مانور‌ها می‌خواهد بگوید در منطقه اقیانوس هند، نقش مثبتی دارد و کشور‌های بزرگی مانند روسیه و چین این موضوع را تایید می‌کنند. این در حالی است که آمریکا ادعا می کند ایران به امنیت در منطقه آسیب می‌رساند. چین با توجه به روابط اقتصادی خود با کشور‌های این منطقه، نمی‌خواهد با برگزاری این مانور، پیام نادرستی برای این کشور‌ها ارسال کند. تهران هم مانند چین، یک پیام این مانور‌ها را خطاب به سیاست‌های آمریکا در این منطقه می‌داند. فراموش نکنیم که هر سه کشور، با تحریم‌های آمریکا روبرو هستند، بنابراین هدف اصلی این مانورها، ارسال پیام سیاسی برای آمریکاست.
 
تایمز آو اسرائیل: «مثلث جدید قدرت دریایی: رزمایش دریایی بی سابقه ایران، چین و روسیه»
پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی با عنوان «مثلث جدید قدرت دریایی: رزمایش دریایی بی سابقه ایران، چین و روسیه» نوشت: نیروی دریایی ایران روز جمعه رزمایش دریایی مشترک و بی سابقه‌ای را در کنار چین و روسیه در بخش شمالی اقیانوس هند آغاز کرد. این نخستین رزمایش مشترک دریایی در نوع خود، از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران و افزایش تنش ها، به شمار می‌رود. تهران در بحبوحه تحریم‌های بی سابقه از سوی واشنگتن، به دنبال افزایش همکاری‌های نظامی با مسکو و پکن بوده است. سفر نمایندگان نیروی دریایی روسیه و چین به ایران نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
رزمایش هوشمندانه ایران، روسیه و چین
 
 
المیادین: مانور‌های مشترک دریایی، نشانه شکست تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران است
شبکه لبنانی المیادین گزارش داد: ایران برگزاری مانور مشترک دریایی با روسیه و چین را نشانه شکست سیاست‌ها و فشار‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران می‌داند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4327001"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2606446/4327001?width=350&height=250"></script></div>
احمد البحرانی خبرنگار المیادین در تهران، درباره برگزاری مانور مشترک دریایی بین ایران، روسیه و چین گفت: این مانور مشترک دریایی، به طور رسمی آغاز شد. اما مرحله عملیاتی این مانورها، از فردا شروع خواهد شد و تا دوشنبه ادامه خواهد داشت. این مانور‌ها در مساحت بیش از ۱۷ هزار کیلومتر مربع در دریای عمان و منطقه شمال اقیانوس هند علیه دشمن فرضی اجرا خواهد شد. ۱۵ کشتی جنگی و بیش از دو هزار نفر از نیرو‌های دریایی سه کشور در این مانور‌ها مشارکت دارند. ۵۰۰ نفر از این نیرو‌ها از روسیه و چین هستند. نشستی در بندر چابهار در ساحل دریای عمان، بین فرماندهان نیرو‌های دریایی ایران، روسیه و چین که در این مانور‌ها مشارکت دارند، برگزار می‌شود.
خبرنگار این شبکه افزود: روشن است که ایران به چند علت، اهمیت فوق العاده‌ای برای برگزاری مانور مشترک با روسیه و چین قائل است. علت اول آن است که ایران نخستین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ در چنین مانور‌هایی با دو قدرت بزرگ در جهان، مشارکت می‌کند؛ بنابراین برگزاری این مانور‌ها می‌تواند پیام قوی برای آمریکا و کشور‌های عربی منطقه و نیز اروپا باشد. ایران می‌خواهد نشان دهد با وجود تحریم‌ها و فشار‌های شدید آمریکا در دو سال گذشته، دو قدرت برجسته جهانی یعنی روسیه و چین، همچنان با قدرت از ایران حمایت می‌کنند و حتی با آن، مانور‌های نظامی برگزار می‌کنند. به ویژه که این منطقه، پر از نیرو‌های آمریکایی است. موضوع دیگر آن است که برگزاری این مانورها، دلیل شکست‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران و دور کردن این کشور از معادلات منطقه‌ای و بین المللی است.
معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با صراحت به این مسئله اشاره کرد. ایرانی‌ها خشم خود از حضور آمریکا در منطقه را پنهان نمی‌کنند. آنها از آمریکا می‌خواهند تا قدرت آن‌ها را در تامین امنیت تنگه هرمز به رسمیت بشناسد. موضوع قابل توجه آن است که این مانورها، یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که نشستی امنیتی در تهران با مشارکت مقامات بلندپایه امنیتی روسیه و چین برگزار شد؛ بنابراین علاوه بر اهمیت امنیتی و نظامی، این مانور‌ها اهمیت سیاسی برای ایران و نیز روسیه و چین دارد.

نظر شما