شناسهٔ خبر: 37159525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش رئیس مجلس لبنان به انتخاب نخست وزیر

انعطاف امل و حزب الله برای نخست وزیری حریری

نبیه بری گفت: حسان دیاب نخست وزیر دولت جدید از حمایت همه جانبه برخوردار می‌شود

صاحب‌خبر -
 به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما از بیروت ، رئیس مجلس لبنان گفت جنبش امل و حزب الله انعطاف زیادی به سعد حریری برای نخست وزیری نشان دادند.
نبیه بری با اشاره به اینکه امل و حزب الله سعی زیادی برای اقناع سعد حریری داشتند گفت حسان دیاب نخست وزیر دولت جدید از حمایت همه جانبه برخوردار می‌شود.
وی افزود: از حسان دیاب انتظار می‌رود با تمام طیف‌های سیاسی در تماس باشد و از هیچ تلاشی برای مشارکت این طیف‌ها در دولت دریغ نشود، اما اگر حسان دیاب موافق نیست این موضوع مربوط به خودش می‌شود.
رئیس مجلس لبنان بر هر گونه حمایتی از حسان دیاب برای موفقیت در مأموریتش تأکید و تصریح کرد، تسهیلات زیادی را تاکنون به وی ارائه داده‌ایم و آماده تسهیلات بیشتر هستیم، زیرا دولت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شود تا با بحران اقتصادی و مالی و پیامد‌های آن مقابله کند.
نبیه بری خاطر نشان کرد: احزاب امل و حزب‌الله پیش‌تر نیز انعطاف زیادی در قبال سعد حریری نشان دادند تا وی تشکیل دولت را بر عهده بگیرد و به الحریری پیشنهاد دادند دولتی متشکل از ۲۴ وزیر شامل ۱۸ وزیر تکنوکرات و شش شخصیت سیاسی تشکیل شود و تا لحظات آخر سعی در قانع کردن او داشتند، اما حریری اصرار بر رد پیشنهاد‌ها داشت بویژه پس از آنکه دریافت حزب القوات اللبنانیه از وی حمایت نمی‌کند.
وی از تظاهرات حامیان سعد حریری در خیابان‌ها در اعتراض به عدم نخست‌وزیری مجدد وی ابراز تعجب کرد و گفت، برای قانع کردن حریری تلاش زیادی کرده و حتی وقتی موضع القوات اللبنانیه را دیده به الحریری نصیحت کرده که ادامه دهد و کاری بیشتر از این از دستش برنمی‌آمده است.
سعد حریری با دو بار تعویق انداختن رایزنی‌های پارلمانی سرانجام اعلام کرد که حاضر نیست نامزد نخست‌وزیر شود.
در پی این موضوع میشل عون رئیس‌جمهور لبنان پنجشنبه هفته گذشته رایزنی‌های ویژه در این خصوص را انجام داد و سرانجام حسان دیاب با شصت و نه رأی مأمور به تشکیل کابینه شد

نظر شما