شناسهٔ خبر: 37150707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ربیعی از تصمیم ها برای بهبود معیشت کولبران گفت

رونق بازارچه های مرزی در دستور کار دولت

صاحب‌خبر -


سخنگوی دولت، سفر رئیس جمهوری به مالزی و ژاپن را به معنای ادامه تلاش‌های دولت برای شکستن حصر ایران از تحریم‌های ظالمانه دانست و تأکید کرد که رویکرد دولت برای دستیابی به این هدف، دو ستون دارد؛ آزادی، انسجام و رونق تولید در داخل و دیپلماسی و صلح در جهان.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی که روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه دولت از ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک به صورت توأمان برای توسعه کشور استفاده کرده است، اظهار کرد: جمع‌بندی رئیس‌ جمهوری از مذاکرات مالزی و ژاپن این بود که فشارها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملاً شکست‌پذیر هستند و استقامت و انسجام ملی در داخل و صلح گستری و دیپلماسی فعال در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد. او این سفرها، دیدارها و مذاکرات در آن را نشان دهنده تداوم دیپلماسی فعال و سازنده دولت دانست و تصریح کرد: هیچ‌گاه روندهای دیپلماتیک و گفت‌وگومحور برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا، تعطیل نخواهد شد. ربیعی، فقدان دیپلماسی در دولت را یک «انگ» برشمرد و گفت: ما سیاست دو ستونه داریم؛ اقتصاد داخل را قوی کنیم،  باید بیشتر همراه و بیشتر در کنار مردم قرار بگیریم و نیز باید مردم را نسبت به مشکلاتی که ناشی از تحریم‌هاست توجیه کنیم. در کنار آن دیپلماسی هم داشته باشیم. ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم. او دو مسیر دیپلماسی و تحریم شکنی  و قوی کردن اقتصاد کشور را راهگشا دانست و تأکید کرد: این یک راهبرد دو وجهی است، «استقامت و انسجام ملی در داخل» و «صلح گستری در منطقه و دیپلماسی فعال در مناسبات منطقه‌ای و جهانی.»
سخنگوی دولت درباره احتمال‌های پیش رو درباره آینده برجام نیز، اولویت ایران را حفظ برجام دانست و با بیان اینکه برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون پایبندی همه طرفین توافق به تعهدات خود قطعاً امکانپذیر نیست، اضافه کرد: ما مشغول رصد مواضع شرکایمان در برجام هستیم و قطعاً اگر به آن نتیجه برسیم، تصمیم رئیس جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثی آنها تصمیمات خودمان را بموقع اتخاذ می‌کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به چیستی طرح‌هایی که در سفر روحانی به ژاپن و دیدار از سوی ژاپن مطرح شد، گفت: به لحاظ اینکه هیچ کشوری در دنیا تحمل وضعیتی که امریکا برای کشورهای منطقه به وجود آورده را ندارد، طرح‌هایی از سوی ژاپن مطرح شد و  ما هم طرح‌هایی ارائه کردیم. او با خودداری از بیان جزئیات این طرح افزود: قطعاً برخی از این طرح‌ها رد شده است، اگر الگو و نظر جدیدی باشد، مجدد بررسی می‌شود اما تبادل طرح‌ها وجود دارد.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود، به گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت کولبران اشاره کرد و گفت: در جلسه دولت تصمیماتی درباره بهبود وضعیت معیشت کولبران و جلوگیری سوء استفاده از این قشر زحمتکش به دلیل نبود شغل اتخاد شد. او افزود: از جمله راهکارها گسترش بازارچه‌های مرزی است که مقرر شد در این هفته مسائل و مشکلات مرتبط با بازارچه‌های مرزی توسط فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و موانع توسعه و رونق گرفتن این بازارچه‌ها برداشته شود. ربیعی با اشاره به اینکه مسأله ساماندهی کولبران به این معنی است که اجازه بدهیم فلان میزان با کول بیاورند که ما این کار را امر درستی نمی‌دانیم، اضافه کرد: بحث اشتغال روستایی در این استان‌ها در اولویت قرار گرفته و پول بیشتری هم اختصاص داده شده است.
او ضمن ابراز همدردی با کولبران، گفت: وقتی سودجوها مزیتی برای پول بیشتر قرار می‌دهند نظام بازارچه‌ها را هم برهم می‌زنند. از آنجایی که نمی‌توان چند میلیارد دلار در بازارچه‌ها قرارداد، بنابراین مجبوریم برای بازارچه‌ها سقف قرار بدهیم. سخنگوی دولت ادامه داد: از تعدادی از کولبران که در این سقف قرار می‌گیرند شمارش شده و به آنان گفته می‌شود در نظام بازارچه‌ای کار کنند که خارج از سقف، مسأله سودجویی وارد می‌شود و آنان را به این کار تحریک می‌کند، از این رو باید یک کار مجموعه‌ای انجام شود چرا که اینها فرزندان و برادران ما هستند که از این راه معیشت می‌کنند.
ربیعی درباره آمار آسیب‌دیدگان آبان ماه ۹۸ نیز با اشاره به اینکه پس از ۱۲ آذرماه که هیأت بررسی نحوه رسیدگی و جبران خسارت آسیب دیدگان حوادث آبان تشکیل و تاکنون جلسات متعدد و اقدامات گوناگونی داشته است، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات این هیأت، استانداران و فرمانداران به همراه معتمدین محلی به همه خانواده‌های جانباختگان و مجروحان و آسیب دیدگان در این حوادث سرکشی شده و اقدامات و حمایت‌های لازم هم از آنها انجام شده.

برچسب‌ها:

نظر شما