شناسهٔ خبر: 37133910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از سه ماه اعلام شد

مناقشه بر سر نتیجه انتخابات افغانستان

اشاره: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز 6 مهر برگزار شد. در این انتخابات ۱۳ نفر ازجمله اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فعلی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان باهم رقابت کردند. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات 27 مهر اعلام شود اما چندین بار به تأخیر افتاد. میزان مشارکت رأی‌دهندگان ابتدا حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام‌شده بود، اما کمیسیون انتخابات با ابطال حدود یک‌میلیون رأی اعلام کرد که سطح آرای معتبر در انتخابات یک‌میلیون و هشت‌صد هزار رأی است. روز گذشته روند بازشماری آرا که از 18 آبان آغازشده بود به پایان رسید و بر اساس نتایج اعلام‌شده، محمد اشرف غنی با کسب 50 درصد آرا، پیروز نتایج اولیه انتخابات معرفی شد. نتیجه‌ای که مورد اعتراض عبدالله عبدالله، اصلی‌ترین رقیب او قرارگرفته است. تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله، ضمن ادعای تقلب در انتخابات، خواهان باطل شدن ۳۰۰ هزار رأی شده است. اشرف غنی در گردهمایی هوادارانش در ارگ ریاست جمهوری سخنرانی کرد و با اعلام مشارکت 31 درصدی زنان در انتخابات، گفت: «این پیروزی بزرگ را تبریک می‌گویم. جهانیان بدانند که افغانستان روی پای خود خواهد ایستاد.» گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «اشرف غنی با کسب  ۵۰.۶۴ درصد آراء و  عبدالله عبدالله با  ۳۹.۵۲ درصد به ترتیب بیشترین آرا را کسب کرده‌اند. گلبدین حکمتیار  و رحمت‌الله نبیل را به ترتیب در سوم و چهارم قرارگرفته‌اند.» کمیسیون انتخابات افغانستان در ابتدا میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. بعد از بررسی این کمیسیون حدود یک‌میلیون رأی را باطل اعلام کرد. درنتیجه، در انتخابات ۱۳۹۸ ریاست جمهوری یک‌میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۰۱ رأی معتبر دانسته شده است.

اعتراض عبدالله
عبدالله عبدالله رهبر گروه انتخاباتی ثبات و همگرایی در افغانستان، نتایج اعلام‌شده انتخابات را نپذیرفت و اعلام کرد بدون تفکیک آراء معتبر و مخدوش، نتایج اعلام‌شده مشروعیت ندارد. رئیس اجرایی افغانستان پس از اعلام شدن نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در یک پیام فیس‌بوکی برای حامیان خود نوشت که نگرانی و تشویش آن‌ها را درک می‌کند. وی با تأکید بر این‌که مردم منتظر اعلام نتیجه آرای پاک خود بودند، گفت: «با تأسف آنانی که به‌حق انتخاب مردم و مردم‌سالاری اعتقاد ندارند، با تقلب گسترده و سازمان‌یافته شفافیت انتخابات را خدشه‌دار ساخته و به اعلان نتایج ابتدایی تقلبی انتخابات پرداختند.» او به حامیانش اطمینان داد که مبارزه آن‌ها «برای تحکیم مردم‌سالاری» دوام دارد و از آرای پاک آن‌ها «به هر قیمتی» دفاع خواهد کرد.
سخنرانی اشرف غنی
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و نامزدی که بنابر نتایج ابتدایی اعلام‌شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده بیشترین آرای انتخابات افغانستان شده، در نخستین سخنرانی بعد از اعلام نتایج ابتدایی گفت: «هدفم خدمت مساوی برای هر افغان است.» او همچنین ضمن تشکر از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرد: «اگر انتخاباتی در افغانستان برگزارشده به دلیل قربانی‌های نیروهای امنیتی بوده است.» اشرف غنی که در جمع هوادارانش در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌گفت همچنین تأکید کرد که تیم انتخاباتی او «تیم تصمیم» است نه «تیم تقسیم». وی اضافه کرد: «همکاری افغانستان با جامعه جهانی استوار بر منافع مشترک است هیچ افغان از هیچ افغان برتر یا کمتر نیست.» به گفته رئیس‌جمهور افغانستان، سی‌ویک درصد از رأی‌دهندگان انتخابات افغانستان زنان بوده‌اند.

رسیدگی به شکایات
زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در یک نشست خبری از تمام طرف‌های دخیل در انتخابات خواست از قضاوت و پیش‌داوری دست‌بردارند چراکه نتایج اعلام‌شده، ابتدایی است. او تعهد سپرد که رسیدگی به شکایات را به گونه شفاف و بی‌طرفانه انجام دهند. همچنین محمدقاسم الیاسی، سخنگو و منشی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفت نامزدان و نمایندگان آن‌ها از امروز برای سه روز می‌توانند شکایات و اعتراضات خود را در مورد نتایج ابتدایی در دفاتر این نهاد ثبت کنند. به گفته او، پس از ثبت شدن شکایات، نخست رسیدگی ابتدایی به شکایات در دفاتر ولایتی برای پانزده روز انجام خواهد شد و در صورت قانع نشدن شاکی و درخواست تجدیدنظر، دفتر مرکزی کمیسیون برای پانزده روز دیگر به شکایات رسیدگی خواهد کرد. به گفته وی، کار کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ۳۷ تا ۳۹ روز را در بر خواهد گرفت تا پس‌ازآن نتایج نهایی اعلام شود. او گفت کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی برای به کار بستن تصمیم، خواهان همکاری لازم از سوی کمیسیون انتخابات است.

علت اعتراض چیست؟
تیم ثبات و همگرایی خواهان باطل شدن ۳۰۰ هزار رأی است که به گفته‌ اعضای این تیم، شامل ۱۳۷ هزار رأی قرنطینه شده است که بدون اطلاع تیم‌های انتخاباتی وارد محاسبه نهایی آرای معتبر شده و بیش از صد هزار رأی ثبت‌شده در خارج از زمان قانونی انتخابات (هفت صبح تا پنج بعدازظهر ششم میزان/مهر) و همچنین بیش از پنجاه‌هزار رأی ثبت‌شده با تصاویر تکراری و یا عکس‌های گرفته‌شده از روی عکس است. کمیسیون انتخابات می‌گوید «اشتباه کارمندان و مسائل تکنیکی» مهم‌ترین دلایل این مشکلات بوده است. به گفته مسئولان این نهاد، تفاوت آرا در محاسبه نهایی به دلیل تفاوت در اطلاعات بیومتریک جمع‌آوری‌شده و شمار رأی‌دهندگان ثبت‌شده در سیستم است و ناآشنایی با دستگاه بیومتریک، دلیل ثبت شدن آرا در خارج از زمان جریان برگزاری انتخابات بوده است.

واکنش‌ها به اعلام نتایج
جان بس، سفیر آمریکا در کابل از اعلام نتایج انتخابات استقبال کرد و افزود که افغان‌ها به یاد داشته باشند که این اعلام نتیجه اولیه است. وی با تأکید بر این‌که تا تأیید نتایج نهایی انتخابات مراحل زیادی باقی‌مانده است، افزود: «از کار کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان مبنی بر رسیدگی به شکایات در مورد نتایج اولیه و اعلام نتایج نهایی حمایت می‌کنیم.» دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (پوناما) نیز ضمن استقبال از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور از کمیسیون تقدیر کرده است. دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان در ادامه اضافه کرد هر نامزد فرصت دارد تا تمام نگرانی‌های خود از مسیر قانونی در زمان معین و مطابق با اصول قانونی به‌پیش ببرد. نیکولاس کی، نماینده غیرنظامی ناتو هم از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال و ازنیروهای امنیتی افغانستان نیز به دلیل تأمین امنیت انتخابات ستایش کرد.

نظر شما