شناسهٔ خبر: 37133018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعتراض دانشجویان به اشکالات بودجه 99 / از برگزاری تجمع تا نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه

جمعی از تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان انقلابی کشور با برگزاری اقدامات و برنامه‌های مختلف نسبت به وجود برخی اشکالات در بودجه 99 اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جمعی از تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان انقلابی کشور با برگزاری اقدامات و  برنامه‌های مختلف نسبت به وجود برخی اشکالات در بودجه 99 اعتراض کردند.

در همین راستا دانشجویان اصفهانی با تجمع مقابل ساختمان مجمع نمایندگان استان اعتراض خود را نسبت به ارقام موهوم و غیرواقعی بودجه سال 99 نشان دادند.

 

دانشجویان در این تجمع از نمایندگان مردم خواستند تا با بررسی دقیق و عدم پذیرش کلیات بودجه مانع از تحقق کسری بودجه عمیق و وارد شدن مجدد فشار تورم و گرانی به مردم شوند.

 

دانشجویان با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی نسبت به افزایش بودجه دولت در شرایط کنونی اعتراض کرده و خواستار عدم تصویب چنین بودجه‌ای شدند.

 

* لایحه بودجه ۹۹ اقتصاد را با بن‌بست و بحران مواجه می‌کند

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور هم با ارسال نامه‌ای به محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، خواستار اصلاح لایحه بودجه ۹۹ در حوزه‌های در آمدزایی پایدار و همچنین شفافیت بودجه شد.

در ابتدای این نامه خطاب به نوبخت تاکید شده است:‌درحالی که وجود اشکالات ساختاری و اساسی بودجه کشور به خصوص در بخش منابع درآمدی و هزینه ها و همچنین تحریم‌های بی‌سابقه لزوم اصلاح نظام بودجه نویسی کشور را دو چندان کرده بود لایحه بودجه ۹۹ نشان داد تقریبا هیچ اصلاحی در این خصوص انجام نشده است. این در حالی است حضرت عالی بارها در رسانه‌ها ادعای اصلاح بودجه کشور را کرده اید.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه این نامه به تشریح اشکالات بودجه 99 پرداخت و در پایان هم از دولت خواست با توجه به آنکه لایحه بودجه ۹۹، اقتصاد کشور را با بن بست و بحران مواجه خواهد کرد، این لایحه بازپس گرفته شود و نسبت به آنچه در برخی گزارش های سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های مجلس آمده، به اصلاح لایحه بودجه ۹۹ در حوزه ای درآمدزایی پایدار و هزینه کرد کارا همراه با شفافیت بودجه اقدام شود.

* درخواست دانشجویان از کمیسیون تلفیق بودجه برای رد لایحه بودجه 99

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم هم طی نامه‌ای با برشمردن برخی از اشکالات بودجه 99 از نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خواست تا این لایحه را رد کرده و اصلاح آن را در دستور کار خود قرار دهند.

متن این نامه به شرح زیر است:

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در آذر ۹۷ مبنی بر تغییر ساختار بودجه و کاهش وابستگی آن به درآمد حاصل از نفت، انتظار می‌رفت که در لایحه بودجه ۹۹ این مهم لحاظ شود اما نه تنها وابستگی به نفت کم نشده بلکه بیشتر شده و در آینده مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور به بار می‌آورد.

به طور خلاصه مشکلات لایحه بودجه ۹۹ به شرح زیر می باشد:

دولت در بودجه 99 برای تامین هزینه ها از راهکارهایی نام برده است که علاوه بر غیر معمول بودن، بعضاً توجیح قانونی هم ندارند. مانند واگذاری اموال و دارایی های دولت که غالب آنها کاربرد عمومی دارند. 

استفاده از حجم زیادی از مبالغ آزاد شده توسط طرح هدفمندی یارانه ها برای هزینه های دستگاه های سیاستگذار که هیچ ارتباطی با مصارف مشخص شده برای آن در قانون هدفمندی یارانه ها ندارد.

انتشار اوراق قرضه در حجم زیاد و موظف کردن بانک های دولتی به خرید آنها که در نهایت می تواند باعث افزایش تولید نقدینگی شده و در نتیجه منجر به افزایش تورم شود. این یعنی اداره کردن کشور با قرض بدون در نظر گرفتن امکان برگشت آن. 

در بودجه 99 مبلغ حاصل از فروش فراورده های نفتی به غیر از بنزین در داخل کشور بیش از دو برابر مبلغ حاصل از آن در سال 98 در نظر گرفته شده است که نشان از برنامه دولت در افزایش قیمت این فرآورده ها در سال 99 دارد که با وجود ناتوانی دولت در مهیا کردن شرایط اجتماعی پیش از اقدام برای چنین کارهایی می تواند باعث افزایش تورم و به تبع آن قیمت ها در کشور ‌شود که این تصمیم هم از اساس با توان اقتصادی عموم مردم همخوانی ندارد. 

درآمد دولت از بخش مالیات در سال 99 نسبت به سال جاری حدود 35 درصد افزایش داشته است و این افزایش به صورت غیر کارشناسی تقسیم شده است به طوری که مالیات شرکت های دولتی و کارکنان دولت به ترتیب 2 و 6 درصد افزایش می یابد ولی مالیات شرکت های خصوصی و کارکنان آنها که عموما کارگران هستند به ترتیب 27 و 31 درصد افزایش می یابد که هردو قشر اشاره شده جزو طبقات حساس کشور هستند.

براساس قانون باید در سال 99 سهم صندوق توسعه ی ملی برابر 36 درصد مبلغ فروش نفت باشد ولی دولت در بودجه 99 آن را به 20 درصد رسانده و طبق تبصره 4 لایحه بودجه علاوه بر آن معادل ۳/۴ میلیارد یورو هم از صندوق برداشت می کند که همه اینها باعث افزایش وابستگی بودجه به نفت می‌شوند.

این موارد تنها قسمتی از ایرادات جدی لایحه بودجه ۹۹ هستند که انتظار می‌رود نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه را رد کرده و اصلاح آن را در دستور کار خود قرار دهند.

* انتقاد دانشجویان به بودجه 99 در فضای مجازی

بسیاری از دانشجویان هم با انتشار مطالبی در فضای مجازی به وجود اشکالات در بودجه 99 اعتراض کرده و خواستار رفع این اشکالات شدند.

انتهای پیام/

نظر شما