شناسهٔ خبر: 37126345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پروژه برندسازی فرش ایرانی اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - مشاور دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی (WIPO) از اجرای پروژه‌ توانمندسازی و برندسازی فرش در کشور خبر داد و گفت: هدف از اجرای این پروژه ارتقای کالاهای ایرانی در سطح بین المللی، منطقه‌ای و جهانی است که بتوانند با کالاهای مشابه رقابت کنند.

صاحب‌خبر -

محمود اصفهانی نژاد روز یکشنبه در نشست بررسی روند برند ثبت جهانی فرش امداد که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: دفتر مالکیت معنوی کره جنوبی نیز در این مسیر کمک خوبی کرده است و نسبت به سایر کشورها در اجرای پروژه برندسازی بسیار جلوتر حرکت می‌کنیم.

وی گفت: ماموریت در خراسان جنوبی نیز تعریف ۲ برند برای کمیته امداد و علامت تاییدیه فرش ایرانی است که با مرکز ملی فرش ایران دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: سه محصول در این پروژه شناسایی شده که فرش، زعفران و پسته بوده اما تمرکز در مرحله اخیر موضوع فرش است.

نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی کیپا (KIPO) هم گفت: فرش دستباف ایرانی علیرغم طرح‌های زیبا که سابقه تاریخی دارد اما استراتژی برندسازی نداشته لذا باید این موضوع به نوعی جبران شود.

آن کوانگ مین افزود: موسسه KIPO در ۱۲ سال گذشته ۱۰ برند را برای کشورهای مختلف به اجرا گذاشته است و امسال با همکاری مرکز مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد در حوزه برندسازی فرش ایرانی ۲ پروژه را دنبال کند.

وی با اشاره به موفق بودن برخی طرح‌‎های برندسازی کشورهای مختلف اظهار داشت: به طور مثال پروژه‌ای که برای کشور مغولستان در حوزه برندسازی اجرا شد باعث چهار برابر شدن درآمد آن کالا شده است.

نماینده موسسه KIPO کره جنوبی هدف از استراتژی برندسازی را ارتقای بازار کالاهای مدنظر اعلام کرد و گفت: برای موضوع فرش ایران با همکاری کمیته امداد اوایل سال آینده بحث برندسازی نهایی خواهد شد که در کنار آن استراتژی برندسازی نیز معرفی می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پروژه برندسازی فرش ایران با موفقیت اجرا شود گفت: ۲ روز گذشته از کارگاه‌های فرش در خراسان جنوبی بازدیدهایی داشتیم و تحت تاثیر طرح‌های بافته شده قرار گرفتیم.

کوانگ مین قدمت طرح فرش ایران و مواد اولیه طبیعی را از جمله مزایای این اثر دستباف عنوان کرد و افزود: اما نداشتن استراتژی برندسازی فرش ایرانی باید به نوعی جبران شود.

وی اظهار داشت: برای مثال هند برای فرش خود، استراتژی برندسازی را در کنار سابقه تاریخی، نحوه تولید و شخص بافنده، معرفی و به نوعی حقوق بشری را وارد موضوع کرده تا خریدار بیشتر تحت تاثیر قرار گیرد.

نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی ادامه داد: با این استراتژی کشور هند توانسته بازارهای بین المللی را به خود جلب کند و بخش قابل توجهی از بازار فرش دنیا را به دست آورد.

وی گفت: برخی فرش‌های ایرانی از حیث نشان جغرافیایی ثبت جهانی شده ولی از ظرفیت این نشانه‌های جغرافیایی استفاده نمی‌شود.  

کوانگ مین افزود: سایر رقبای ایران در واقع از راه‌های ارتباطی با مشتریان مثل شبکه‌های مجازی استفاده کرده‌اند ولی در ایران بر بازاریابی براساس شهرت فرش ایرانی تکیه شده که صدمه قابل توجهی به این بازار می‌زند.

وی ابراز امیدواری کرد: از اجرای پروژه برندسازی فرش ایران با مشارکت مرکز مالکیت معنوی جهموری اسلامی ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره) نتایج خوبی حاصل شود.

نماینده موسسه KIPO کره جنوبی با اشاره به استفاده از طرح ریزماهی در فرش‌های بافته شده خراسان جنوبی گفت: بسیار تحت تاثیر این طرح قرار گرفتم و وقتی فرش ریزماهی پهن می‌شود انعکاس جالبی دارد.

استان خراسان جنوبی از قطب‌های تولید فرش دستباف در کشور است و دستباف‌های این منطقه بازار صادراتی خوبی دارد.

فرش این دیار در دهه ۷۰ تا ۸۰ آوازه جهانی داشته و در این برهه زمانی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در خراسان جنوبی تولید و ۹۷ درصد آن به کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

 فرش خراسان جنوبی بخصوص منطقه قهستان و مود دارای برند بین المللی است.

در حال حاضر سه هزار و ۱۰۰ بافنده فرش زیرپوشش کمیته امداد استان خراسان‌ جنوبی قرار دارند که در ۲ هزار و ۵۰ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه تجمیعی مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما