به گزارش گروه سیاسی
خبرگزاری دانشجو، لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان سند دخل و خرج دولت و کشور، امسال ۱۷ آذر ماه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، براساس آیین نامه داخلی مجلس، دولت ۱۵ آذر هر سال موظف به ارائه لایحه بودجه است، امسال دولت طبق همین قرار قانون لایحه را ارسال کرد. نکته قابل توجه در این رابطه، تلاش دولت برای اصلاح ساختار بودجه سال ۹۹ براساس تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری بود. تلاشی که باید دید آیا به ثمر رسیده یا دولت در دست یابی به آن ناکام مانده است؟
پس از تحویل لایحه بودجه سال ۹۹ به دستگاه قانونگذاری، کمیسیونهای تخصصی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ را انتخاب کردند؛ که بر این اساس اعضای این کمیسیون به شرح ذیل است.
پس از تحویل لایحه بودجه سال ۹۹ به دستگاه قانونگذاری، کمیسیونهای تخصصی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ را انتخاب کردند؛ که بر این اساس اعضای این کمیسیون به شرح ذیل است.
براساس این گزارش؛ پس از تحویل سند مالی کشور، طبق آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیونهای تخصصی مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را با رای گیری مشخص کردند. بر همین اساس کمیسیونهای تخصصی به جز کمیسیون اصل ۹۰، سه نفر از اعضای کمیسیون خود را برای بررسی تخصصی بودجه به کمیسیون تلفیق معرفی میکنند.
از آنجایی که ستون اصلی کمیسیون تلفیق بودجه با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات بسته میشود، این کمیسیون ۹ عضو در کمیسیون تلفیق بودجه دارد.
براساس آیین نامه داخلی مجلس، با تقدیم لایحه بودجه از جانب رییس جمهور همراه با پیوستها و ضمائم لایحه در گام نخست، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوستهای آن، ۱۰ روز مهلت دارند تا لایحه را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیونهای تخصصی مجلس تقدیم کنند.
در گام دوم، کمیسیونهای تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیونهای تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیونهای تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیئت رئیسه مجلس مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا ۱۵ روز تمدید کند.
بر اساس رویهای که آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه بودجه در نظر گرفته است، رسیدگی به کلیات، پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی و تصویب سقف و رسیدگی به پیشنهادهای مربوط به تبصرهها و ردیفها در صحن علنی مجلس انجام میشود.
پیشنهادهای چاپی نمایندگان که با بودجه در صحن مورد بررسی قرار میگیرد باید در زمان مقرر دریافت شده، منبع مالی مشخص داشته، مازاد بر سرجمع نباشد با تعیین ردیف مشخص جایگزین طرح شده و مغایرت با برنامه نداشته باشد.
کار کمیسیون تلفیق بودجه با ارائه لایحه به صحن علنی به اتمام نمیرسد بلکه پس از اتمام بررسی و تصویب در مجلس در صورتی که شورای نگهبان ایراداتی شرعی و مغایرتهایی با قوانین بالادستی به مصوبه مجلس بگیرد این کمیسیون مجددا برای بررسی و اصلاح موارد اعاده شده از شورای نگهبان تشکیل شده و موارد را بررسی و اصلاح میکند.
صحن علنی مجلس نیز هم، چون کمیسیون تلفیق در صورت تشخیص شورای نگهبان و طرح ایراد نسبت به برخی موارد لایحه بودجه باید موارد اصلاحی لایحه را مجددا بعد از اعاده شورای نگهبان مورد بررسی و اصلاح قرار دهد.
نظر شما